Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tuettu leikki alle kolmivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmässä

Kunelius, Sanna (2024-02-29)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202402292045.pdf (383.0Kt)
nbnfioulu-202402292045_mods.xml (11.08Kt)
nbnfioulu-202402292045_pdfa_report.xml (229.2Kt)
Lataukset: 


Kunelius, Sanna
S. Kunelius
29.02.2024
© 2024, Sanna Kunelius. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402292045
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee tuettua leikkiä alle kolmivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmässä. Tutkielmassa perehdytään leikkiympäristöön, alle kolmivuotiaiden lasten leikkiin sekä aikuisen rooliin ja sen merkitykseen leikissä. Leikillä on keskeinen merkitys lasten hyvinvoinnin, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta, ja aikuinen voi oman toimintansa kautta tukea lasten leikkiä ja sen kehittymistä. Varhaiskasvatuksessa työskentelevät aikuiset voivat kokea haasteita alle kolmivuotiaiden lasten pedagogiikassa muun muassa sen vuoksi, etteivät lasten sanallisen kommunikoinnin taidot ole vielä täysin kehittyneet. Tämän tutkielman tavoitteena on tuoda esille sellaisia pedagogisia keinoja, joiden avulla varhaiskasvatuksessa työskentelevät aikuiset voivat toimia alle kolmivuotiaiden lasten leikkien tukijana.

Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen kautta voidaan tiivistää aiemmin julkaistun tutkimustiedon tarjoamat keskeisimmät sisällöt ja näin muodostaa uutta tutkimusta aiheesta. Tutkielmassa on hyödynnetty pääsääntöisesti 2010-luvun jälkeen julkaistuja vertaisarvioituja tutkimuksia. Aineistoon on valittu monipuolisesti niin suomalaisia kuin kansainvälisiäkin tutkimuksia. Tutkielman luotettavuus on varmistettu muun muassa siten, että siihen on valittu monipuolista ja tuoretta tutkimustietoa, joka on merkityksellistä tutkimuksen tavoitteen näkökulmasta. Eettisyydestä on huolehdittu valitsemalla tutkielmaan vain vertaisarvioituja ja eettisesti hyväksyttäviksi arvioituja tutkimuksia.

Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että aikuisen roolilla on keskeinen merkitys alle kolmivuotiaiden lasten leikissä. Aikuinen voi toimia leikin tukijana monin eri tavoin ja yhtenä keskeisimpänä asiana esille nousee läsnäolo. Tuettu leikki voi tarkoittaa leikin havainnointia, lasten tasolle asettumista, leikin rikastuttamista sanoin tai elein, vertaissuhteiden tukemista ja leikkiympäristöstä huolehtimista. Lasten kehitystason ja ryhmän lasten henkilökohtaisten mielenkiinnonkohteiden tunteminen on keskeistä tuetun leikin näkökulmasta. Alle kolmivuotiaiden lasten pedagogiikkaa ja tuettua leikkiä tulisi tutkia vielä lisää, jotta niiden merkitys ymmärrettäisiin laajemmin.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37685]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen