Liikuntaa matematiikan tunneilla : oppilaiden ajatuksia matematiikan tuntien liikunnallistamisesta
Haapaniemi, Laura (2024-02-28)
Haapaniemi, Laura
L. Haapaniemi
28.02.2024
© 2024 Laura Haapaniemi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402282031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402282031
Tiivistelmä
Viime aikoina mediassa on uutisoitu usein siitä, kuinka lasten liikkuminen vähenee ja oppimisen taso heikkenee. Liikunnalla on todettu olevan positiivinen vaikutus oppimiseen ja koulumenestykseen, joten miksi sitä ei käytettäisi yhtenä tapana oppimisen parantamisessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, minkälaisia mielipiteitä oppilailla on matematiikkaa ja liikuntaa kohtaan, miten liikuntaa on tällä hetkellä toteutettu luokassa matematiikan tunneilla sekä mitä mieltä itse oppilaat ovat matematiikan tuntien liikunnallistamisesta. Tutkimuksessa kyseltiin oppilaiden ajatuksia liikkuvimmista matematiikan tunneista ja mi-ten he lisäisivät liikuntaa matematiikan tunneille. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuo-da esille oppilaiden näkökulmaa asiaan, että liikunnan yhdistäminen muihin oppiaineisiin olisi erittäin hyödyllistä niin oppimisen kuin mielekkyyden kannalta.
Toteutin tutkimuksen kvalitatiivisena tutkimuksena. Kyselyyn vastasi 53 5.-luokkalaista sekä 50 6.-luokkalaista. (n=103). Kyselyt toteutettiin keväällä Etelä-Pohjanmaalla saman alueen kahdella eri paikkakunnalla.
Tulosten mukaan suurin osa oppilaista piti liikunnasta. Taas matematiikasta pidettiin vähemmän kuin liikunnasta, mutta suurin osa oppilaista piti myös matematiikasta. Liikunnan määrä tällä hetkellä matematiikan oppitunneilla on ollut hyvin vähäistä ja oppilailla on halua, että tunneilla tehtäisiin jatkossa liikunnallisia tuokioita tai tehtäviä. Oppilaat ehdottivat muun muassa yksinkertaisia taukojumppia tunnin keskelle, erilaisia rataideoita, jossa tulisi myös laskemista, sekä vastausten esittämistä erilaisin liikkein.
Tutkimukseni kertoo, että suurin osa oppilaista pitää liikunnasta ja haluaisivat sitä myös osaksi muita oppitunteja. Vaikka oppimista pystytään lisäämään varmasti myös monilla eri tavoilla, ei voida poissulkea liikunnan hyötyjä oppimisen edistämisessä. Varsinkin kun oppi-laille se olisi varmasti mielekäs oppimisen tapa.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, minkälaisia mielipiteitä oppilailla on matematiikkaa ja liikuntaa kohtaan, miten liikuntaa on tällä hetkellä toteutettu luokassa matematiikan tunneilla sekä mitä mieltä itse oppilaat ovat matematiikan tuntien liikunnallistamisesta. Tutkimuksessa kyseltiin oppilaiden ajatuksia liikkuvimmista matematiikan tunneista ja mi-ten he lisäisivät liikuntaa matematiikan tunneille. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuo-da esille oppilaiden näkökulmaa asiaan, että liikunnan yhdistäminen muihin oppiaineisiin olisi erittäin hyödyllistä niin oppimisen kuin mielekkyyden kannalta.
Toteutin tutkimuksen kvalitatiivisena tutkimuksena. Kyselyyn vastasi 53 5.-luokkalaista sekä 50 6.-luokkalaista. (n=103). Kyselyt toteutettiin keväällä Etelä-Pohjanmaalla saman alueen kahdella eri paikkakunnalla.
Tulosten mukaan suurin osa oppilaista piti liikunnasta. Taas matematiikasta pidettiin vähemmän kuin liikunnasta, mutta suurin osa oppilaista piti myös matematiikasta. Liikunnan määrä tällä hetkellä matematiikan oppitunneilla on ollut hyvin vähäistä ja oppilailla on halua, että tunneilla tehtäisiin jatkossa liikunnallisia tuokioita tai tehtäviä. Oppilaat ehdottivat muun muassa yksinkertaisia taukojumppia tunnin keskelle, erilaisia rataideoita, jossa tulisi myös laskemista, sekä vastausten esittämistä erilaisin liikkein.
Tutkimukseni kertoo, että suurin osa oppilaista pitää liikunnasta ja haluaisivat sitä myös osaksi muita oppitunteja. Vaikka oppimista pystytään lisäämään varmasti myös monilla eri tavoilla, ei voida poissulkea liikunnan hyötyjä oppimisen edistämisessä. Varsinkin kun oppi-laille se olisi varmasti mielekäs oppimisen tapa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38358]