Jaetun johtajuuden avaintekijät varhaiskasvatuksessa päiväkodin johtajien ja varajohtajien kokemana
Siironen, Minttu-Janette (2024-02-28)
Siironen, Minttu-Janette
M.-J. Siironen
28.02.2024
© 2024, Minttu-Janette Siironen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402282028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402282028
Tiivistelmä
Jaettu johtajuus on johtamismalli, jossa vastuu ja päätöksenteko jakautuvat useammalle henkilölle, jotka pyrkivät yhdessä kohti yhteisiä tavoitteita. Jaettu johtajuus perustuu vahvaan luottamukseen ja avoimeen vuorovaikutukseen. Jaettua johtajuutta voidaan edistää lisäämällä yhteistyötä työn suunnittelussa ja edistämällä toimintatapoja, jotka tukevat kollektiivista päätöksentekoa sekä valta-aseman jakamista.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan jaetun johtajuuden keskeisiä tekijöitä varhaiskasvatukses-sa. Tutkimuksessa keskitytään päiväkodin johtajien ja varajohtajien kokemuksiin jaetun joh-tajuuden ilmentymisestä heidän organisaatioissaan. Aineisto kerättiin keväällä 2023 ja se koostuu päiväkodin johtajista sekä varajohtajista (N=8). Aineisto on analysoitu Niikon (2003) fenomenografisen nelivaiheisen analyysin mukaan. Aineiston analyysin tuloksena muodostimme neljä kuvauskategoriaa. Kuvauskategoriat korostavat jaetun johtajuuden toteutumisen kannalta keskeisiä näkökulmia sekä niiden kautta pystymme esittelemään tutkimuksemme merkittävimmät löydökset.
Tulosten mukaan päiväkotiorganisaatiossa jaetun johtajuuden toteutumiselle muodostuu vahva pohja työyhteisön toiminnan ja organisaatiokulttuurin, sosiaalisen toimivuuden, selkeästi järjestetyn johtamisen ja organisaation kehittämisen sekä itsensä johtamisen ja johtamis-valmiuksien kautta. Tämän tutkimuksen tulokset ovat relevantteja organisaatioille, jotka pyrkivät vahvistamaan jaetun johtajuuden käytänteitä. Tutkimuksen avulla voidaan edistää jaetun johtajuuden periaatteiden omaksumista ja soveltamista päiväkotiorganisaatioissa. Johtajien roolikäsitysten syventäminen ja toimintaympäristön luominen, joka tukee henkilöstön vastuunottamista, voi toimia käytännön strategiana jaetun johtajuuden vahvistamiseksi. Tällainen lähestymistapa voi parantaa organisaation kykyä sopeutua muutoksiin, lisätä työtyytyväisyyttä ja edistää innovaatioita.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan jaetun johtajuuden keskeisiä tekijöitä varhaiskasvatukses-sa. Tutkimuksessa keskitytään päiväkodin johtajien ja varajohtajien kokemuksiin jaetun joh-tajuuden ilmentymisestä heidän organisaatioissaan. Aineisto kerättiin keväällä 2023 ja se koostuu päiväkodin johtajista sekä varajohtajista (N=8). Aineisto on analysoitu Niikon (2003) fenomenografisen nelivaiheisen analyysin mukaan. Aineiston analyysin tuloksena muodostimme neljä kuvauskategoriaa. Kuvauskategoriat korostavat jaetun johtajuuden toteutumisen kannalta keskeisiä näkökulmia sekä niiden kautta pystymme esittelemään tutkimuksemme merkittävimmät löydökset.
Tulosten mukaan päiväkotiorganisaatiossa jaetun johtajuuden toteutumiselle muodostuu vahva pohja työyhteisön toiminnan ja organisaatiokulttuurin, sosiaalisen toimivuuden, selkeästi järjestetyn johtamisen ja organisaation kehittämisen sekä itsensä johtamisen ja johtamis-valmiuksien kautta. Tämän tutkimuksen tulokset ovat relevantteja organisaatioille, jotka pyrkivät vahvistamaan jaetun johtajuuden käytänteitä. Tutkimuksen avulla voidaan edistää jaetun johtajuuden periaatteiden omaksumista ja soveltamista päiväkotiorganisaatioissa. Johtajien roolikäsitysten syventäminen ja toimintaympäristön luominen, joka tukee henkilöstön vastuunottamista, voi toimia käytännön strategiana jaetun johtajuuden vahvistamiseksi. Tällainen lähestymistapa voi parantaa organisaation kykyä sopeutua muutoksiin, lisätä työtyytyväisyyttä ja edistää innovaatioita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37793]