Tiimin toimivuuden merkityksiä varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvoinnille
Hirttiö, Hanna; Buller, Pinja (2024-02-23)
Hirttiö, Hanna
Buller, Pinja
H. Hirttiö; P. Buller
23.02.2024
© 2024 Hanna Hirttiö, Pinja Buller. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402231984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402231984
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvointia tiimissä. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden heikentynyt hyvinvointi ja kuormittuneisuus ovat olleet esillä mediassa viime aikoina. Uupumus ajaa työntekijöitä jopa vaihtamaan alaa, sillä monin paikoin työntekijöitä on riittämätön määrä ja työtä tehdään puutteellisilla resursseilla. Tut-kimuksen tavoitteena oli koota ajankohtaista tutkimustietoa varhaiskasvatuksen tiimeistä ja työhyvinvoinnista sekä selvittää, millaisia merkityksiä tiimityöskentelyn toimivuudella on varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvointiin. Pohdimme tekijöitä, jotka joko parantavat tai heikentävät työhyvinvointia.
Tutkimusmenetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tavoitteiden mukaisesti etsimme ja keräsimme yhteen aiheeseemme liittyviä tutkimuksia ja muuta kirjallisuutta. Tutustuimme mahdollisimman laajaan määrään lähdekirjallisuutta saadaksemme kokonaiskäsityksen aiemmista tutkimuksista ja ymmärtääksemme olennaisimmat asiat. Runsas määrä lähteitä lisää tutkimuksen luotettavuutta, kuin myös parin kanssa yhdessä tutkimuksen tekeminen. Tavoitteemme oli keskittyä selkeästi rajattuihin tutkimuskysymyksiin ja vastata niihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat toimivan tiimin tukevan, ja ei-toimivan tiimin haastavan työhyvinvointia. Toimiva tiimi on avoin, kehittymishaluinen sekä ilmapiiriltään kaikki hyväksyvä. Toimivassa tiimissä tärkeitä elementtejä ovat myös luottamus ja huumori. Nämä edesauttavat hyvinvointia työssä. Ei-toimivassa tiimissä kommunikaatio on puutteellista ja työhyvinvointia kuormittavat arvoristiriidat sekä työn ulkopuoliset ylimääräiset työtehtävät. Tiimiin vaikuttavat tiimin jäsenten toiminnan lisäksi sekä työympäristö että johtajalta saatu tuki.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa tiimin toimivuudella olevan merkittävää vaikutusta työntekijöiden työhyvinvoinnille. Toimiva tiimi koetaan helpompana ja työssä jaksaminen on parempaa tiimin suhteiden toimiessa. Ei-toimiva tiimi heikentää työhyvinvoinnin kokemusta ja tiimissä koetaan moninaisista syistä johtuvaa kuormittavuutta. Näitä tietoja voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvoinnin edistämiseksi. Toimivan ja hyvinvoivan tiimin tulisi olla tavoitteena jokaisessa työyhteisössä.
Tutkimusmenetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tavoitteiden mukaisesti etsimme ja keräsimme yhteen aiheeseemme liittyviä tutkimuksia ja muuta kirjallisuutta. Tutustuimme mahdollisimman laajaan määrään lähdekirjallisuutta saadaksemme kokonaiskäsityksen aiemmista tutkimuksista ja ymmärtääksemme olennaisimmat asiat. Runsas määrä lähteitä lisää tutkimuksen luotettavuutta, kuin myös parin kanssa yhdessä tutkimuksen tekeminen. Tavoitteemme oli keskittyä selkeästi rajattuihin tutkimuskysymyksiin ja vastata niihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat toimivan tiimin tukevan, ja ei-toimivan tiimin haastavan työhyvinvointia. Toimiva tiimi on avoin, kehittymishaluinen sekä ilmapiiriltään kaikki hyväksyvä. Toimivassa tiimissä tärkeitä elementtejä ovat myös luottamus ja huumori. Nämä edesauttavat hyvinvointia työssä. Ei-toimivassa tiimissä kommunikaatio on puutteellista ja työhyvinvointia kuormittavat arvoristiriidat sekä työn ulkopuoliset ylimääräiset työtehtävät. Tiimiin vaikuttavat tiimin jäsenten toiminnan lisäksi sekä työympäristö että johtajalta saatu tuki.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa tiimin toimivuudella olevan merkittävää vaikutusta työntekijöiden työhyvinvoinnille. Toimiva tiimi koetaan helpompana ja työssä jaksaminen on parempaa tiimin suhteiden toimiessa. Ei-toimiva tiimi heikentää työhyvinvoinnin kokemusta ja tiimissä koetaan moninaisista syistä johtuvaa kuormittavuutta. Näitä tietoja voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvoinnin edistämiseksi. Toimivan ja hyvinvoivan tiimin tulisi olla tavoitteena jokaisessa työyhteisössä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37744]