Pelillistämisen yhteys oppimismotivaatioon perusopetuksessa
Liljamo, Teemu (2024-02-17)
Liljamo, Teemu
T. Liljamo
17.02.2024
© 2024 Teemu Liljamo. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402171840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402171840
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on pelillisyys peruskoulussa ja sen yhteys oppimismotivaatioon. Tutkielmassa käsitellään pelillisyyttä jakaen se rakenteelliseen pelillisyyteen ja sisällölliseen pelillisyyteen. Nämä eri pelillisyyden käsitteet ovat kategorioita eri pelimekaniikoille ja elementeille. Pelillistäminen on tiivistettynä eri pelimekaniikkojen ja -elementtien hyödyntämistä ei pelillisissä tilanteissa ja konsepteissa. Pelillistäminen opetuksessa on yksi lähestymistapa oppimiselle, jonka tarkoitus on lisätä oppijan motivaatiota opittavaa aihetta kohtaan.
Tutkielmani tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Miksi pelillistämistä hyödynnetään opetuksessa? 2) Miten pelillistäminen vaikuttaa motivaatioon? 3) Miten määritellään pelillistäminen?
Tutkielmassa käsitellään myös motivaatiota Decin ja Ryanin (2017) itsemääräämisteorian näkökulmasta, sekä oppimismotivaatiota eri tutkijoiden näkökulmasta. Tutkielman loppupuolella on hankkeita, joissa on käytetty pelillisyyden sisältöjä peruskouluympäristössä. Näissä hankkeissa yhdistyy syy-seuraussuhde pelillistämisen käytöstä motivaation lisääjänä.
Tutkimusmenetelmänä käytän kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Vahvasti esiintyvä tutkimus pelillisyydelle on Kappin, Blairin ja Meschin (2014) The gamification of learning and instruction fieldbook: Ideas Into practice. Tämä lisäksi käsittelen pelillisyyttä monien eri teosten ja tutkimusten tasolla saadakseni tuotua esiin kattavan otannan näkökulmista pelillistämiseen.
Tässä tutkielmassa tulee ilmi, että pelillistäminen peruskouluopetuksessa on uusi lähestymistapa tuoda motivaatiota yksilön opetukseen. Tutkielmasta tulee myös ilmi tutkijoiden näkökulma, jonka mukaan pelillistäminen onnistuu parhaiten, kun siihen sisällyttää molempien kategorioiden, eli sisällöllisen ja rakenteellisen pelillistämisen elementtejä. Tutkielmassa tulee myös esiin, että opittavan asian pelillistämisessä voidaan luoda oppilaan omille tarpeille sopiva op-pimisympäristö, joka on viihtyisyydeltään sopiva ja haastaa oppilasta hänen oman tasonsa mukaan.
Tutkielmani tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Miksi pelillistämistä hyödynnetään opetuksessa? 2) Miten pelillistäminen vaikuttaa motivaatioon? 3) Miten määritellään pelillistäminen?
Tutkielmassa käsitellään myös motivaatiota Decin ja Ryanin (2017) itsemääräämisteorian näkökulmasta, sekä oppimismotivaatiota eri tutkijoiden näkökulmasta. Tutkielman loppupuolella on hankkeita, joissa on käytetty pelillisyyden sisältöjä peruskouluympäristössä. Näissä hankkeissa yhdistyy syy-seuraussuhde pelillistämisen käytöstä motivaation lisääjänä.
Tutkimusmenetelmänä käytän kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Vahvasti esiintyvä tutkimus pelillisyydelle on Kappin, Blairin ja Meschin (2014) The gamification of learning and instruction fieldbook: Ideas Into practice. Tämä lisäksi käsittelen pelillisyyttä monien eri teosten ja tutkimusten tasolla saadakseni tuotua esiin kattavan otannan näkökulmista pelillistämiseen.
Tässä tutkielmassa tulee ilmi, että pelillistäminen peruskouluopetuksessa on uusi lähestymistapa tuoda motivaatiota yksilön opetukseen. Tutkielmasta tulee myös ilmi tutkijoiden näkökulma, jonka mukaan pelillistäminen onnistuu parhaiten, kun siihen sisällyttää molempien kategorioiden, eli sisällöllisen ja rakenteellisen pelillistämisen elementtejä. Tutkielmassa tulee myös esiin, että opittavan asian pelillistämisessä voidaan luoda oppilaan omille tarpeille sopiva op-pimisympäristö, joka on viihtyisyydeltään sopiva ja haastaa oppilasta hänen oman tasonsa mukaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]