Pelastustoiminta kaasuautojen onnettomuuksissa ja paloissa
Hiltunen, Tommi (2024-02-16)
Hiltunen, Tommi
T. Hiltunen
16.02.2024
© 2024 Tommi Hiltunen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402161813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402161813
Tiivistelmä
Ilmastoajattelun ja fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisen seurauksena sähköajoneuvojen ohella myös kaasuajoneuvojen määrä on kasvanut Suomen liikenteessä. Kaasukäyttöisten ajoneuvojen usein pelätään olevan vaarallisia onnettomuustilanteissa kaasusäiliöiden räjähdyksen vuoksi.
Pelastustoimessa on käsitelty sähköautojen yleistymisen ohella hyvin vähän kaasukäyttöisiä ajoneuvoja. Tämän vuoksi myös kaasuajoneuvojen onnettomuuksista ja paloista ei ole tehty erillistä ohjeistusta, vaan aihetta on sivuutettu erinäisissä pelastusalan julkaisuissa muiden ajoneuvojen ohella. Suomen pelastuslaitoksien alueella on tapahtunut hyvin vähän kaasuajoneuvojen onnettomuuksia, mutta kaasukäyttöisiä ajoneuvoja on kuitenkin suuri määrä liikenteessä, joten varautuminen on edelleen tarpeellista.
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on vähentää ennakkoluuloja kaasuajoneuvojen turvallisuudesta ja lisäämään yleisesti tietoutta kaasuajoneuvojen järjestelmistä sekä niiden turvallisuuslaitteista. Lisäksi työn tavoitteena on edistää pelastustoimen tietoutta kaasuajoneuvoista. Työssä selvitettiin kaasuautojen lainsäädäntöä ja kaasujärjestelmän turvallisuuslaitteiden ja muiden järjestelmän erikoisosien vaatimuksia. Lisäksi työssä pyrittiin kokoamaan yleisohjeistus pelastuslaitoksille kaasuautojen onnettomuus ja palotilanteissa toimimiseen.
Työssä keskitytään pääsääntöisesti B-kortilla ajettaviin henkilö- ja pakettiautoihin eli ajoneuvoluokkiin M1 ja N1.
Lainsäädäntöä ja standardeita noudattaen valmistetut tehdasvalmisteiset- ja muutoskaasuautot ovat turvallisia myös onnettomuustilanteissa niihin vaadittujen turvallisuusvarusteiden ja osien vaatimusten vuoksi. Pelastuslaitokset ovat hyvin kouluttautuneet tavanomaisten ajoneuvojen onnettomuuksiin. Kaasuajoneuvojen onnettomuuksissa voidaan hyvin soveltaa samoja menetelmiä huomioiden kuitenkin kaasukäyttöisyyden tuomat haasteet ja vaaratekijät pelastustoiminnassa. As a result of climate thinking and reducing the use of fossil fuels, in addition to electric vehicles, the number of gas vehicles in Finnish traffic has also increased. Gas-powered vehicles are often feared to be dangerous in accident situations due to the explosion of gas tanks.
Very few gas-powered vehicles have been handled in the rescue services because the focus has gone to electric vehicles. For this reason, no separate guidelines have been made for gas vehicle accidents and fires, but the subject has been written about in various rescue services publications along with other vehicles. There have been very few gas vehicle accidents in the area of Finnish rescue services, but there are still many gas powered vehicles in traffic, so preparation is still necessary.
The aim of this bachelor's thesis is to reduce the prejudice about the safety of gas vehicles and to increase general knowledge about the systems of gas vehicles and their safety devices. In addition, the aim of the work is to promote the knowledge of gas vehicles in the rescue service. In the work, legislation on gas cars and requirements for gas system safety devices and other special parts of the system were investigated. In addition, the work aimed to compile general instructions for rescue services to act in gas truck accident and fire situations.
The work mainly focuses on cars and vans driven with a B card, i.e. vehicle classes M1 and N1.
Factory-made and conversion gas cars manufactured in compliance with legislation and standards are safe even in the event of an accident due to the safety equipment and parts required for them. Rescue services are well trained in accidents involving conventional vehicles. In accidents involving gas vehicles, the same methods can be applied well, taking into account the challenges and risk factors brought by the use of gas in rescue operations.
Pelastustoimessa on käsitelty sähköautojen yleistymisen ohella hyvin vähän kaasukäyttöisiä ajoneuvoja. Tämän vuoksi myös kaasuajoneuvojen onnettomuuksista ja paloista ei ole tehty erillistä ohjeistusta, vaan aihetta on sivuutettu erinäisissä pelastusalan julkaisuissa muiden ajoneuvojen ohella. Suomen pelastuslaitoksien alueella on tapahtunut hyvin vähän kaasuajoneuvojen onnettomuuksia, mutta kaasukäyttöisiä ajoneuvoja on kuitenkin suuri määrä liikenteessä, joten varautuminen on edelleen tarpeellista.
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on vähentää ennakkoluuloja kaasuajoneuvojen turvallisuudesta ja lisäämään yleisesti tietoutta kaasuajoneuvojen järjestelmistä sekä niiden turvallisuuslaitteista. Lisäksi työn tavoitteena on edistää pelastustoimen tietoutta kaasuajoneuvoista. Työssä selvitettiin kaasuautojen lainsäädäntöä ja kaasujärjestelmän turvallisuuslaitteiden ja muiden järjestelmän erikoisosien vaatimuksia. Lisäksi työssä pyrittiin kokoamaan yleisohjeistus pelastuslaitoksille kaasuautojen onnettomuus ja palotilanteissa toimimiseen.
Työssä keskitytään pääsääntöisesti B-kortilla ajettaviin henkilö- ja pakettiautoihin eli ajoneuvoluokkiin M1 ja N1.
Lainsäädäntöä ja standardeita noudattaen valmistetut tehdasvalmisteiset- ja muutoskaasuautot ovat turvallisia myös onnettomuustilanteissa niihin vaadittujen turvallisuusvarusteiden ja osien vaatimusten vuoksi. Pelastuslaitokset ovat hyvin kouluttautuneet tavanomaisten ajoneuvojen onnettomuuksiin. Kaasuajoneuvojen onnettomuuksissa voidaan hyvin soveltaa samoja menetelmiä huomioiden kuitenkin kaasukäyttöisyyden tuomat haasteet ja vaaratekijät pelastustoiminnassa.
Very few gas-powered vehicles have been handled in the rescue services because the focus has gone to electric vehicles. For this reason, no separate guidelines have been made for gas vehicle accidents and fires, but the subject has been written about in various rescue services publications along with other vehicles. There have been very few gas vehicle accidents in the area of Finnish rescue services, but there are still many gas powered vehicles in traffic, so preparation is still necessary.
The aim of this bachelor's thesis is to reduce the prejudice about the safety of gas vehicles and to increase general knowledge about the systems of gas vehicles and their safety devices. In addition, the aim of the work is to promote the knowledge of gas vehicles in the rescue service. In the work, legislation on gas cars and requirements for gas system safety devices and other special parts of the system were investigated. In addition, the work aimed to compile general instructions for rescue services to act in gas truck accident and fire situations.
The work mainly focuses on cars and vans driven with a B card, i.e. vehicle classes M1 and N1.
Factory-made and conversion gas cars manufactured in compliance with legislation and standards are safe even in the event of an accident due to the safety equipment and parts required for them. Rescue services are well trained in accidents involving conventional vehicles. In accidents involving gas vehicles, the same methods can be applied well, taking into account the challenges and risk factors brought by the use of gas in rescue operations.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]