Hoitotyön johtajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta johtamistyölle sairaalaorganisaatiossa
Peltomäki, Heli; Kuha, Suvi; Kanste, Outi (2023-09-26)
Peltomäki, Heli
Kuha, Suvi
Kanste, Outi
Sairaanhoitajien koulutussäätiö
26.09.2023
Peltomäki, H., Kuha, S. & Kanste, O. (2023). Hoitotyön johtajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta johtamistyölle sairaalaorganisaatiossa. Hoitotiede 35(3), 224-239. https://journal.fi/hoitotiede/article/view/137291
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© 2023 Hoitotiede
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© 2023 Hoitotiede
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402131726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402131726
Tiivistelmä
Abstrakti
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön johtajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta johtamistyölle sairaalaorganisaatiossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena, kuvailevana haastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin etäyhteydellä puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina kesä-lokakuussa 2021 yhden keskussairaalan hoitotyön lähi- ja keskijohdossa työskenteleviltä johtajilta (n=20). Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä induktiivisesti.
Tulosten mukaan hoitotyön johtajien kokemukset sosiaalisesta tuesta johtamistyölle sairaalaorganisaatiossa muodostuivat sairaalaorganisaatiosta saadusta tuesta, sairaalaorganisaation ulkopuolisesta tuesta, työyhteisöstä saadusta tuesta, sosiaalisen tuen tarpeen subjektiivisuudesta sekä sosiaalisen tuen ylläpitämisestä ja kehittämisestä. Sosiaalista tukea saatiin omalta esihenkilöltä, kollegoilta, työyhteisöstä ja läheisiltä sekä organisaation tukijärjestelmistä. Tuloksissa nousi esille sosiaalisen tuen merkityksellisyys johtamistyölle ja toisaalta tuen kokeminen riittämättömänä. Hoitotyön johtajien sosiaalisen tuen tarpeet on tärkeää huomioida sekä kehittää tukijärjestelmiä ja johtamisosaamista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaalisen tuen saatavuus, käytettävyys ja hyödynnettävyys on tärkeää tunnistaa kehittämistarpeena ja yhteisenä tavoitteena organisaatiossa. Johtajat tarvitsevat sosiaalista tukea johtamistyön tueksi vaativissa ja kompleksisissa toimintaympäristöissä, kuten sairaalaorganisaatioissa. Tuloksia voidaan hyödyntää johtamistyön tukemisessa ja johtajien työhyvinvoinnin edistämisessä sekä hoitotyön johtajien koulutuksessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön johtajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta johtamistyölle sairaalaorganisaatiossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena, kuvailevana haastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin etäyhteydellä puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina kesä-lokakuussa 2021 yhden keskussairaalan hoitotyön lähi- ja keskijohdossa työskenteleviltä johtajilta (n=20). Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä induktiivisesti.
Tulosten mukaan hoitotyön johtajien kokemukset sosiaalisesta tuesta johtamistyölle sairaalaorganisaatiossa muodostuivat sairaalaorganisaatiosta saadusta tuesta, sairaalaorganisaation ulkopuolisesta tuesta, työyhteisöstä saadusta tuesta, sosiaalisen tuen tarpeen subjektiivisuudesta sekä sosiaalisen tuen ylläpitämisestä ja kehittämisestä. Sosiaalista tukea saatiin omalta esihenkilöltä, kollegoilta, työyhteisöstä ja läheisiltä sekä organisaation tukijärjestelmistä. Tuloksissa nousi esille sosiaalisen tuen merkityksellisyys johtamistyölle ja toisaalta tuen kokeminen riittämättömänä. Hoitotyön johtajien sosiaalisen tuen tarpeet on tärkeää huomioida sekä kehittää tukijärjestelmiä ja johtamisosaamista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaalisen tuen saatavuus, käytettävyys ja hyödynnettävyys on tärkeää tunnistaa kehittämistarpeena ja yhteisenä tavoitteena organisaatiossa. Johtajat tarvitsevat sosiaalista tukea johtamistyön tueksi vaativissa ja kompleksisissa toimintaympäristöissä, kuten sairaalaorganisaatioissa. Tuloksia voidaan hyödyntää johtamistyön tukemisessa ja johtajien työhyvinvoinnin edistämisessä sekä hoitotyön johtajien koulutuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]