Maturiteettimallin sisällön osallistava suunnittelu ja toteuttaminen yrittäjyyskasvatuksen kontekstissa
Alikoski Piirainen, Maria (2024-02-08)
Alikoski Piirainen, Maria
M. Alikoski Piirainen
08.02.2024
© 2024 Maria Alikoski Piirainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402091651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402091651
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa luotiin maturiteettimallin sisältö koulutusorganisaatioiden yrittäjyyskasvatusosaamisen tason mittaamista varten. Koulutusorganisaatioiden yrittäjyyskasvatuksen osaamisen tasoa mittaavaa maturiteettimallia ei tämän tutkimuksen tekoaikaan ollut vielä olemassa.
Tutkimuksessa tutustuttiin ensin erilaisiin maturiteettimalleihin, ja perehdyttiin yrittäjyyskasvatuksen määrittelyyn Suomen koulutusorganisaatioissa. Tutkimusmetodeiksi valittiin suunnittelutieteen tutkimus ja osallistava suunnittelu.
Maturiteettimallin sisältö luotiin yhdessä yrittäjyyskasvatuksen ammattilaisten ja asiantuntijoiden kanssa. COVID-19 pandemia valtasi maailman tutkimuksen alkumetreillä, ja suunnitellut lähityöskentelytapaamiset vaihdettiin etätyöskentelymuotoisiksi. Yrittäjyyskasvatuksen ammattilaisia oli eri järjestöistä ja oppilaitoksista. Lisäksi tukea saatiin suoraan tutkimuksen toimeksiantajalta Mikroyrittäjyyskeskus MikroENTRE ®:ltä.
Asiantuntijatapaamisissa kerätyn materiaalin pohjalta pystyttiin sisällönanalyysin keinoin luomaan maturiteettimallia varten väittämiä, joihin vastaaja, koulutusorganisaatio, vastaa oman koulutusorganisaationsa tason mukaisesti. Väittämistä muodostuneen kokonaispistemäärän avulla koulutusorganisaatio voi verrata osaamistasoaan muihin työkalua käyttäneisiin organisaatioihin, saa palautetta yrittäjyyskasvatuksen tasosta, ja niin kutsutut ”eväät”, joilla koulun yrittäjyyskasvatusosaamista voidaan kehittää. In this study, a maturity model was created for measuring the level of entrepreneurship education competence in educational organizations. At the time of this research, there was no existing maturity model for assessing the level of entrepreneurship education competence in educational organizations. The study began by exploring various maturity models and delving into the definition of entrepreneurship education in Finnish educational organizations. The chosen research methods were design science research and participatory design.
The content of the maturity model was developed in collaboration with entrepreneurship education professionals and experts. Due to the onset of the COVID-19 pandemic, planned face-to-face meetings were shifted to remote work. Professionals from different organizations and educational institutions in entrepreneurship education participated, with support directly from the research sponsor, Micro Entrepreneurship Center MicroENTRE®️.
Based on the material gathered in expert meetings, statements were created for the maturity model. Respondents, representing their educational organizations, answer these statements according to their organization's level. The overall score derived from these statements allows educational organizations to compare their competence level with others using the tool, receive feedback on the level of entrepreneurship education, and identify strategies to enhance their school's entrepreneurship education competence.
Tutkimuksessa tutustuttiin ensin erilaisiin maturiteettimalleihin, ja perehdyttiin yrittäjyyskasvatuksen määrittelyyn Suomen koulutusorganisaatioissa. Tutkimusmetodeiksi valittiin suunnittelutieteen tutkimus ja osallistava suunnittelu.
Maturiteettimallin sisältö luotiin yhdessä yrittäjyyskasvatuksen ammattilaisten ja asiantuntijoiden kanssa. COVID-19 pandemia valtasi maailman tutkimuksen alkumetreillä, ja suunnitellut lähityöskentelytapaamiset vaihdettiin etätyöskentelymuotoisiksi. Yrittäjyyskasvatuksen ammattilaisia oli eri järjestöistä ja oppilaitoksista. Lisäksi tukea saatiin suoraan tutkimuksen toimeksiantajalta Mikroyrittäjyyskeskus MikroENTRE ®:ltä.
Asiantuntijatapaamisissa kerätyn materiaalin pohjalta pystyttiin sisällönanalyysin keinoin luomaan maturiteettimallia varten väittämiä, joihin vastaaja, koulutusorganisaatio, vastaa oman koulutusorganisaationsa tason mukaisesti. Väittämistä muodostuneen kokonaispistemäärän avulla koulutusorganisaatio voi verrata osaamistasoaan muihin työkalua käyttäneisiin organisaatioihin, saa palautetta yrittäjyyskasvatuksen tasosta, ja niin kutsutut ”eväät”, joilla koulun yrittäjyyskasvatusosaamista voidaan kehittää.
The content of the maturity model was developed in collaboration with entrepreneurship education professionals and experts. Due to the onset of the COVID-19 pandemic, planned face-to-face meetings were shifted to remote work. Professionals from different organizations and educational institutions in entrepreneurship education participated, with support directly from the research sponsor, Micro Entrepreneurship Center MicroENTRE®️.
Based on the material gathered in expert meetings, statements were created for the maturity model. Respondents, representing their educational organizations, answer these statements according to their organization's level. The overall score derived from these statements allows educational organizations to compare their competence level with others using the tool, receive feedback on the level of entrepreneurship education, and identify strategies to enhance their school's entrepreneurship education competence.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]