Edullisen opetusalustan löytäminen laiteturvallisuuden opetuksen parantamiseksi
Jacklin, Jere; Kemppainen, Joni; Jokinen, Tommi (2024-02-08)
Jacklin, Jere
Kemppainen, Joni
Jokinen, Tommi
J. Jacklin; J. Kemppainen; T. Jokinen
08.02.2024
© 2024 Jere Jacklin, Joni Kemppainen, Tommi Jokinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402081647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402081647
Tiivistelmä
Teknologian kehittyessä kyberturvallisuuden merkittävyys jatkaa kasvuaan yhä enenevissä määrin. Kehitys on mahdollistanut uusien ja yhä monimutkaisempien hyökkäysvektoreiden hyödyntämisen kyberrikollisten toiminnassa. Kyberturvallisuuden huomattavasti tunnetumpi puoli on ohjelmistoturvallisuus, mutta siihen kuuluu myös laiteturvallisuus. On olennaista, että tulevaisuuden kyberturvallisuusasiantuntijoilla on tietotaitoa kaikilta kyberturvallisuuden osa-alueilta. Tämän vuoksi on tarpeen lisätä laiteturvallisuuden opetusta.
Työ aloitettiin tutkimalla aikaisemmin kehitettyjä opetusalustoja. Löydösten pohjalta lähdettiin tutkimaan markkinoilta löytyviä ratkaisuja. Tämän lisäksi määriteltiin täytettävät opetustavoitteet ja niiden pohjalta lähdettiin kartoittamaan valmiita opetuspaketteja sekä erillisiä laitteita, joista voitiin luoda ehdotus opetustavoitteet täyttävään laitekokonaisuuteen. Laitekokonaisuutta hyödyntäen suunniteltiin toteutettavia harjoituksia ja toteutettiin valitut harjoitukset.
Harjoituksia toteuttamalla opiskelijoiden on mahdollista oppia yleisimpiä laitteistohaavoittuvuuksia ja sitä, mitä niitä hyödyntämällä voi saada aikaan. Harjoitukset tarjoavat myös mahdollisuuden pohtia, että miten näitä haavoittuvuuksia voisi korjata.
Työ aloitettiin tutkimalla aikaisemmin kehitettyjä opetusalustoja. Löydösten pohjalta lähdettiin tutkimaan markkinoilta löytyviä ratkaisuja. Tämän lisäksi määriteltiin täytettävät opetustavoitteet ja niiden pohjalta lähdettiin kartoittamaan valmiita opetuspaketteja sekä erillisiä laitteita, joista voitiin luoda ehdotus opetustavoitteet täyttävään laitekokonaisuuteen. Laitekokonaisuutta hyödyntäen suunniteltiin toteutettavia harjoituksia ja toteutettiin valitut harjoitukset.
Harjoituksia toteuttamalla opiskelijoiden on mahdollista oppia yleisimpiä laitteistohaavoittuvuuksia ja sitä, mitä niitä hyödyntämällä voi saada aikaan. Harjoitukset tarjoavat myös mahdollisuuden pohtia, että miten näitä haavoittuvuuksia voisi korjata.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]