Volvo B230 turboahtaminen ja Megasquirt 3 V3.0
Petäjäsoja, Henri (2024-02-07)
Petäjäsoja, Henri
H. Petäjäsoja
07.02.2024
© 2024, Henri Petäjäsoja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402071632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402071632
Tiivistelmä
Työssä perehdytään Volvon B230-moottorin turboahtamiseen ja moottorinohjauksen ra kentamiseen. Työn tavoitteena oli kasvattaa projektin moottorin suorituskykyä ja auton ajettavuutta. Moottorin alkuperäisestä noin 70 hevosvoimasta oli tavoitteena päästä yli 300 hevosvoimaan. Ajoneuvon rakenteet muuttuvat huomattavasti, joten on suoritettava myös ajoneuvon muutoskatsastus. Suoritin projektin omakustanteisesti eli käytettävissä oli suhteellisen pieni budjetti. Suunnittelin projektia useiden vuosien ajan, kunnes lopullinen kokoonpano muodostui. Perehdyin asiaan, suunnittelin kokoonpanoa ja korivaihto ehtoja sekä hankin tarvittavia osia.
Työ on empiirinen ja suoritettu pääosin kokonaan itse, pois lukien auton tehon mittausta dynamometrillä. Moottoritehon mittauksen dynamometrissä käytin Kalajoella sijaitsevan yksityisen henkilön palveluja. Työ- ja tutkimusmetodina ovat pääosin käytetty yritys erehdys-menetelmää projektin etenemisen yhteydessä. Tämä on henkilökohtainen tutki musprojekti, jossa selvitän kokonaistaloudellisesti ja suorituskyvyllisesti edullisimman tuloksen moottorin turboahtamiseksi. Projektissa on käytetty parhaita mahdollisia budjet tiini sopivia teknisiä ratkaisuja henkilöauton moottorin suurimman tehokkuuden saavut tamiseksi. Osana työtäni on myös jakaa tietoa ja löytää toistettavia ratkaisuja muille harrastajille samankaltaisissa lähtökohdissa.
Projektin tässä vaiheessa moottoritehoksi saatiin mitattua parhaimmillaan 252 hv ja 371 Nm. Muutamien yrityksien jälkeen saatiin moottorin tehoa rajoitettua riittävästi, jotta muutoskatsastuksen vaatima 175 kw:n raja alitettiin.
Työ on empiirinen ja suoritettu pääosin kokonaan itse, pois lukien auton tehon mittausta dynamometrillä. Moottoritehon mittauksen dynamometrissä käytin Kalajoella sijaitsevan yksityisen henkilön palveluja. Työ- ja tutkimusmetodina ovat pääosin käytetty yritys erehdys-menetelmää projektin etenemisen yhteydessä. Tämä on henkilökohtainen tutki musprojekti, jossa selvitän kokonaistaloudellisesti ja suorituskyvyllisesti edullisimman tuloksen moottorin turboahtamiseksi. Projektissa on käytetty parhaita mahdollisia budjet tiini sopivia teknisiä ratkaisuja henkilöauton moottorin suurimman tehokkuuden saavut tamiseksi. Osana työtäni on myös jakaa tietoa ja löytää toistettavia ratkaisuja muille harrastajille samankaltaisissa lähtökohdissa.
Projektin tässä vaiheessa moottoritehoksi saatiin mitattua parhaimmillaan 252 hv ja 371 Nm. Muutamien yrityksien jälkeen saatiin moottorin tehoa rajoitettua riittävästi, jotta muutoskatsastuksen vaatima 175 kw:n raja alitettiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]