Laadullisen sisällönanalyysin vaiheet ja eteneminen
Elo, Satu; Kajula, Outi; Tohmola, Anniina; Kääriäinen, Maria (2022-12-31)
Elo, Satu
Kajula, Outi
Tohmola, Anniina
Kääriäinen, Maria
Sairaanhoitajien koulutussäätiö
31.12.2022
Elo, S., Kajula, O., Tohmola, A. & Kääriäinen, M. (2022). Laadullisen sisällönanalyysin vaiheet ja eteneminen. Hoitotiede 2022, 34 (4), 215–225. https://journal.fi/hoitotiede/article/view/128987
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© 2022 Hoitotiede.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© 2022 Hoitotiede.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402061597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202402061597
Tiivistelmä
Abstrakti
Tämän artikkelin tarkoituksena on havainnollistaa sisällönanalyysin vaiheita perustuen Elo & Kyngäs (2008) mukaiseen analyysin etenemiseen. Tavoitteena on, että tutkijat ja eri tasoisia opinnäytetöitä tekevät opiskelijat voivat hyödyntää artikkelia analyysin eri vaiheissa ja raportoinnissa. Lisäksi artikkelia voidaan hyödyntää alan korkeakoulujen tutkimusmenetelmien opetuksessa lähdemateriaalina.
Sisällönanalyysi on käytetyin analyysimenetelmä laadullisissa tutkimuksissa. Sisällönanalyysi voidaan toteuttaa aineistolähtöisesti eli induktiivisesti ja teorialähtöisesti eli deduktiivisesti. Sisällönanalyysin päävaiheet ovat valmistelu-, analysointi- ja raportointivaihe. Valmisteluvaihe sisältää analyysiyksikön valinnan, aineistoon perehtymisen ja mahdollisen litteroinnin. Analyysivaihe etenee joko aineistolähtöisesti ryhmitellen tai teorialähtöisesti analyysimatriisiin pelkistyksiä poimien. Raportointivaiheessa tulokset kuvataan tekstin lisäksi visualisoiden ja pohdinnassa peilataan saavutettuja tuloksia aikaisempiin tutkimuksiin. Tätä kolmivaiheista analyysiprosessin etenemistä on havainnollistettu erilaisten aiempien tutkimusten ja niistä poimittujen esimerkkien avulla.
Tämän artikkelin tarkoituksena on havainnollistaa sisällönanalyysin vaiheita perustuen Elo & Kyngäs (2008) mukaiseen analyysin etenemiseen. Tavoitteena on, että tutkijat ja eri tasoisia opinnäytetöitä tekevät opiskelijat voivat hyödyntää artikkelia analyysin eri vaiheissa ja raportoinnissa. Lisäksi artikkelia voidaan hyödyntää alan korkeakoulujen tutkimusmenetelmien opetuksessa lähdemateriaalina.
Sisällönanalyysi on käytetyin analyysimenetelmä laadullisissa tutkimuksissa. Sisällönanalyysi voidaan toteuttaa aineistolähtöisesti eli induktiivisesti ja teorialähtöisesti eli deduktiivisesti. Sisällönanalyysin päävaiheet ovat valmistelu-, analysointi- ja raportointivaihe. Valmisteluvaihe sisältää analyysiyksikön valinnan, aineistoon perehtymisen ja mahdollisen litteroinnin. Analyysivaihe etenee joko aineistolähtöisesti ryhmitellen tai teorialähtöisesti analyysimatriisiin pelkistyksiä poimien. Raportointivaiheessa tulokset kuvataan tekstin lisäksi visualisoiden ja pohdinnassa peilataan saavutettuja tuloksia aikaisempiin tutkimuksiin. Tätä kolmivaiheista analyysiprosessin etenemistä on havainnollistettu erilaisten aiempien tutkimusten ja niistä poimittujen esimerkkien avulla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]