Kansanmusiikkitaustaisten opettajien kansanmusiikin opetukseen liittyvät arvot verrattuna tutkimustietoon kansanmusiikista
Järvinen, Meeri (2024-01-30)
Järvinen, Meeri
M. Järvinen
30.01.2024
© 2024 Meeri Järvinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202401301504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202401301504
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kansanmusiikkitaustaisten opettajien arvoja kansanmusiikin musiikinopetuksessa. Kansanmusiikkitaustaisuus viittaa harrastuneisuuteen tai erityiseen tietoon ja taitoon kansanmusiikista. Tutkimusta motivoi se, miten kansanmusiikin opetuksessa saattaa ilmetä haasteita monimuotoisuuden ja luovuuden säilyttämisessä, erityisesti institutionaalisissa ympäristöissä, kuten kouluissa. Opettajien arvot ovat olennaisia tässä yhteydessä, koska heidän asenteensa vaikuttavat opetukseen ja heidän tulisi olla alansa eettisiä asiantuntijoita. Tutkielman tavoitteena on koota yhteen kansanmusiikin opetuksen hyötyjä ja vertailla sen edustamia arvoja.
Tutkielma on laadittu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena on kriittisesti arvioida kirjallisuusaineistoja tutkimusaiheesta, summata loogisesti, mitä aiheesta tiedetään sekä ilmaista ilmiön keskeiset käsitteet ja käsitteiden väliset suhteet toisiinsa. Keskeiset käsitteet tässä tutkimuksessa ovat arvot, kansanmusiikki sekä kansanmusiikkiorientaatio-käsite, josta kansanmusiikkitaustaisuus on johdettu. Lähdemateriaaleina on käytetty laajasti aiempaa tutkimusta kansanmusiikin hyödyistä sekä pedagogista kirjallisuutta, ajankohtaiskeskustelua ja haastattelututkimuksia.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että tutkituissa kansanmusiikin hyödyissä ja yksittäisten kansanmusiikkitaustaisten opettajien arvoissa kansanmusiikin opetukseen liittyen painottuivat kulttuurin ja historian tuntemus, kulttuurinen, sosiaalinen ja ekologinen kestävyys, yhteisöllisyys, tunneilmaisu, aitous, ilmaisuun liittyvä rohkeus ja itsetunto, kokonaisvaltaisuus, monitaiteellisuus ja spontaaniuus. Tutkimuksessa ja yksittäisten opettajien arvoissa näkyivät myös näkökulmat perinteen siirtämisestä nuoremmille sukupolville, paikallisen tai kansallisen identiteetin vahvistamisesta, omakohtaisuuden mahdollistamisesta, hyvästä sopivuudesta musisoinnin aloitusgenreksi, kuulonvaraisista metodeista, luovuudesta ja myönteisten tunnekokemusten painotuksesta virhekeskeisyyden sijasta. Näissä arvoissa on samankaltaisuuksia opetussuunnitelmien ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvomaailmojen kanssa. Tulosten perusteella voidaan ajatella, että kansanmusiikin arvot ovat merkittäviä opetuksen hyvälle toteutumiselle.
Tutkielma tarjoaa tietoa kansanmusiikin opetuksen mahdollisista hyödyistä ja siitä, miten opettajien omat arvot voivat tukea näitä hyötyjä. Lisäksi tutkimus tarjoaa näkökulmaa siihen, miten kansanmusiikin opetus voi vastata nykyisten opetussuunnitelmien ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvoihin, edistäen moninaisuutta ja luovuutta musiikinopetuksessa.
Tutkielma on laadittu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena on kriittisesti arvioida kirjallisuusaineistoja tutkimusaiheesta, summata loogisesti, mitä aiheesta tiedetään sekä ilmaista ilmiön keskeiset käsitteet ja käsitteiden väliset suhteet toisiinsa. Keskeiset käsitteet tässä tutkimuksessa ovat arvot, kansanmusiikki sekä kansanmusiikkiorientaatio-käsite, josta kansanmusiikkitaustaisuus on johdettu. Lähdemateriaaleina on käytetty laajasti aiempaa tutkimusta kansanmusiikin hyödyistä sekä pedagogista kirjallisuutta, ajankohtaiskeskustelua ja haastattelututkimuksia.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että tutkituissa kansanmusiikin hyödyissä ja yksittäisten kansanmusiikkitaustaisten opettajien arvoissa kansanmusiikin opetukseen liittyen painottuivat kulttuurin ja historian tuntemus, kulttuurinen, sosiaalinen ja ekologinen kestävyys, yhteisöllisyys, tunneilmaisu, aitous, ilmaisuun liittyvä rohkeus ja itsetunto, kokonaisvaltaisuus, monitaiteellisuus ja spontaaniuus. Tutkimuksessa ja yksittäisten opettajien arvoissa näkyivät myös näkökulmat perinteen siirtämisestä nuoremmille sukupolville, paikallisen tai kansallisen identiteetin vahvistamisesta, omakohtaisuuden mahdollistamisesta, hyvästä sopivuudesta musisoinnin aloitusgenreksi, kuulonvaraisista metodeista, luovuudesta ja myönteisten tunnekokemusten painotuksesta virhekeskeisyyden sijasta. Näissä arvoissa on samankaltaisuuksia opetussuunnitelmien ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvomaailmojen kanssa. Tulosten perusteella voidaan ajatella, että kansanmusiikin arvot ovat merkittäviä opetuksen hyvälle toteutumiselle.
Tutkielma tarjoaa tietoa kansanmusiikin opetuksen mahdollisista hyödyistä ja siitä, miten opettajien omat arvot voivat tukea näitä hyötyjä. Lisäksi tutkimus tarjoaa näkökulmaa siihen, miten kansanmusiikin opetus voi vastata nykyisten opetussuunnitelmien ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvoihin, edistäen moninaisuutta ja luovuutta musiikinopetuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]