Oppilaan haastavaan käytökseen vaikuttavat tekijät
Laatikainen, Inka (2024-01-25)
Laatikainen, Inka
I. Laatikainen
25.01.2024
© 2024, Inka Laatikainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202401251444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202401251444
Tiivistelmä
Haastavan käyttäytymisen esiintyvyys kouluissa on herättänyt huomiota enenevissä määrin niin mediassa, kouluhyvinvoinnissa kuin alalle valmistuvissa opiskelijoissa. Syyttävää sormea osoitetaan usein lapsen saamaan kasvatukseen, keskittymiskyvyttömyyteen, kouluinstituution resursseihin ja oppilaiden ruutuaikaan. Jo yhden oppilaan haastava käyttäytyminen vaikuttaa muiden oppilaiden työrauhaan, turvallisuuden tunteeseen kuin myös opettajan työssäjaksamiseen. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää haastavaan käyttäytymiseen johtaneita tekijöitä yksilön näkökulmasta. Haastavaa käyttäytymistä tarkastellaan muun muassa kolmen eri käyttäytymisteorian ja peruskoulukontekstissa esiintyvien haasteiden näkökulmasta. Tutkielmassa luonnehditaan myös niitä syitä, joiden kuvitellaan olevan haastavan käytöksen takana.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon on kerätty teoreettinen viitekehys kehityspsykologian, sosiologian sekä opetushallinnon aineistoista. Tämä tutkielman selvittää käyttäytymistä siitä näkökulmasta, ettei haastava käytös vaadi aina osakseen diagnoosia.
Tutkimukset osoittivat, että haastavan käyttäytymisen tekijöitä on useita ja käytöksen syyt ovat yleensä henkilön saamaan kasvatukseen, sosioemotionaalisiin taitoihin tai haastavaan tilanteeseen sidonnaisia. Oppilaat eivät käyttäydy tahallaan huonosti vaan käytöksen takana on yleensä aina jotain, mitä oppilas ei pysty itse käsittelemään tai kertomaan.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon on kerätty teoreettinen viitekehys kehityspsykologian, sosiologian sekä opetushallinnon aineistoista. Tämä tutkielman selvittää käyttäytymistä siitä näkökulmasta, ettei haastava käytös vaadi aina osakseen diagnoosia.
Tutkimukset osoittivat, että haastavan käyttäytymisen tekijöitä on useita ja käytöksen syyt ovat yleensä henkilön saamaan kasvatukseen, sosioemotionaalisiin taitoihin tai haastavaan tilanteeseen sidonnaisia. Oppilaat eivät käyttäydy tahallaan huonosti vaan käytöksen takana on yleensä aina jotain, mitä oppilas ei pysty itse käsittelemään tai kertomaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]