Yhtyeen johtamisen opetus suomalaisessa musiikkikasvatuksen koulutuksessa
Tikka, Iines (2024-01-18)
Tikka, Iines
I. Tikka
18.01.2024
© 2024 Iines Tikka. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202401181313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202401181313
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee yhtyeen johtamisen opetusta suomalaisessa musiikkikasvatuksen koulutuksessa. Tutkielmassa käsitellään yhtyeen johtamiseen liittyviä osa-alueita sekä niiden opetuksen nykytilaa kaikissa kolmessa suomalaisessa yliopistossa, jotka tarjoavat musiikkikasvatuksen opintosuuntauksen. Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää musiikkikasvatuksen koulutuksen kehittämisessä ja yhtyeen johtamiseen liittyvien opintojaksojen sisältöjen kriittisessä tarkastelussa.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena suomalaisten yliopistojen opintojak-sokuvauksia hyödyntäen. Tutkielmassa asetetut tutkimuskysymykset ovat ”Millaisia taitoja yhtyeen johtamisen kursseilla tulisi opettaa musiikkikasvatuksen opiskelijoille?” ja ”Miten nämä taidot näkyvät suomalaisten yliopistojen musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmissa?”.
Yhtyeen johtaminen liittyy musiikinopettajan työhön vahvasti sekä luokkatyöskentelyn että var-sinaisten musiikkiyhtyeiden johtajana toimimisen kautta. Johtamiseen liittyy laajasti musiikillisia ja teknisiä taitoja, joita käsitellään musiikkikasvatuksen koulutuksissa erityisillä johtamisen opintojaksoilla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että johtamiseen liittyviä opetettavia osa-alueita ovat harjoituttaminen, johtamistekniikka, repertuaari, pedagogiikka, musiikillinen tulkinta ja sen ohjaus sekä partituurityö. Tutkimus osoittaa, että johtaminen on muuhun musiikilliseen osaamisen vahvasti integroi-tuva kokonaisuus, ja vaatii opiskelijalta monipuolisia musiikillisia valmiuksia. Musiikkikasvatuksen koulutuksissa on asetettu paljon yhteneviä tavoitteita johtamiskursseille, mutta ne kuitenkin eroavat johtamiskurssien määrän, laajuuksien ja painotusten perusteella toisistaan. Tuloksissa korostuu myös kontaktiopetuksen maksimoinnin, käytännön johtamiskokemusten tarjoamisen ja yksilöllisen ohjauksen keskeisyys johtamisen opinnoissa.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena suomalaisten yliopistojen opintojak-sokuvauksia hyödyntäen. Tutkielmassa asetetut tutkimuskysymykset ovat ”Millaisia taitoja yhtyeen johtamisen kursseilla tulisi opettaa musiikkikasvatuksen opiskelijoille?” ja ”Miten nämä taidot näkyvät suomalaisten yliopistojen musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmissa?”.
Yhtyeen johtaminen liittyy musiikinopettajan työhön vahvasti sekä luokkatyöskentelyn että var-sinaisten musiikkiyhtyeiden johtajana toimimisen kautta. Johtamiseen liittyy laajasti musiikillisia ja teknisiä taitoja, joita käsitellään musiikkikasvatuksen koulutuksissa erityisillä johtamisen opintojaksoilla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että johtamiseen liittyviä opetettavia osa-alueita ovat harjoituttaminen, johtamistekniikka, repertuaari, pedagogiikka, musiikillinen tulkinta ja sen ohjaus sekä partituurityö. Tutkimus osoittaa, että johtaminen on muuhun musiikilliseen osaamisen vahvasti integroi-tuva kokonaisuus, ja vaatii opiskelijalta monipuolisia musiikillisia valmiuksia. Musiikkikasvatuksen koulutuksissa on asetettu paljon yhteneviä tavoitteita johtamiskursseille, mutta ne kuitenkin eroavat johtamiskurssien määrän, laajuuksien ja painotusten perusteella toisistaan. Tuloksissa korostuu myös kontaktiopetuksen maksimoinnin, käytännön johtamiskokemusten tarjoamisen ja yksilöllisen ohjauksen keskeisyys johtamisen opinnoissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]