”Sehän on tässä ja nyt koko ajan, joka ainoassa valinnassa ja niin se on ollut aina ennen kuin siitä on puhuttukaan.” : kestävä kehitys luokanopettajan silmin
Jääskeläinen, Joona; Soppela, Viivi (2024-01-16)
Jääskeläinen, Joona
Soppela, Viivi
J. Jääskeläinen; V. Soppela
16.01.2024
© 2024 Joona Jääskeläinen, Viivi Soppela. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202401161269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202401161269
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä kestävästä kehityksestä. Kasvava huoli ympäristön tilasta on noussut vahvaksi teemaksi koulutuksessa viime vuosikymmenien aikana ja myös medialla ja nykyaikaisella uutisoinnilla on suuri vaikutus ihmisten ympäristöhuolen kasvuun. Kestävää kehitystä on kuvattu myös ihmiskunnan suurimmaksi oppimishaasteeksi, joten on merkityksellistä pohtia kestävää kehitystä kasvatuksen näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajat käsittävät kestävän kehityksen, mikä tukee heidän kestävän kehityksen opettajuuttaan ja miten he sisällyttävät kestävää kehitystä omaan opetukseensa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajat ottavat huomioon kestävän kehityksen mukaisia periaatteita, jotka mainitaan myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014). Tavoitteena oli tuoda esiin myös konkreettisia keinoja, joita opettajat käyttävät omassa työssään toteuttaessaan kestävää kehitystä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jolloin opettajien subjektiivisia kokemuksia on mahdollista tuoda esiin. Tutkimuksen aineisto koostuu viiden luokanopettajan puolistrukturoidusta haastattelusta, jotka analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajien kestävän kehityksen käsitykset painottuivat käsityksiin henkilökohtaisella tasolla ja käsityksiin koulun kontekstissa. Henkilökohtaisella tasolla kestävän kehityksen mukaiset toimintatavat pohjautuivat arjen perusvalintoihin, kuten kulutustavaroiden käyttöön sekä tavaroiden ja materiaalien kierrättämiseen. Käsitykset koulun kontekstissa pohjautuivat myös arjessa toteutettaviin toimintatapoihin, kuten koulun materiaalivalintoihin, materiaalien uusiokäyttöön sekä kierrättämiseen. Konkreettiset toimintatavat nousivat esiin, pohdittaessa sitä, miten kestävä elämäntapa omaksuttaisiin osaksi omia arkisia valintoja. Tämän lisäksi tutkimus osoitti, että opettajat kokivat oman sisäisen motivaation, koulun toimintakulttuuriin liittyvät tekijät sekä ammatillisen yhteistyön heidän omaa opettajuuttaan tukeviksi tekijöiksi.
Lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että opettajat näkevät kestävän kehityksen sisältyvän tiettyjen oppiaineiden sisältöihin ja erityisesti ympäristöopin sisältöjen koettiin tarjoavan luontevan toimintaympäristön käsitellä kestävän kehityksen teemoja opetustyössä. Muita esille nousseita oppiaineita olivat käsityöt, kuvataide, terveystieto sekä elämänkatsomustieto. Tutkimus osoitti, että opettajat käsittelevät kestävää kehitystä monipuolisesti omassa opetustyössään. Tutkimuksessa selvisi, että opettajat kokevat keskustelumaisen toimintatavan olevan merkit-tävin lähestymistapa käsitellä kestävää kehitystä koulussa. Opettajat korostivat myös konkreettisia toimintatapoja koulun arjessa, jotka edistävät kestävän kehityksen mukaisia toimia. Erityisesti materiaalivalinnat ja kulutuskäyttäytyminen nousivat esiin pohdittaessa sitä, miten kestävää kehitystä tuodaan esille koulun toimintakulttuurissa.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajien kestävän kehityksen käsitykset painottuivat käsityksiin henkilökohtaisella tasolla ja käsityksiin koulun kontekstissa. Henkilökohtaisella tasolla kestävän kehityksen mukaiset toimintatavat pohjautuivat arjen perusvalintoihin, kuten kulutustavaroiden käyttöön sekä tavaroiden ja materiaalien kierrättämiseen. Käsitykset koulun kontekstissa pohjautuivat myös arjessa toteutettaviin toimintatapoihin, kuten koulun materiaalivalintoihin, materiaalien uusiokäyttöön sekä kierrättämiseen. Konkreettiset toimintatavat nousivat esiin, pohdittaessa sitä, miten kestävä elämäntapa omaksuttaisiin osaksi omia arkisia valintoja. Tämän lisäksi tutkimus osoitti, että opettajat kokivat oman sisäisen motivaation, koulun toimintakulttuuriin liittyvät tekijät sekä ammatillisen yhteistyön heidän omaa opettajuuttaan tukeviksi tekijöiksi.
Lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että opettajat näkevät kestävän kehityksen sisältyvän tiettyjen oppiaineiden sisältöihin ja erityisesti ympäristöopin sisältöjen koettiin tarjoavan luontevan toimintaympäristön käsitellä kestävän kehityksen teemoja opetustyössä. Muita esille nousseita oppiaineita olivat käsityöt, kuvataide, terveystieto sekä elämänkatsomustieto. Tutkimus osoitti, että opettajat käsittelevät kestävää kehitystä monipuolisesti omassa opetustyössään. Tutkimuksessa selvisi, että opettajat kokevat keskustelumaisen toimintatavan olevan merkit-tävin lähestymistapa käsitellä kestävää kehitystä koulussa. Opettajat korostivat myös konkreettisia toimintatapoja koulun arjessa, jotka edistävät kestävän kehityksen mukaisia toimia. Erityisesti materiaalivalinnat ja kulutuskäyttäytyminen nousivat esiin pohdittaessa sitä, miten kestävää kehitystä tuodaan esille koulun toimintakulttuurissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38821]