Videopelien käyttäjäkokemussuunnittelu ja sen vaikutukset
Aho, Anttoni (2023-12-21)
Aho, Anttoni
A. Aho
21.12.2023
© 2023, Anttoni Aho. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312214004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312214004
Tiivistelmä
Videopelien pelaajien määrä kasvaa jatkuvasti, ja erilaisiin demografisiin ryhmiin kuuluvat käyttäjät tulee ottaa huomioon. Videopeleillä pyritään näille ihmisille tuottaa erilaisia erilaisia kokemuksia. Tutkimuksessa tarkasteltiin videopelien käyttäjäkokemussuunnittelun prosessia, kuten siinä hyödynnettyjä menetelmiä ja käytäntöjä, suorittamalla kirjallisuuskatsaus aikaisempaan aiheen kirjallisuuteen. Tarkemmin tutkimuksessa tarkasteltiin käytettävyyttä, pelien haasteellisuutta sekä tasosuunnittelua. Näistä osa-alueista kartoitettiin myös niiden vaikutuksia pelaajan kokemukseen. Pelaajien kognitiivisen toiminnan ja näkökulman ymmärtämisen tärkeys käyttäjäkokemussuunnittelussa korostui vahvasti, ja tutkituilla käyttäjäkokemuksen osaalueilla huomattiin olevan merkittäviä vaikutuksia pelaajan kokemukseen. Tutkimus ei tuonut esille uutta tietoa, mutta se kokosi aiheen tutkimusta, ja tätä tutkimusta voidaan hyödyntää jatkotutkimusten pohjana ja mahdollisesti myös videopelien kehityksessä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38591]