Terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyyden ongelmat
Keinänen, Anni (2023-12-20)
Keinänen, Anni
A. Keinänen
20.12.2023
© 2023 Anni Keinänen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312203979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312203979
Tiivistelmä
Terveydenhuollon tietojärjestelmät ovat yksi terveydenhuollon ammattilaisten tärkeimmistä työkaluista. Niiden tavoitteena on helpottaa työntekoa, parantaa potilasturvallisuutta ja edistää potilaan hoitoa. Koska terveydenhuollon tietojärjestelmät ovat keskeinen osa nykypäivän terveydenhuoltoa, on niiden käytettävyys erityisen tärkeää terveydenhuollon ammattilaisten työn sujuvuuden kannalta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitkä ovat terveydenhuollon tietojärjestelmissä havaittuja ongelmia, miten ne vaikuttavat työntekoon ja työntekijöihin sekä miten näitä asioita voisi korjata. Tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta voidaan todeta, että ammattilaiset ovat löytäneet terveydenhuollon tietojärjestelmistä paljon käytettävyysongelmia. Aineistosta pyrittiin etsimään konkreettisia ongelmia järjestelmissä. Näiden ongelmien havaittiin lisäävän ammattilaisten työtaakkaa ja aiheuttavan ylimääräistä stressiä, lisäten ammattilaisten kuormitusta. Terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyysongelmat käsittelivät järjestelmien puutteellisuutta, ominaisuuksien toimimattomuutta, hitautta, epäloogisuutta, huonoa käytettävyyttä sekä riittämätöntä kliinisen työn tukea. Näiden tulosten perusteella voidaan päätellä, että tietojärjestelmäsuunnittelussa käyttäjien näkemykset ovat jääneet vähäiselle huomiolle.
Terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyysongelmat vaikuttavat alan ammattilaisten tyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin. Käytettävyysongelmat aiheuttavat ammattilaisille stressiä, lisäten ahdistustasoa terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa. Myös potilastyön laatu ja potilasturvallisuus ovat uhattuina, kun käytettävyysongelmat altistavat virheille ja vaikeuttavat hoitopäätöksentekoa.
Tutkielman pohjalta voidaan todeta, että terveydenhuollon tietojärjestelmien kehittämisessä on painostettava käyttäjälähtöistä lähestymistapaa entistä enemmän. Tutkimalla käyttäjien kokemuksia on mahdollista saada arvokasta tietoa tietojärjestelmien suunnittelun tueksi. Sidosryhmien aktiivinen yhteistyö tietojärjestelmäkehityksessä ja käyttäjäpalautteen huomioonottaminen ovat avainasemassa, jotta voidaan vastata terveydenhuollon muuttuviin tarpeisiin ja varmistaa tietojärjestelmien käytettävyys ja tehokkuus.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta voidaan todeta, että ammattilaiset ovat löytäneet terveydenhuollon tietojärjestelmistä paljon käytettävyysongelmia. Aineistosta pyrittiin etsimään konkreettisia ongelmia järjestelmissä. Näiden ongelmien havaittiin lisäävän ammattilaisten työtaakkaa ja aiheuttavan ylimääräistä stressiä, lisäten ammattilaisten kuormitusta. Terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyysongelmat käsittelivät järjestelmien puutteellisuutta, ominaisuuksien toimimattomuutta, hitautta, epäloogisuutta, huonoa käytettävyyttä sekä riittämätöntä kliinisen työn tukea. Näiden tulosten perusteella voidaan päätellä, että tietojärjestelmäsuunnittelussa käyttäjien näkemykset ovat jääneet vähäiselle huomiolle.
Terveydenhuollon tietojärjestelmien käytettävyysongelmat vaikuttavat alan ammattilaisten tyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin. Käytettävyysongelmat aiheuttavat ammattilaisille stressiä, lisäten ahdistustasoa terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa. Myös potilastyön laatu ja potilasturvallisuus ovat uhattuina, kun käytettävyysongelmat altistavat virheille ja vaikeuttavat hoitopäätöksentekoa.
Tutkielman pohjalta voidaan todeta, että terveydenhuollon tietojärjestelmien kehittämisessä on painostettava käyttäjälähtöistä lähestymistapaa entistä enemmän. Tutkimalla käyttäjien kokemuksia on mahdollista saada arvokasta tietoa tietojärjestelmien suunnittelun tueksi. Sidosryhmien aktiivinen yhteistyö tietojärjestelmäkehityksessä ja käyttäjäpalautteen huomioonottaminen ovat avainasemassa, jotta voidaan vastata terveydenhuollon muuttuviin tarpeisiin ja varmistaa tietojärjestelmien käytettävyys ja tehokkuus.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]