Measuring Accessibility and Optimising Logistics of Marginal Land Grass Biomass in the Case of Northern Ostrobothnia, Finland
Ollila, Katri; Kotavaara, Ossi (2023-12-14)
Ollila, Katri
Kotavaara, Ossi
Sciendo
14.12.2023
Ollila, Katri and Kotavaara, Ossi. "Measuring Accessibility and Optimising Logistics of Marginal Land Grass Biomass in the Case of Northern Ostrobothnia, Finland" European Countryside, vol.15, no.4, 2023, pp.542-562. https://doi.org/10.2478/euco-2023-0029.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
© 2023 Katri Ollila et al., published by Sciendo. This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 License.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
© 2023 Katri Ollila et al., published by Sciendo. This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 License.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312203959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312203959
Tiivistelmä
Abstract
Grass biomass originating from marginal agricultural land unsuitable for food production canbe utilised in variety of bio-based productions. The key profitability constraints for suchproductions are regional availability and transport costs. The aim of this paper is tomethodologically test open access agricultural field parcel data – enabled by the EU INSPIREdirective – integrated with the road network in measuring biomass accessibility andoptimising collection and transport using geographic information system (GIS) technology intwo Finnish case areas. The analytical framework applies closest facility and vehicle routinganalyses for tractor and truck transport scenarios. The key finding is that the area of fieldparcels and the amount of biomass accumulating within an observed area are not the onlyimportant factors influencing transport efficiency: cost-effectiveness of collection routes canbe equally high in regions with scarce and abundant biomass areas. Abstrakti
Maatalouden tuotannolle marginaalisten alojen ruohobiomassaa voitaisiin hyödyntääenergian ja biopohjaisten tuotteiden tuotannossa. Keskeisiä kannattavuutta rajoittaviatekijöitä biomassan hyödyntämisessä ovat alueellinen saatavuus ja kuljetuskustannukset.Tämän tutkimuksen tavoitteena on testata avoimilla peltolohko- ja tieverkkoaineistoillamenetelmiä biomassan saavutettavuuden mittaamiseen ja kuljetusten optimointiinpaikkatietojärjestelmän avulla, kahdella pohjoispohjanmaalaisella case-alueella. Analyysitpohjautuvat EU:n INSPIRE-direktiivin mahdollistamaan avoimeen peltolohkodataan.Analyyseissä sovelletaan verkostoperusteisia menetelmiä, joiden avulla mallinnetaantraktori- ja yhdistelmäajoneuvon kuljetusskenaarioita. Havaitsimme, että biomassansaavutettavuudessa voi olla suuria alueellisia eroja, mutta myös niukoilla biomassan alueillakuljetustehokkuus voi olla hyvä.
Grass biomass originating from marginal agricultural land unsuitable for food production canbe utilised in variety of bio-based productions. The key profitability constraints for suchproductions are regional availability and transport costs. The aim of this paper is tomethodologically test open access agricultural field parcel data – enabled by the EU INSPIREdirective – integrated with the road network in measuring biomass accessibility andoptimising collection and transport using geographic information system (GIS) technology intwo Finnish case areas. The analytical framework applies closest facility and vehicle routinganalyses for tractor and truck transport scenarios. The key finding is that the area of fieldparcels and the amount of biomass accumulating within an observed area are not the onlyimportant factors influencing transport efficiency: cost-effectiveness of collection routes canbe equally high in regions with scarce and abundant biomass areas.
Maatalouden tuotannolle marginaalisten alojen ruohobiomassaa voitaisiin hyödyntääenergian ja biopohjaisten tuotteiden tuotannossa. Keskeisiä kannattavuutta rajoittaviatekijöitä biomassan hyödyntämisessä ovat alueellinen saatavuus ja kuljetuskustannukset.Tämän tutkimuksen tavoitteena on testata avoimilla peltolohko- ja tieverkkoaineistoillamenetelmiä biomassan saavutettavuuden mittaamiseen ja kuljetusten optimointiinpaikkatietojärjestelmän avulla, kahdella pohjoispohjanmaalaisella case-alueella. Analyysitpohjautuvat EU:n INSPIRE-direktiivin mahdollistamaan avoimeen peltolohkodataan.Analyyseissä sovelletaan verkostoperusteisia menetelmiä, joiden avulla mallinnetaantraktori- ja yhdistelmäajoneuvon kuljetusskenaarioita. Havaitsimme, että biomassansaavutettavuudessa voi olla suuria alueellisia eroja, mutta myös niukoilla biomassan alueillakuljetustehokkuus voi olla hyvä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]