Argumentformer på Lumenes svenskspråkiga webbsidor
Nikula, Hanna-Maija (2023-12-19)
Nikula, Hanna-Maija
H.-M. Nikula
19.12.2023
© 2023 Hanna-Maija Nikula. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312193935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312193935
Tiivistelmä
Syftet med denna pro gradu-avhandling var att ta reda på vilka retoriska medel som kommer fram på Lumenes svenskspråkiga webbsidor. Lumene är ett finskt skönhetsvarumärke. I denna avhandling fokuserades på fyra webbsidor på Lumenes webbsidor. Dessa webbsidor var Vår story, Hållbarhet, Vår historia och Lumene som företag. Innehållet i dessa webbsidor var undersökningens material som analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Under skrivandet av denna avhandling uppdaterade Lumene sina webbsidor. I denna avhandling fokuserades det på Lumenes gamla webbsidor.
I den teoretiska bakgrunden redogjordes för retorik och de centrala retoriska medlen baserade på Hellspongs (2013) indelning av empiriska och retoriska argumentformer. Webbsidorna analyserades med hjälp av dessa argumentformer för att besvara avhandlingens forskningsfrågor som var följande: Vilka retoriska medel används på Lumenes svenskspråkiga webbsidor? Hurdana skillnader i användningen av retoriska medel finns på Lumenes svenskspråkiga webbsidor? Retoriska medel i forskningsfrågorna begränsades till de empiriska och retoriska argumentformerna enligt Hellspong (2013). Till de empiriska argumentformerna hörde enligt Hellspongs (2013) indelning egenskap, tecken, ordning, orsak, samspel och påverkan. De retoriska argumentformerna var enligt Hellspongs (2013) indelning analogi, metafor, metonymi, synedoke, exempel, modell, karikatyr, begrepp och berättelse.
De centrala resultaten i denna avhandling var att alla av de empiriska argumentformerna var synliga på Lumenes fyra webbsidor. Av de retoriska argumentformerna var nästan alla synliga på Lumenes fyra webbsidor förutom karikatyr. Den retoriska argumentformen kom inte fram på webbsidorna. Både i de empiriska och i de retoriska argumentformerna på webbsidorna kom ett tema tydligt fram. Naturen och dess betydelse för Lumene var ett förekommande och det framhävdes med hjälp av både de empiriska och retoriska argumentformerna. Särskilda skillnader i användning av argumentformerna kom inte tydligt fram. De användes för att beskriva och illustrera Lumene som varumärke och lyfta fram den naturliga delen av varumärket. Argumentformerna på webbsidorna var mer berättelselika än uppmanande. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä retorisia keinoja Lumenen ruotsinkielisillä verkkosivuilla esiintyy. Lumene on suomalainen kosmetiikkabrändi. Tässä tutkimuksessa keskityttiin neljään Lumenen ruotsinkieliseen verkkosivuun. Nämä verkkosivut olivat Vår story, Hållbarhet, Vår historia ja Lumene som företag. Näiden verkkosivujen sisältö on tämän tuktimuksen materiaali. Niitä analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen kirjoittamisen aikana Lumene päivitti verkkosivujaan. Tässä tutkimuksessa keskityttiin Lumenen vanhoihin verkkosivuihin.
Teoreettinen viitekehys koostui tässä tutkimuksessa retoriikasta ja retoriikan keskeisistä keinoista. Retoriikan keskeiset keinot on jaettu Hellspongin (2013) mukaan empiirisiin ja retorisiin argumenttityyppeihin. Verkkosivut analysoitiin näiden avulla, mikä mahdollisti tutkimuskysymyksiin vastaamisen. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Mitä retorisia keinoja Lumenen ruotsinkielisillä verkkosivuilla käytetään? Millaisia eroja retoristen keinojen käytössä on Lumenen ruotsinkielisillä verkkosivuilla?
Tämän tutkimuksen keskeinen tulos osoitti, että empiiriset argumenttityypit ovat näkyviä neljällä Lumenen verkkosivulla. Melkein kaikki retoriset argumenttityypit olivat näkyviä Lumenen neljällä verkkosivulla yhtä retorista argumenttityyppiä lukuun ottamatta, jota ei esiintynyt lainkaan verkkosivuilla. Sekä empiiriset että retoriset argumenttimuodot keskittyivät vahvasti tiettyyn teemaan, joka toistui verkkosivulla. Luonto ja sen merkitys Lumenelle oli usein esiintyvä teema verkkosivuilla ja sitä korostettiin empiiristen ja retoristen argumenttityyppien avulla. Selkeitä eroja argumenttityyppien käytössä ei ollut. Niitä käytettiin Lumenen brändin ja luonnollisuuden kuvailuun. Argumenttimuodot verkkosivuilla olivat enemmän kerronnallisia kuin ohjailevia.
I den teoretiska bakgrunden redogjordes för retorik och de centrala retoriska medlen baserade på Hellspongs (2013) indelning av empiriska och retoriska argumentformer. Webbsidorna analyserades med hjälp av dessa argumentformer för att besvara avhandlingens forskningsfrågor som var följande: Vilka retoriska medel används på Lumenes svenskspråkiga webbsidor? Hurdana skillnader i användningen av retoriska medel finns på Lumenes svenskspråkiga webbsidor? Retoriska medel i forskningsfrågorna begränsades till de empiriska och retoriska argumentformerna enligt Hellspong (2013). Till de empiriska argumentformerna hörde enligt Hellspongs (2013) indelning egenskap, tecken, ordning, orsak, samspel och påverkan. De retoriska argumentformerna var enligt Hellspongs (2013) indelning analogi, metafor, metonymi, synedoke, exempel, modell, karikatyr, begrepp och berättelse.
De centrala resultaten i denna avhandling var att alla av de empiriska argumentformerna var synliga på Lumenes fyra webbsidor. Av de retoriska argumentformerna var nästan alla synliga på Lumenes fyra webbsidor förutom karikatyr. Den retoriska argumentformen kom inte fram på webbsidorna. Både i de empiriska och i de retoriska argumentformerna på webbsidorna kom ett tema tydligt fram. Naturen och dess betydelse för Lumene var ett förekommande och det framhävdes med hjälp av både de empiriska och retoriska argumentformerna. Särskilda skillnader i användning av argumentformerna kom inte tydligt fram. De användes för att beskriva och illustrera Lumene som varumärke och lyfta fram den naturliga delen av varumärket. Argumentformerna på webbsidorna var mer berättelselika än uppmanande.
Teoreettinen viitekehys koostui tässä tutkimuksessa retoriikasta ja retoriikan keskeisistä keinoista. Retoriikan keskeiset keinot on jaettu Hellspongin (2013) mukaan empiirisiin ja retorisiin argumenttityyppeihin. Verkkosivut analysoitiin näiden avulla, mikä mahdollisti tutkimuskysymyksiin vastaamisen. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Mitä retorisia keinoja Lumenen ruotsinkielisillä verkkosivuilla käytetään? Millaisia eroja retoristen keinojen käytössä on Lumenen ruotsinkielisillä verkkosivuilla?
Tämän tutkimuksen keskeinen tulos osoitti, että empiiriset argumenttityypit ovat näkyviä neljällä Lumenen verkkosivulla. Melkein kaikki retoriset argumenttityypit olivat näkyviä Lumenen neljällä verkkosivulla yhtä retorista argumenttityyppiä lukuun ottamatta, jota ei esiintynyt lainkaan verkkosivuilla. Sekä empiiriset että retoriset argumenttimuodot keskittyivät vahvasti tiettyyn teemaan, joka toistui verkkosivulla. Luonto ja sen merkitys Lumenelle oli usein esiintyvä teema verkkosivuilla ja sitä korostettiin empiiristen ja retoristen argumenttityyppien avulla. Selkeitä eroja argumenttityyppien käytössä ei ollut. Niitä käytettiin Lumenen brändin ja luonnollisuuden kuvailuun. Argumenttimuodot verkkosivuilla olivat enemmän kerronnallisia kuin ohjailevia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37869]