Luokanopettajien käsityksiä ongelmanratkaisutaitojen opettamisesta matematiikassa
Huotari, Santeri (2023-12-19)
Huotari, Santeri
S. Huotari
19.12.2023
© 2023 Santeri Huotari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312193921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312193921
Tiivistelmä
Ongelmanratkaisutaito on yksi keskeinen osa-alue matematiikassa ja se nähdään usein myös olennaiseksi osaksi matematiikan opetussuunnitelmissa. Ongelmanratkaisutaito ei kuitenkaan ole tärkeää vain matemaattisen osaamisen kannalta, vaan se on hyödyllinen taito myös yleisesti elämässä ja erityisesti työympäristöissä. Matematiikan opetuksessa ongelmallista voi usein olla se, että vain nopeat ja lahjakkaat oppilaat pääsevät harjoittelemaan ongelmanratkaisua lisätehtävien muodossa, jolloin monille oppilaille ongelmanratkaisutaidon harjoitteleminen jää liian vähäiseksi.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan ongelmanratkaisua osana matematiikanopetusta. Tutkimuksessa selvitetään luokanopettajien käsityksiä ongelmanratkaisutaidon opettamisesta matematiikassa sekä erilaisia keinoja ja strategioita, joita luokanopettajat käyttävät oppilaidensa ongelmanratkaisutaidon kehittämisessä.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla työelämässä olevia luokanopettajia, jotka opettavat matematiikkaa. Aineisto muodostuu yhteensä kuuden luokanopettajan haastatteluista, jotka on tehty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Aineiston analyysi on tehty temaattista analyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat näkivät ongelmanratkaisun oppiainerajat ylittävänä taitona, josta on hyötyä myös koulun ulkopuolisessa elämässä. Luokanopettajat kertoivat oppilaiden harjoittelevan ongelmanratkaisua vähintään kerran viikossa, mutta siitä huolimatta matematiikassa painotettiin peruslaskutoimitusten oppimista ennen siirtymistä ongelmanratkaisuun. Oppilaan motivaation kannalta tärkeäksi koettiin onnistumiset ongelmanratkaisussa. Ongelmanratkaisun opettamisen keinoina nousi esiin oppimisen tukeminen erilaisten työskentelymenetelmien kautta, erilaisten ongelmanratkaisumateriaalien hyödyntäminen opetuksessa, oppilaiden motivoiminen ongelmanratkaisuun sekä oppilaiden kannustaminen erilaisten ongelmanratkaisustrategioiden hyödyntämiseen.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan ongelmanratkaisua osana matematiikanopetusta. Tutkimuksessa selvitetään luokanopettajien käsityksiä ongelmanratkaisutaidon opettamisesta matematiikassa sekä erilaisia keinoja ja strategioita, joita luokanopettajat käyttävät oppilaidensa ongelmanratkaisutaidon kehittämisessä.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla työelämässä olevia luokanopettajia, jotka opettavat matematiikkaa. Aineisto muodostuu yhteensä kuuden luokanopettajan haastatteluista, jotka on tehty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Aineiston analyysi on tehty temaattista analyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat näkivät ongelmanratkaisun oppiainerajat ylittävänä taitona, josta on hyötyä myös koulun ulkopuolisessa elämässä. Luokanopettajat kertoivat oppilaiden harjoittelevan ongelmanratkaisua vähintään kerran viikossa, mutta siitä huolimatta matematiikassa painotettiin peruslaskutoimitusten oppimista ennen siirtymistä ongelmanratkaisuun. Oppilaan motivaation kannalta tärkeäksi koettiin onnistumiset ongelmanratkaisussa. Ongelmanratkaisun opettamisen keinoina nousi esiin oppimisen tukeminen erilaisten työskentelymenetelmien kautta, erilaisten ongelmanratkaisumateriaalien hyödyntäminen opetuksessa, oppilaiden motivoiminen ongelmanratkaisuun sekä oppilaiden kannustaminen erilaisten ongelmanratkaisustrategioiden hyödyntämiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37793]