Opettajat Instagramissa : Instagramiin rakentuneen opettajien käytäntöyhteisön edut ja haasteet
Olkkonen, Reetta (2023-12-18)
Olkkonen, Reetta
R. Olkkonen
18.12.2023
© 2023 Reetta Olkkonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312183911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312183911
Tiivistelmä
Useat opettajat hyödyntävät sosiaalista mediaa oman opettajuutensa kehittämiseksi. Opettajat hakeutuvat sosiaalisen median alustoille toimiakseen vuorovaikutuksessa toisten opettajien kanssa sekä vaihtaakseen alustoilla esimerkiksi opetusideoita, vertaistukea ja ammatillisia näkemyksiä. Yksi tällaisista sosiaalisen median alustoista on Instagram, joka perustuu kuvien, videoiden ja lyhyiden tekstien jakamiselle. Instagramista on tullut 2020-luvulla opettajien keskuudessa yhä suositumpi ammatillisen kehittymisen ja itseohjautuvan oppimisen väline.
Instagram ei alustana tarjoa mahdollisuutta luoda konkreettista yhteisöä tai ryhmää, mutta vuorovaikutukseen perustuvana sovelluksena se kuitenkin mahdollistaa opettajien digitaalisen käytäntöyhteisön rakentumisen. Käytäntöyhteisöksi kutsutaan yhteisöä, jonka jäsenet toimivat vuorovaikutuksessa keskenään ja vuorovaikutuksen avulla kehittävät sekä omaa että koko yhteisön asiantuntijuutta. Instagramissa opettajat jakavat sisältöä omasta opettajan työstään, vuorovaikuttavat toisten opettajien kanssa ja kehittävät omaa opettajuuttaan.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millä tavoin opettajat hyödyntävät Instagramia osana opettajan ammattiaan ja ammatillista kehittymistään sekä millaisia etuja tai haasteita opettajat kokevat Instagramiin muotoutuneen opettajien käytäntöyhteisön pitävän sisällään. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan opettajuutta ja ammatillista kehittymistä, opettajien digitaalisia käytäntöyhteisöjä sekä opettajien Instagramin käyttöä. Tutkielma on toteutettu fenomenografisena tutkimuksena, eli tutkielman avulla halutaan selvittää opettajien kokemuksia ja käsityksiä tutkittavasta aiheesta. Tutkielman aineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa (n=8) opettajaa, jotka ylläpitävät ammatillista Instagram-tiliä.
Tutkielman tulokset osoittavat, että opettajien motiivit oman ammatillisen Instagram-tilin ylläpitämisen sekä Instagramiin rakentuneen opettajayhteisön hyödyntämisen osalta vaihtelevat. Samoin vaihtelevat myös opettajien tavat tuottaa sisältöä, seurata muiden tuottamaa sisältöä sekä toimia vuorovaikutuksessa muiden opettajien kanssa. Yhteistä kuitenkin on, että opettajilla on halu kehittää omaa opettajuuttaan ja ammatillisuuttaan, mikä saakin heidät kiinnittymään osaksi Instagramiin rakentunutta opettajayhteisöä. Lisäksi opettajien käsityksistä nousee ilmi Instagramiin rakentuneen opettajayhteisön edut ja haasteet. Etuja opettajien käsitysten mukaan ovat yhteistyön ja jakamisen kulttuurin vaikutukset opettajuuden kehittymiseen, kollegiaalisuus ja vertaistuki, ammatillinen kasvu ja kehittyminen sekä Instagram uuden mahdollistajana. Haasteita opettajien käsitysten mukaan ovat Instagramissa näkyvä vääristynyt kuva koulun arjesta ja opettajuudesta, yhteisön herättämät negatiiviset tunteet ja ryhmäpaine, sisällön tuottamiseen liittyvät haasteet sekä yhteiskunnan tasolla ilmenevät haasteet.
Instagram ei alustana tarjoa mahdollisuutta luoda konkreettista yhteisöä tai ryhmää, mutta vuorovaikutukseen perustuvana sovelluksena se kuitenkin mahdollistaa opettajien digitaalisen käytäntöyhteisön rakentumisen. Käytäntöyhteisöksi kutsutaan yhteisöä, jonka jäsenet toimivat vuorovaikutuksessa keskenään ja vuorovaikutuksen avulla kehittävät sekä omaa että koko yhteisön asiantuntijuutta. Instagramissa opettajat jakavat sisältöä omasta opettajan työstään, vuorovaikuttavat toisten opettajien kanssa ja kehittävät omaa opettajuuttaan.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millä tavoin opettajat hyödyntävät Instagramia osana opettajan ammattiaan ja ammatillista kehittymistään sekä millaisia etuja tai haasteita opettajat kokevat Instagramiin muotoutuneen opettajien käytäntöyhteisön pitävän sisällään. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan opettajuutta ja ammatillista kehittymistä, opettajien digitaalisia käytäntöyhteisöjä sekä opettajien Instagramin käyttöä. Tutkielma on toteutettu fenomenografisena tutkimuksena, eli tutkielman avulla halutaan selvittää opettajien kokemuksia ja käsityksiä tutkittavasta aiheesta. Tutkielman aineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa (n=8) opettajaa, jotka ylläpitävät ammatillista Instagram-tiliä.
Tutkielman tulokset osoittavat, että opettajien motiivit oman ammatillisen Instagram-tilin ylläpitämisen sekä Instagramiin rakentuneen opettajayhteisön hyödyntämisen osalta vaihtelevat. Samoin vaihtelevat myös opettajien tavat tuottaa sisältöä, seurata muiden tuottamaa sisältöä sekä toimia vuorovaikutuksessa muiden opettajien kanssa. Yhteistä kuitenkin on, että opettajilla on halu kehittää omaa opettajuuttaan ja ammatillisuuttaan, mikä saakin heidät kiinnittymään osaksi Instagramiin rakentunutta opettajayhteisöä. Lisäksi opettajien käsityksistä nousee ilmi Instagramiin rakentuneen opettajayhteisön edut ja haasteet. Etuja opettajien käsitysten mukaan ovat yhteistyön ja jakamisen kulttuurin vaikutukset opettajuuden kehittymiseen, kollegiaalisuus ja vertaistuki, ammatillinen kasvu ja kehittyminen sekä Instagram uuden mahdollistajana. Haasteita opettajien käsitysten mukaan ovat Instagramissa näkyvä vääristynyt kuva koulun arjesta ja opettajuudesta, yhteisön herättämät negatiiviset tunteet ja ryhmäpaine, sisällön tuottamiseen liittyvät haasteet sekä yhteiskunnan tasolla ilmenevät haasteet.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37837]