Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksen STEAM-pedagogiikassa
Keimiöniemi, Kaisa-Leena (2023-12-18)
Keimiöniemi, Kaisa-Leena
K.-L. Keimiöniemi
18.12.2023
© 2023 Kaisa-Leena Keimiöniemi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312183891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312183891
Tiivistelmä
Tämän pro Gradu -tutkielman ”Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksen STEAM-pedagogiikassa” tavoitteena on kuvata varhaiskasvatuksen STEAM-asiantuntijoiden käsityksiä siitä, millaista STEAM-pedagogiikka on varhaiskasvatuksessa sekä sitä, millaisena lapsen osal-lisuus varhaiskasvatuksen STEAM-pedagogiikassa näyttäytyy. Tutkielma pyrkii lisäämään tietoisuutta varhaiskasvatuksen STEAM-pedagogiikasta sekä lapsen osallisuudesta varhaiskas-vatuksessa. Lisäksi tutkielma ottaa kantaa, miten varhaiskasvatuksen STEAM-pedagogiikka tukee varhaiskasvatuslain sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisia tavoitteita.
Tutkielman teoreettinen lähtökohta on monitieteinen. Teoreettisten lähtökohtien määrittelyssä on käytetty pääosin kasvatustieteen, mutta myös yhteiskuntatieteen käsitteitä ja tutkimustie-toa. Tutkielman teoriaosuus muodostuu varhaiskasvatukseen, STEAM-pedagogiikkaan ja lap-sen osallisuuteen liittyvien teoreettisten näkökulmien ja tutkimustulosten esittelemisestä. Var-haiskasvatuksen STEAM-pedagogiikka on tieteen, teknologian, insinööritaitojen ja matematii-kan yhdistämistä taide- ja taitoaineisiin sekä humanistiseen näkökulmaan. Varhaiskasvatuksen STEAM-pedagogiikka perustuu lapsen mielenkiinnon kohteisiin sekä lasta kiinnostaviin ilmi-öihin. Varhaiskasvatuksessa lapsi nähdään aktiivisena toimijana, joka on osallisena varhaiskas-vatustoiminnan suunnitteluun, toimintaan, arviointiin ja kehittämiseen. Tutkielmassa STEAM-pedagogiikkaa tarkastellaan lapsen osallisuuden näkökulmasta sekä pohditaan, miten STEAM-pedagogiikka tukee suomalaisen varhaiskasvatuksen tavoitteita.
Tutkielman kohderyhmänä oli erään pohjoissuomalaisen kaupungin kunnallisella sektorilla työskentelevät varhaiskasvatuksen STEAM-asiantuntijat. Heidän käsityksiään varhaiskasva-tuksen STEAM-pedagogiikasta ja lapsen osallisuudesta kerättiin keväällä 2023 ryhmähaastat-telun avulla. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto on ana-lysoitu teoriaan pohjautuvan analyysin vaiheiden mukaisesti. Tutkimustulokset on esitelty an-tamalla vastauksia tutkimuskysymyksiin sekä pohtimalla lapsen osallisuuden ja STEAM-pedagogiikan haasteita.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen STEAM-pedagogiikka on lapsen osallisuuteen perustuvaa sekä varhaiskasvatussuunnitelman ja esiopetuksen opetussuunnitelman mukaista toimintaa, jossa yhdistyvät luontevasti niin laaja-alaisen osaamisen kuin oppimisen alueet. Haasteet STEAM-pedagogiikassa ja lapsen osallisuudessa olivat yhteneväisiä. Suurimpana haasteena esille nousi varhaiskasvattajan roolin muuttuminen.
Tutkielman teoreettinen lähtökohta on monitieteinen. Teoreettisten lähtökohtien määrittelyssä on käytetty pääosin kasvatustieteen, mutta myös yhteiskuntatieteen käsitteitä ja tutkimustie-toa. Tutkielman teoriaosuus muodostuu varhaiskasvatukseen, STEAM-pedagogiikkaan ja lap-sen osallisuuteen liittyvien teoreettisten näkökulmien ja tutkimustulosten esittelemisestä. Var-haiskasvatuksen STEAM-pedagogiikka on tieteen, teknologian, insinööritaitojen ja matematii-kan yhdistämistä taide- ja taitoaineisiin sekä humanistiseen näkökulmaan. Varhaiskasvatuksen STEAM-pedagogiikka perustuu lapsen mielenkiinnon kohteisiin sekä lasta kiinnostaviin ilmi-öihin. Varhaiskasvatuksessa lapsi nähdään aktiivisena toimijana, joka on osallisena varhaiskas-vatustoiminnan suunnitteluun, toimintaan, arviointiin ja kehittämiseen. Tutkielmassa STEAM-pedagogiikkaa tarkastellaan lapsen osallisuuden näkökulmasta sekä pohditaan, miten STEAM-pedagogiikka tukee suomalaisen varhaiskasvatuksen tavoitteita.
Tutkielman kohderyhmänä oli erään pohjoissuomalaisen kaupungin kunnallisella sektorilla työskentelevät varhaiskasvatuksen STEAM-asiantuntijat. Heidän käsityksiään varhaiskasva-tuksen STEAM-pedagogiikasta ja lapsen osallisuudesta kerättiin keväällä 2023 ryhmähaastat-telun avulla. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto on ana-lysoitu teoriaan pohjautuvan analyysin vaiheiden mukaisesti. Tutkimustulokset on esitelty an-tamalla vastauksia tutkimuskysymyksiin sekä pohtimalla lapsen osallisuuden ja STEAM-pedagogiikan haasteita.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen STEAM-pedagogiikka on lapsen osallisuuteen perustuvaa sekä varhaiskasvatussuunnitelman ja esiopetuksen opetussuunnitelman mukaista toimintaa, jossa yhdistyvät luontevasti niin laaja-alaisen osaamisen kuin oppimisen alueet. Haasteet STEAM-pedagogiikassa ja lapsen osallisuudessa olivat yhteneväisiä. Suurimpana haasteena esille nousi varhaiskasvattajan roolin muuttuminen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37887]