Belastung und Vorbereitung auf das Berufsleben in der Lehrerausbildung : Erfahrungen von Studierenden an zwei finnischen Universitäten
Heusala, Pinja (2023-12-15)
Heusala, Pinja
P. Heusala
15.12.2023
© 2023 Pinja Heusala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312153878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312153878
Tiivistelmä
In dieser Magisterarbeit wurde untersucht, ob sich die Belastungserfahrungen und Erfahrungen mit der Vorbereitung auf das Berufsleben von Lehramtsstudierenden im Fach Deutsch im Vergleich zu anderen Studierenden unterscheiden. Das Material wurde im Laufe des Jahres 2023 mit einem anonymen Fragebogen gesammelt. Es nahmen Befragte von zwei verschiedenen finnischen Universitäten teil. Die Antworten wurden sowohl quantitativ als auch durch eine qualitative Inhaltsanalyse analysiert. Es wurden keine großen Unterschiede in den Belastungserfahrungen zwischen Deutschstudierenden und anderen Studierenden oder zwischen verschiedenen Universitäten gefunden. Es wurde jedoch festgestellt, dass die Befragten während der pädagogischen Studien im Vergleich zu ihren Hauptfachstudien mehr Belastung erfahren haben. Außerdem verwenden die Studierenden viel mehr Zeit pro Tag für die pädagogischen Studien als für ihre Hauptfachstudien. Es wurden auch Aspekte identifiziert, die viele Studierende als Mängel der pädagogischen Studien empfinden, zum Beispiel die große Menge der Arbeit und lange Tage, Überlappung der Kurse und die Inhalte und Umsetzung der Theoriekurse. Besonders die Theoriekurse haben viele Studierende als unnötig, schwer in die Praxis umzusetzen und die gleichen Themen wiederholend beschrieben, während das Praktikum häufig sogar als der einzige Teil der Studien beschrieben wurde, der auf das Berufsleben vorbereitet. Die Arbeit betont die Notwendigkeit weiterer Forschung zur Fachlehrerausbildung, insbesondere im Hinblick auf die Belastung. Über die finnische Lehrerausbildung gibt es sehr viel Forschung, die Fachlehrerausbildung wurde bisher jedoch seltener erforscht, obwohl sich ihre Struktur bedeutend von anderen Lehrerausbildungen unterscheidet. Tässä pro gradu –tutkielmassa haluttiin selvittää, eroavatko saksanopiskelijoiden kokemukset aineenopettajaopintojen kuormittavuudesta sekä työelämään valmistamisesta muiden oppiaineiden opiskelijoiden kokemuksista. Materiaali kerättiin vuoden 2023 aikana anonyymin kyselyn avulla. Vastaajia oli kahdesta eri suomalaisesta yliopistosta. Vastauksia analysoitiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla. Merkittäviä eroja kuormittavuuden kokemuksissa saksanopiskelijoiden ja muiden opiskelijoiden tai eri yliopistojen välillä ei havaittu. Tutkielmassa kuitenkin havaittiin, että kyselyyn vastanneet olivat kokeneet huomattavasti enemmän kuormittavuutta aineenopettajaopinnoissa verrattuna pääaineopintoihin, ja, että opiskelijat käyttivät paljon enemmän aikaa päivässä aineenopettajaopintoihin kuin pääaineopintoihinsa. Tutkielmassa nousi esille myös asioita, joita moni opiskelija piti aineenopettajaopintojen epäkohtina: esimerkiksi iso työmäärä ja pitkät päivät, kurssien päällekkäisyys sekä teoriakurssien sisällöt ja toteutus. Erityisesti juuri teoriakursseja moni kuvaili turhilta tuntuviksi, hankalasti käytäntöön sovellettaviksi sekä samoja asioita ja tehtäviä toistaviksi, kun taas harjoittelun moni koki jopa ainoaksi osaksi aineenopettajaopintoja, joka valmisti opettajan työhön. Tutkielma tuo esille, että aineenopettajaopinnoista tarvitaan enemmän tutkimusta erityisesti kuormittavuuden osalta – suomalaista opettajakoulutusta on kyllä tutkittu, mutta harvemmin nimenomaan aineenopettajaopintojen osalta, vaikka se eroaa rakenteeltaan huomattavasti muista opettajankoulutuksista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37647]