Feministisen pedagogiikan mahdollisuudet sukupuolisensitiiviselle varhaiskasvatukselle
Lakso, Anni; Kukkola, Sara (2023-12-15)
Lakso, Anni
Kukkola, Sara
A. Lakso; S. Kukkola
15.12.2023
© 2023 Anni Lakso, Sara Kukkola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312153859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312153859
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena on tarkastella feministisen pedagogiikan mahdollisuuksia sukupuolinormeja murtavalle sukupuolisensitiiviselle varhaiskasvatukselle. Tätä varten pyrimme selvittämään millaisia sukupuolittuneita ja heteronormatiivisia käytänteitä varhaiskasvatuksessa esiintyy. Tämän lisäksi tutkimme miten feministisen pedagogiikan periaatteet voivat informoida sukupuolisensitiivistä varhaiskasvatusta.
Toteutamme tutkimuksemme kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa pyrimme kuvaamaan ilmiötä mahdollisimman laajasti saadaksemme muodostettua siitä kokonaiskuvan. Tutkimuksemme lähdekirjallisuutena olemme hyödyntäneet sekä kotimaisia että kansainvälisiä teoksia. Lähteinä olemme käyttäneet monipuolisesti erilaisia tutkimusartikkeleita, toimitettuja teoksia, oppaita sekä muita asiakirjoja ja julkaisuja.
Tutkimuksemme tuloksena löysimme sukupuolittavina käytänteinä henkilöstön toiminnassa näkyvän sukupuolittuneesti jakautuneen puhetavan, lasten jaottelun, lasten ohjaamisen sukupuoliroolien mukaan sekä tytöiltä ja pojilta erilaisen käytöksen odottamisen ja erilaisten tunteiden sallimisen tai kieltämisen. Heteronormatiivisia käytänteitä puolestaan löytyi muun muassa varhaiskasvatuksen kyselyistä ja lastenkirjallisuudesta. Tutkimuksemme tuloksena löysimme myös neljä erilaista feministisen pedagogiikan periaatetta, jotka tukevat sukupuolisensitiivistä varhaiskasvatusta. Näitä ovat oman toiminnan reflektointi ja sukupuolittuneiden käytänteiden tunnistaminen, kielenkäyttöön ja puhetapoihin erityisen huomion kiinnittäminen, turvallisemman, inklusiivisen oppimisympäristön luominen sekä lastenkirjallisuuden ja muiden varhaiskasvatuksessa käytettävien materiaalien kriittinen tarkastelu. Tutkimuksemme siis tuo näkyväksi varhaiskasvatuksessa esiintyviä sukupuolittuneita ja heteronormatiivisia käytänteitä, ja tarjoaa niiden murtamisen välineiksi erilaisia feministisen pedagogiikan periaatteita.
Toteutamme tutkimuksemme kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa pyrimme kuvaamaan ilmiötä mahdollisimman laajasti saadaksemme muodostettua siitä kokonaiskuvan. Tutkimuksemme lähdekirjallisuutena olemme hyödyntäneet sekä kotimaisia että kansainvälisiä teoksia. Lähteinä olemme käyttäneet monipuolisesti erilaisia tutkimusartikkeleita, toimitettuja teoksia, oppaita sekä muita asiakirjoja ja julkaisuja.
Tutkimuksemme tuloksena löysimme sukupuolittavina käytänteinä henkilöstön toiminnassa näkyvän sukupuolittuneesti jakautuneen puhetavan, lasten jaottelun, lasten ohjaamisen sukupuoliroolien mukaan sekä tytöiltä ja pojilta erilaisen käytöksen odottamisen ja erilaisten tunteiden sallimisen tai kieltämisen. Heteronormatiivisia käytänteitä puolestaan löytyi muun muassa varhaiskasvatuksen kyselyistä ja lastenkirjallisuudesta. Tutkimuksemme tuloksena löysimme myös neljä erilaista feministisen pedagogiikan periaatetta, jotka tukevat sukupuolisensitiivistä varhaiskasvatusta. Näitä ovat oman toiminnan reflektointi ja sukupuolittuneiden käytänteiden tunnistaminen, kielenkäyttöön ja puhetapoihin erityisen huomion kiinnittäminen, turvallisemman, inklusiivisen oppimisympäristön luominen sekä lastenkirjallisuuden ja muiden varhaiskasvatuksessa käytettävien materiaalien kriittinen tarkastelu. Tutkimuksemme siis tuo näkyväksi varhaiskasvatuksessa esiintyviä sukupuolittuneita ja heteronormatiivisia käytänteitä, ja tarjoaa niiden murtamisen välineiksi erilaisia feministisen pedagogiikan periaatteita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37828]