Suosituimmat videopeligenret eri koulutusasteilla
Huttunen, Jesse (2023-12-14)
Huttunen, Jesse
J. Huttunen
14.12.2023
© 2023 Jesse Huttunen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312153854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312153854
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee eri videopeligenrejen pelaamista eri koulutusasteilla. Tutkimusaihe valikoitui omasta mielenkiinnostani videopelien pelaamista kohtaan. Nykyään monet, elleivät lähes kaikki, opiskelijat pelaavat videopelejä oppilaitoksesta riippumatta ja pelaamisen suosio tuntuu vain kasvavan. Tutkimuksessa pyrittiin ottamaan selvää, mitä videopeligenrejä pelataan milläkin koulutusasteella ja muuttuuko oppilaiden ja opiskelijoiden suosimat videopeligenret koulutusasteen noustessa. Tutkimuksessa mukana olleet koulutusasteet olivat yläaste, lukio, ammattiopisto, ammattikorkeakoulu ja yliopisto. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja verkkokyselynä. Verkkokyselystä saadut vastaukset luokiteltiin 18 eri videopeligenreen vastaajien pelaamien videopeligenrejen mukaan. Nämä 18 videopeligenreä valittiin aikaisempien tutkimusten perusteella kuvamaan mahdollisimman monia eri pelejä jakamatta niitä liian yksityiskohtaisesti. Verkkokyselyn tulokset käsiteltiin SPSS:llä (Statistical Product and Service Solutions), joka on tilastotieteelliseen analyysiin suunniteltu ohjelmisto. Jokaisen verkkokyselyyn vastanneen henkilön pelaamat pelit jaettiin edellä mainittuun 18 videopeligenreen. Lisäksi vastauksista tarkasteltiin muun muassa korrelaatioita videopeligenrejen, iän ja koulutuksen välillä.
Tämän tutkimuksen mukaan ammuskelugenren pelit osoittautuivat suosituimmiksi riippumatta koulutusasteesta, vaikka koulutusasteiden välillä olikin hieman eroja. Eniten eroavaisuuksia videopeligenrejen suosiossa oli eri tiedekuntien välillä yliopistolla. Vähiten pelattuja videopeligenrejä olivat tappelu-, seikkailu-, pulmapeli-, musiikki- ja seurapeligenret. Tutkimusta voisi jatkaa selvittämällä mahdollisia syitä eri videopeligenrejen suosiolle, koska niitä ei ole tarkasteltu tässä tutkimuksessa. Lisäksi tutkimusta voisi täydentää ottamalla mukaan mobiililaitteilla pelaamisen, koska se oli rajattu tämän tutkimuksen ulkopuolelle. Tutkimusta voisi myös laajentaa siten, että mukana olisi useampia oppilaitoksia eri koulutusasteilta, mahdollisesti jopa koko Suomen alueelta.
Tämän tutkimuksen mukaan ammuskelugenren pelit osoittautuivat suosituimmiksi riippumatta koulutusasteesta, vaikka koulutusasteiden välillä olikin hieman eroja. Eniten eroavaisuuksia videopeligenrejen suosiossa oli eri tiedekuntien välillä yliopistolla. Vähiten pelattuja videopeligenrejä olivat tappelu-, seikkailu-, pulmapeli-, musiikki- ja seurapeligenret. Tutkimusta voisi jatkaa selvittämällä mahdollisia syitä eri videopeligenrejen suosiolle, koska niitä ei ole tarkasteltu tässä tutkimuksessa. Lisäksi tutkimusta voisi täydentää ottamalla mukaan mobiililaitteilla pelaamisen, koska se oli rajattu tämän tutkimuksen ulkopuolelle. Tutkimusta voisi myös laajentaa siten, että mukana olisi useampia oppilaitoksia eri koulutusasteilta, mahdollisesti jopa koko Suomen alueelta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37837]