Autismikirjo alakouluikäisellä ja sen tukeminen positiivisen pedagogiikan keinoin
Säkkinen, Laura (2023-12-14)
Säkkinen, Laura
L. Säkkinen
14.12.2023
© 2023, Laura Säkkinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312143768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312143768
Tiivistelmä
Autismikirjon häiriö on monitahoinen ja nopeasti määritelmiltään kehittyvä neuropsykiatrinen häiriö, jonka keskeisiä piirteitä ovat poikkeavuudet sosiaalisessa kanssakäymisessä ja toistavat toimintamallit. Autismikirjon häiriön ilmenemismuodot vaihtelevat paljon yksilötasolla, ja siihen liittyy merkittävästi liitännäissairastavuutta kehitysvammojen ja mielenterveyden häiriöiden osalta. Autismikirjon diagnoosin saaneiden määrä on ollut kasvussa viime vuosikymmenten aikana, mikä selittyy suurelta osin määritelmien ja raportointikäytäntöjen muutoksista. Autismikirjoon liittyvää tutkimusta on myös tehty viimeisimpinä vuosina lisääntyvästi.
Positiivinen pedagogiikka on positiiviseen psykologiaan pohjautuva pedagoginen työväline koulukontekstissa, joka painottaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin opettamista lapsille perinteisten tietojen ja taitojen lisäksi. Positiivisen pedagogiikan keskeisiä tavoitteita ovat yhteisöllisyyden, lapsen osallisuuden, vahvuuksien ja myönteisten tunteiden, sekä luottamuksellisen kasvatuskumppanuuden edistäminen.
Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkistettiin autismikirjon ajantasaisia määritelmiä sekä kuntoutusmenetelmiä sekä perehdyttiin autismikirjon ilmenemismuotoihin alakouluikäisillä lapsilla. Lisäksi perehdyttiin positiivisen pedagogiikan taustoihin ja menetelmiin sekä selvitettiin sen tuomia mahdollisuuksia autismikirjon oppilaiden tukemisessa.
Katsauksen tulosten perusteella autismikirjon ilmenemät alakouluikäisillä ovat moninaisia ja yksilöllisiä. Opettajat kohtaavat autismikirjon oppilaita paljon ja tunnistavat lisäkoulutuksen tarpeen autismikirjon kohtaamiseen liittyen. Autismikirjon lapset tarvitsevat usein erilaisia tukitoimia kouluympäristössä muun muassa sopeutumisen ja käyttäytymisen haasteiden vuoksi. Autismikirjon häiriöillä on myös yhteyttä oppimisvaikeuksiin, mutta akateemisen menestymisen ennustaminen kognitiivisen tason perusteella on autismikirjon lapsilla vaikeaa.
Positiivisessa pedagogiikassa on useita menetelmiä, joita voidaan hyödyntää autismikirjon oppilaiden tukemisessa ja kuntouttamisessa, vaikkakaan empiiristä tutkimusnäyttöä positiivisen pedagogiikan käyttämisestä autismikirjon oppilailla ei ole juurikaan saatavilla. Erityisesti vahvuuspedagogiikka ja tunnetaidot ovat positiivisen pedagogiikan käyttämisessä hyödyllisiä menetelmiä.
Positiivinen pedagogiikka on positiiviseen psykologiaan pohjautuva pedagoginen työväline koulukontekstissa, joka painottaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin opettamista lapsille perinteisten tietojen ja taitojen lisäksi. Positiivisen pedagogiikan keskeisiä tavoitteita ovat yhteisöllisyyden, lapsen osallisuuden, vahvuuksien ja myönteisten tunteiden, sekä luottamuksellisen kasvatuskumppanuuden edistäminen.
Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkistettiin autismikirjon ajantasaisia määritelmiä sekä kuntoutusmenetelmiä sekä perehdyttiin autismikirjon ilmenemismuotoihin alakouluikäisillä lapsilla. Lisäksi perehdyttiin positiivisen pedagogiikan taustoihin ja menetelmiin sekä selvitettiin sen tuomia mahdollisuuksia autismikirjon oppilaiden tukemisessa.
Katsauksen tulosten perusteella autismikirjon ilmenemät alakouluikäisillä ovat moninaisia ja yksilöllisiä. Opettajat kohtaavat autismikirjon oppilaita paljon ja tunnistavat lisäkoulutuksen tarpeen autismikirjon kohtaamiseen liittyen. Autismikirjon lapset tarvitsevat usein erilaisia tukitoimia kouluympäristössä muun muassa sopeutumisen ja käyttäytymisen haasteiden vuoksi. Autismikirjon häiriöillä on myös yhteyttä oppimisvaikeuksiin, mutta akateemisen menestymisen ennustaminen kognitiivisen tason perusteella on autismikirjon lapsilla vaikeaa.
Positiivisessa pedagogiikassa on useita menetelmiä, joita voidaan hyödyntää autismikirjon oppilaiden tukemisessa ja kuntouttamisessa, vaikkakaan empiiristä tutkimusnäyttöä positiivisen pedagogiikan käyttämisestä autismikirjon oppilailla ei ole juurikaan saatavilla. Erityisesti vahvuuspedagogiikka ja tunnetaidot ovat positiivisen pedagogiikan käyttämisessä hyödyllisiä menetelmiä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37560]