Varhaiskasvatuksen opettajan sensitiivinen vuorovaikutus lapsen tunnesäätelyn tukena
Saartoala, Marjaana; Luomajoki, Mia (2023-12-14)
Saartoala, Marjaana
Luomajoki, Mia
M. Saartoala; M. Luomajoki
14.12.2023
© 2023 Marjaana Saartoala, Mia Luomajoki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312143761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312143761
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee lasten tunnesäätelyä ja sitä, miten varhaiskasvatuksen opettaja voi työssään tukea lapsen tunteiden säätelyä sensitiivisellä vuorovaikutuksella. Kyseinen aihe on valittu ammatillisen kiinnostuksen ja ajankohtaisuuden vuoksi. Lasten tunnesäätelyn haasteita ja niiden seurauksia näkyy paljon yhteiskunnallisesti ja niistä kirjoitetaan artikkeleita niin tieteellisissä kuin ammatillisissa lehdissä. Julkisessa keskustelussa käydään paljon läpi lasten aggressiivisuutta, vaikeuksia säädellä tunteita, keinoja vanhemmuuteen, tunnetaitojen opettamista ja oppimista vuorovaikutuksessa sekä negatiivisten ja yleisestikin tunteiden hyväksymistä. Tutkielma on vahvasti yhteydessä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (OPH, 2022) kanssa.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkielmassa on käytetty kirjallisuuskatsausta. Tutkielman ilmiötä on tarkasteltu monipuolisesti kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
Teorialähteiden tutkimustulokset olivat hyvin samansuuntaisia – opettajan sensitiivinen vuorovaikutus heijastuu suoraan lapsen tunnesäätelytaitoihin ja sitä kautta laajemmin lapsen akateemisten taitojen kehittymiseen ja kouluvalmiuteen vahvistavasti.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkielmassa on käytetty kirjallisuuskatsausta. Tutkielman ilmiötä on tarkasteltu monipuolisesti kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
Teorialähteiden tutkimustulokset olivat hyvin samansuuntaisia – opettajan sensitiivinen vuorovaikutus heijastuu suoraan lapsen tunnesäätelytaitoihin ja sitä kautta laajemmin lapsen akateemisten taitojen kehittymiseen ja kouluvalmiuteen vahvistavasti.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37254]