S2-lasten kielenkehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Vahtola, Jenni; Bolt, Tanja (2023-12-14)
Vahtola, Jenni
Bolt, Tanja
J. Vahtola; T. Bolt
14.12.2023
© 2023 Jenni Vahtola, Tanja Bolt. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312143759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312143759
Tiivistelmä
Vierasta kieltä opitaan ja omaksutaan parhaiten vuorovaikutustilanteissa ja toiminnan kautta. Kielen oppiminen on kokonaisvaltaista ja se mahdollistuu toimintaympäristöihin osallistumalla sekä yhteisöissä mukana olemalla. Mitä nuorempana lapsi pääsee osalliseksi yhteiskunnan toimintaan, sitä helpommin hän integroituu yhteiskuntaan. Ilman riittävää kielitaitoa, on vaikeaa löytää paikkansa suomalaisesta yhteiskunnasta.
Kandidaatin tutkielmamme tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, miten S2- lasten kielenkehitystä tuetaan varhaiskasvatuksessa. Valitsemamme aiheen perusteena on jo useamman vuosikymmenen ajan lisääntynyt maahanmuutto Suomeen. Yhteiskuntamme on muuttunut koko ajan entistä monikielisemmäksi, joten suomea toisena kielenä puhuvien lasten määrä Suomen väestössä sekä varhaiskasvatuksessa kasvaa. Tämä asettaa vaatimuksia varhaiskasvatuksen ammattilaisille sekä heidän ammattitaidolleen.
Tutkielmamme toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aiemmat tutkimukset osoittivat, että vieras-/monikielisten lasten suomen kielen kehityksen tukemiseen tarvitaan aiempaa enemmän ammatillista osaamista. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset korostivat tarvitsevansa malleja ja välineitä tukemaan S2-lasten suomen kielen kehitystä. Tutkimuksissa nousi esiin, kuinka merkittävä rooli varhaiskasvatuksella on S2 -lapsen kielenkehityksen sekä yhteiskuntaan integroitumisen kannalta.
Kandidaatin tutkielmamme tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, miten S2- lasten kielenkehitystä tuetaan varhaiskasvatuksessa. Valitsemamme aiheen perusteena on jo useamman vuosikymmenen ajan lisääntynyt maahanmuutto Suomeen. Yhteiskuntamme on muuttunut koko ajan entistä monikielisemmäksi, joten suomea toisena kielenä puhuvien lasten määrä Suomen väestössä sekä varhaiskasvatuksessa kasvaa. Tämä asettaa vaatimuksia varhaiskasvatuksen ammattilaisille sekä heidän ammattitaidolleen.
Tutkielmamme toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aiemmat tutkimukset osoittivat, että vieras-/monikielisten lasten suomen kielen kehityksen tukemiseen tarvitaan aiempaa enemmän ammatillista osaamista. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset korostivat tarvitsevansa malleja ja välineitä tukemaan S2-lasten suomen kielen kehitystä. Tutkimuksissa nousi esiin, kuinka merkittävä rooli varhaiskasvatuksella on S2 -lapsen kielenkehityksen sekä yhteiskuntaan integroitumisen kannalta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37887]