Draama oppimisen tukena esiopetuksessa
Siltakoski, Elisa; Kokkoniemi, Mari (2023-12-14)
Siltakoski, Elisa
Kokkoniemi, Mari
E. Siltakoski; M. Kokkoniemi
14.12.2023
© 2023, Elisa Siltakoski, Mari Kokkoniemi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312143758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312143758
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus on selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin, miten draama tukee oppimista esiopetuksessa. Tutkielmassa määritellään käsitteet esiopetus, oppiminen ja draama. Tutkielmassa tuodaan esille 2000-luvun tutkimusten pohjalta suomalaista esiopetusta, esiopetusikäisen lapsen oppimista ja draamaa pedagogisena työvälineenä sekä oppimisen tukena.
Esiopetusta toteutetaan eri tavoin eri paikoissa. Opetussuunnitelmaa tulkitaan myös eri tavoin ja sen velvoittavuudesta on erilaisia näkemyksiä. Kehityksellisesti esiopetusikäinen lapsi siirtyy varhaislapsuudesta keskilapsuuteen pikkuhiljaa esikoulun ja koulun alkaessa. Oppiminen on keskilapsuuden keskeinen kehitystehtävä. Oppimisen onnistumiseen vaikuttavat monet tekijät.
Esiopetuksessa draama työtapana ja menetelmänä tarjoaa lapsille mahdollisuuden oppia monia asioita tehokkaasti. Draamakasvatuksessa korostuu konstruktiivinen oppimiskäsitys, missä lapsi toimii oppimistilanteessa aktiivisesti, omista tiedoistaan ja taidoistaan käsin sekä vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Draaman avulla oppimistilanteet ovat moniaistisia ja tunteita herättäviä tilanteita, mikä tehostaa oppimista.
Esiopetusta toteutetaan eri tavoin eri paikoissa. Opetussuunnitelmaa tulkitaan myös eri tavoin ja sen velvoittavuudesta on erilaisia näkemyksiä. Kehityksellisesti esiopetusikäinen lapsi siirtyy varhaislapsuudesta keskilapsuuteen pikkuhiljaa esikoulun ja koulun alkaessa. Oppiminen on keskilapsuuden keskeinen kehitystehtävä. Oppimisen onnistumiseen vaikuttavat monet tekijät.
Esiopetuksessa draama työtapana ja menetelmänä tarjoaa lapsille mahdollisuuden oppia monia asioita tehokkaasti. Draamakasvatuksessa korostuu konstruktiivinen oppimiskäsitys, missä lapsi toimii oppimistilanteessa aktiivisesti, omista tiedoistaan ja taidoistaan käsin sekä vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Draaman avulla oppimistilanteet ovat moniaistisia ja tunteita herättäviä tilanteita, mikä tehostaa oppimista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]