Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajan rooli ja auktoriteetti suomalaisen perusopetuksen historiassa : koulumuistoja vuosilta 1939-1990

Sarkkinen, Henri (2023-12-14)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202312143754.pdf (805.2Kt)
nbnfioulu-202312143754_mods.xml (12.96Kt)
nbnfioulu-202312143754_pdfa_report.xml (250.8Kt)
Lataukset: 


Sarkkinen, Henri
H. Sarkkinen
14.12.2023
© 2023, Henri Sarkkinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312143754
Tiivistelmä
Auktoriteetti -käsitteelle on erilaisia määritelmiä. Yleisesti auktoriteetilla tarkoitetaan ihmistä, jolla on esimerkiksi asemansa vuoksi arvovaltaa. Pelkkä opettajan aseman tuoma auktoriteetti ei automaattisesti tarkoita, että opettajalla olisi henkilökohtaista auktoriteettia. Auktoriteetti-asemaan vaikuttavat oppilaat, jotka hyväksyessään vapaaehtoisesti opettajan auktoriteetin, antavat sille oikeutuksen. Opettajan auktoriteetin on nähty muuttuneen yhteiskunnan muuttumisen myötä ja asenteet suhtautua opettajan tapaan käyttää valtaa ovat vaihdelleet muun muassa kulloinkin noudatettavien kasvatusihanteiden mukaan. Perusopetuksen kehittyessä perinteisen auktoriteetin rinnalla ja sijaan esiintyy käsite pedagoginen auktoriteetti, joka luo pohjan opettaja – oppilas vuorovaikutussuhteelle. Opettajaan kohdistetut, ammattiin sidoksissa olevat odotukset määrittävät opettajan ammattiroolia, opettajuutta.¨

Tämän pro gradu – tutkielman tarkoituksena on selvittää miten opettajan ammattirooli ja auktoriteettiasema on muuttunut suomalaisen koulun ja erityisesti perusopetuksen historiassa. Tutkielman teoreettisessa osassa on esitetty katsaus suomalaisen perusopetuksen historiaan sekä maassamme käytössä olleisiin koulujärjestelmiin perusopetusasteella. Kirjallisuuden pohjalta on tarkasteltu lisäksi käsityksiä opettajan roolista ja näkemyksiä opetussuunnitelman merkityksestä opettajuuden määrittymisessä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tavoitteena on selvittää, miten opettajan rooli ja auktoriteetti kuvataan koulumuistoissa. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa henkilöä neljässä parihaastattelussa. Tutkimus on laadullinen ja tutkimusote narratiivinen. Haastatteluaineisto on analysoitu teemoittelemalla ja narratiivista analyysiä mukaillen.

Kuulemieni koulumuistojen perusteella opettajan rooli oli suoraviivainen ja opettajat arvostettuja aikuisia aina sotavuosista 1990-luvun alkuun. Luokkien isoista oppilasmääristä huolimatta järjestys luokissa säilyi ja kurinpidolliset toimet nähtiin osana opettajan roolia ja auktoriteetti-asemaa. Auktoriteettia tukevat kurinpitotoimet pehmenivät vuosikymmenten saatossa. Koulumuistot sisälsivät paljon yhteneväisyyksiä, huolimatta siitä, että vuosikymmenet erottivat haastattelemieni henkilöiden koulunkäyntiä. Tämä kertonee jotain koulun ja opettajan roolin muuttumattomuudesta tai ainakin muutoksen hitaudesta. Opettajan auktoriteetti muodostui sekä ammatillisesta asemasta, että opettajan persoonasta. Kaikki haastatellut kuvailivat ensimmäisten kouluvuosien opettajiaan positiivisin sanakääntein, vaikka opettaja saattoi toisinaan antaa ankarankin vaikutelman. Opettajan auktoriteettiasemaan liitettiin koulumuistoissa opettajan huumorintaju auktoriteettia tukevana tekijänä. Kotikasvatus vaikuttaa tukeneen opettajan auktoriteettia kaikkina niinä vuosikymmeninä, joiden aikana haastatellut kävivät perusopetuksessa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38320]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen