Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen arviointi ja laatu : kehittyvän varhaiskasvatuksen näkökulmasta

Niskanen, Päivi; Ivanoff, Kaisu-Riitta (2023-12-13)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202312133749.pdf (643.1Kt)
nbnfioulu-202312133749_mods.xml (12.26Kt)
nbnfioulu-202312133749_pdfa_report.xml (255.3Kt)
Lataukset: 


Niskanen, Päivi
Ivanoff, Kaisu-Riitta
P. Niskanen; K.-R. Ivanoff
13.12.2023
© 2023, Päivi Niskanen, Kaisu-Riitta Ivanoff. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312133749
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää varhaiskasvatuksen laadun arviointia kehittyvän varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Tutkimme aihetta, koska varhaiskasvatuksen arviointi on noussut esille varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen uudistusten sekä Karvin kehittämien arviointityökalujen myötä. Kiinnostuimme erityisesti aiheen ajankohtaisuudesta ja näkemyksestä, että pedagogisen toiminnan säännöllinen arviointi kehittää toimintaa, tekee siitä laadukasta ja asiakirjoihin perustuvaa. Tämän lisäksi arviointi edistää varhaiskasvatustyötä, jota teemme.

Tutkimusmenetelmä on narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on vastata tutkimuskysymyksiin kartoittavasti ja kuvailevasti. Narratiivisessa menetelmässä tuodaan esille aiheen historiaa ja kehityskulkua.

Tutkimustuloksissa käsittelemme arviointia tämänhetkisen tiedon valossa, kuinka laatua arvioidaan, jotta sen tavoitteet ja toteutuminen saadaan näkyväksi. Karvin kehittämässä arviointityökalussa keskeisessä roolissa ovat Valssi -digitaalinen työmenetelmä, laadun prosessi- ja rakennetekijät sekä laatuindikaattorit ja –kriteerit. Lopuksi esittelemme laadun arvioinnin ja kehittämisen mallin, jossa laadun rakenne- ja prosessitekijät sekä niiden indikaattorit vuorovaikuttavat vahvasti keskenään. Dokumentointi on yksi tärkeistä työtavoista tehdä arviointitoimintaa näkyväksi.

Tutkimuksen perusteella voimme todeta, että jo vuosikymmeniä sitten puhuttaneet asiat, ovat vihdoin nousseet esille ja niihin voidaan vaikuttaa. Varhaiskasvatuksen arvioinnista käydään kansainvälisesti keskustelua ja tehdään yhteistyötä, joka antaa mahdollisuuden jakaa hyviä käytänteitä muille. Laajemmassa mittakaavassa systemaattinen laadun arviointi vie varhaiskasvatuksen toimintaa hyvään suuntaan, sillä laadun rakenne- ja prosessitekijät ohjaavat henkilöstöä toimimaan pedagogisesti oikein ja kehittämään pedagogiikkaa. Varhaiskasvatuksesta käydään kansainvälisesti keskustelua ja tehdään yhteistyötä, joka antaa mahdollisuuden jakaa hyviä käytänteitä muille.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen