Positiivinen pedagogiikka lapsen sosioemotionaalisen kasvun tukena
Vilppola, Marjo (2023-12-13)
Vilppola, Marjo
M. Vilppola
13.12.2023
© 2023 Marjo Vilppola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312133748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312133748
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmamme aiheena on lapsen sosioemotionaalisen kasvun tukeminen positiivisen pedagogiikan keinoin. Teimme tutkielmaamme parityönä kirjallisuuskatsauksen menetelmää käyttäen. Tuomme tutkielmassamme esille teoriatietoa varhaiskasvatuksesta, positiivisesta pedagogiikasta ja sen taustalla vaikuttavasta positiivisesta psykologiasta. Lisäksi käsittelemme sosioemotionaalisesta kehitystä ja siihen läheisesti liittyvää itsesäätelyä.
Varhaiskasvatuksessa lasten sosioemotionaaliset taidot kehittyvät vahvasti ja niihin voidaan oikeanlaisilla kohtaamisilla ja toiminnoilla vaikuttaa suotuisasti. Mikäli lapset saavat oikeanlaista tukea sosioemotionaalisiin taitoihinsa heillä on mahdollisuus parempaan tulevaisuuteen kuin lapsilla, joihin näihin tuen tarpeisiin ei ole osattu vastata. Positiivisen pedagogiikan keinot tukevat lasten sosioemotionaalista kehitystä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Positiiviseen pedagogiikkaan liittyy vahvasti osallisuus, vuorovaikutus, vahvuudet ja toimiva oppimisympäristö. Tuomme esille, kuinka nämä tekijät tai niiden puuttuminen vaikuttavat sosioemotionaaliseen kehitykseen.
Käytimme tutkielman lähteinä useita väitöskirjoja, väitöskirjoihin pohjautuvaa kirjallisuutta ja vertaisarvoituja tutkimuksia. Laadukkaan ja monipuolisen lähdemateriaalin ansiosta tutkimustuloksemme ovat luotettavia.
Varhaiskasvatuksessa lasten sosioemotionaaliset taidot kehittyvät vahvasti ja niihin voidaan oikeanlaisilla kohtaamisilla ja toiminnoilla vaikuttaa suotuisasti. Mikäli lapset saavat oikeanlaista tukea sosioemotionaalisiin taitoihinsa heillä on mahdollisuus parempaan tulevaisuuteen kuin lapsilla, joihin näihin tuen tarpeisiin ei ole osattu vastata. Positiivisen pedagogiikan keinot tukevat lasten sosioemotionaalista kehitystä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Positiiviseen pedagogiikkaan liittyy vahvasti osallisuus, vuorovaikutus, vahvuudet ja toimiva oppimisympäristö. Tuomme esille, kuinka nämä tekijät tai niiden puuttuminen vaikuttavat sosioemotionaaliseen kehitykseen.
Käytimme tutkielman lähteinä useita väitöskirjoja, väitöskirjoihin pohjautuvaa kirjallisuutta ja vertaisarvoituja tutkimuksia. Laadukkaan ja monipuolisen lähdemateriaalin ansiosta tutkimustuloksemme ovat luotettavia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]