Leikillisyys ja leikillinen oppiminen osana esiopetusikäisten lasten pedagogiikkaa
Laaksopuro, Kirsi; Korpela, Riina (2023-12-13)
Laaksopuro, Kirsi
Korpela, Riina
K. Laaksopuro; R. Korpela
13.12.2023
© 2023 Kirsi Laaksopuro, Riina Korpela. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312133747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312133747
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsittelemme mitä leikillisyys ja leikillinen oppiminen tarkoittavat esiopetusikäisten lasten kontekstissa. Leikillisyyttä ja leikillistä oppimista painotetaan tänä päivänä paljon esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja tutkimustieto aiheesta lisääntyy koko ajan. Tutkielman tavoitteena on lisätä esiopetuksen kasvattajien tietoisuutta, mitä leikillisyys ja leikillinen oppiminen tarkoittaa ja tämän kautta tavoitteenamme on, että nämä käytännöt näyttäytyisivät esiopetuksen pedagogiikassa enemmän. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tarkemmin määriteltynä narratiivisena yleiskatsauksena. Lähdemateriaalia olemme keränneet kansainvälisistä ja kansallisista tietokannoista. Lähteenä olemme käyttäneet kirjoja, väitöskirjoja, tutkimusartikkeleita ja muita verkkojulkaisuja. Tutkielmassamme on nähtävillä kaksi tutkimuskysymystä. Määrittelemme mitä leikillisyys ja leikillinen oppiminen tarkoittaa. Tuomme esille millaisin keinoin leikillisyyttä ja leikillistä oppimista voidaan toteuttaa esiopetuksen pedagogiikassa.
Tarkastellessamme leikillisyyttä ja leikillistä oppimista huomasimme, kuinka suuri merkitys oppimisympäristöllä ja esiopetuksen kasvattajilla on siinä, kuinka leikillinen oppiminen ja leikillisyys esiopetuksessa näyttäytyy. Leikki kytkeytyy vahvasti osaksi leikillisyyttä ja leikillistä oppimista ja tuloksista käy ilmi, että leikki ja oppiminen kulkevat tiiviisti käsi kädessä ja leikillisessä oppimisessa lapsi on aina aktiivinen toimija ja lapsen omalle ajattelulle annetaan tilaa. Tutkielmamme nostaa esiin leikillisyyden, leikillisen pedagogiikan, leikillisen oppimisen sekä leikillisen oppimisympäristön tematiikkaa ja sitä, kuinka nämä näyttäytyvät esiopetuksessa. Avaamme tutkielmassamme, mitkä asiat esiopetuksessa mahdollistavat leikillisyyden toteutumisen ja avaamme leikillisyyssytykkeitä, eli virikkeitä, joiden tarkoituksena on herättää lasten mielenkiinto, uteliaisuus ja innostus sekä rohkaista lapsia käyttämään mielikuvitusta ja luovuutta sekä auttaa vahvistamaan myönteisiä tunteita. Tutkielmamme perusteella voidaan todeta, että leikillisyys, leikillinen oppiminen sekä leikillinen oppimisympäristö osana esiopetuksen pedagogiikkaa on yksi lasten aktiivista toimijuutta ja omaa ajattelua korostava pedagoginen toimintamuoto, jossa korostuu leikin merkitys lapsen oppimiselle.
Tarkastellessamme leikillisyyttä ja leikillistä oppimista huomasimme, kuinka suuri merkitys oppimisympäristöllä ja esiopetuksen kasvattajilla on siinä, kuinka leikillinen oppiminen ja leikillisyys esiopetuksessa näyttäytyy. Leikki kytkeytyy vahvasti osaksi leikillisyyttä ja leikillistä oppimista ja tuloksista käy ilmi, että leikki ja oppiminen kulkevat tiiviisti käsi kädessä ja leikillisessä oppimisessa lapsi on aina aktiivinen toimija ja lapsen omalle ajattelulle annetaan tilaa. Tutkielmamme nostaa esiin leikillisyyden, leikillisen pedagogiikan, leikillisen oppimisen sekä leikillisen oppimisympäristön tematiikkaa ja sitä, kuinka nämä näyttäytyvät esiopetuksessa. Avaamme tutkielmassamme, mitkä asiat esiopetuksessa mahdollistavat leikillisyyden toteutumisen ja avaamme leikillisyyssytykkeitä, eli virikkeitä, joiden tarkoituksena on herättää lasten mielenkiinto, uteliaisuus ja innostus sekä rohkaista lapsia käyttämään mielikuvitusta ja luovuutta sekä auttaa vahvistamaan myönteisiä tunteita. Tutkielmamme perusteella voidaan todeta, että leikillisyys, leikillinen oppiminen sekä leikillinen oppimisympäristö osana esiopetuksen pedagogiikkaa on yksi lasten aktiivista toimijuutta ja omaa ajattelua korostava pedagoginen toimintamuoto, jossa korostuu leikin merkitys lapsen oppimiselle.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]