”Sillä on täällä joku muu rooli ku olla söpö" : opettajien näkökulmia koira-avusteisesta opetuksesta ja Koirat kasvatus ja kuntoutustyössä ry:n järjestämästä koulutuksesta
Junnola, Saana-Emilia; Turkia, Ronja (2023-12-13)
Junnola, Saana-Emilia
Turkia, Ronja
S.-E. Junnola; R. Turkia
13.12.2023
© 2023 Saana-Emilia Junnola, Ronja Turkia. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312133745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312133745
Tiivistelmä
Kasvatustyön ammattilaisten kiinnostus koirien kanssa työskentelyyn on kasvussa. Koiria työskentelee kouluissa joko opettajan tai erillisen ohjaajan työparina, jolloin toimintaa kutsutaan koira-avusteiseksi opetukseksi. Koira-avusteinen opetus on tavoitteellista, suunniteltua ja yleissivistävää opetusta, jossa oppilaan tai opiskelijan edistymistä seurataan aktiivisesti. Koira-avusteinen opetus pyrkii parantamaan opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita seuraamalla oppilaiden oppimistuloksia ja kehittäen samalla oppilaiden sosiaalisia ja kognitiivisia taitoja. Opetushallituksen vuonna 2022 laatiman suosituksen mukaan koulussa työskentelevien koirien olisi hyvä käydä soveltuvuuskokeessa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää koira-avusteisuuden vaikutuksia yleisopetuksessa tapahtuvaan kasvatukseen ja opetukseen opettajien näkökulmasta. Lisäksi tässä tutkielmassa kartoitetaan opettajien kokemuksia Opetushallituksen suosituksessa mainitun Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n järjestämän koulutuksen hyödyistä koira-avusteisessa opetuksessa ja kasvatuksessa. Tutkielma on toteutettu haastattelemalla koulukoirien kanssa työskenteleviä opettajia ja analysoimalla tuloksia fenomenografista sisällönanalyysia käyttäen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin vaiheiden kautta.
Tutkielman tulosten mukaan koira-avusteisuus vaikuttaa positiivisesti oppilaiden yhteistyötaitoihin, motivaatioon ja vuorovaikutukseen opettajan kanssa. Lisäksi koira-avusteisuus vaikuttaa positiivisesti opetuksen toiminnallisuuteen, oppituntien rakenteeseen ja sisältöihin, turvallisuu-teen sekä tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Koulutuksen tuomista hyödyistä tutkielmassa nousi esille sen tuoma ammatillisuus toimintaan, koiran hyvinvoinnin huomioiminen ja koiran soveltuvuus työhön sekä käytännön ohjeet toimintaan.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää koira-avusteisuuden vaikutuksia yleisopetuksessa tapahtuvaan kasvatukseen ja opetukseen opettajien näkökulmasta. Lisäksi tässä tutkielmassa kartoitetaan opettajien kokemuksia Opetushallituksen suosituksessa mainitun Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n järjestämän koulutuksen hyödyistä koira-avusteisessa opetuksessa ja kasvatuksessa. Tutkielma on toteutettu haastattelemalla koulukoirien kanssa työskenteleviä opettajia ja analysoimalla tuloksia fenomenografista sisällönanalyysia käyttäen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin vaiheiden kautta.
Tutkielman tulosten mukaan koira-avusteisuus vaikuttaa positiivisesti oppilaiden yhteistyötaitoihin, motivaatioon ja vuorovaikutukseen opettajan kanssa. Lisäksi koira-avusteisuus vaikuttaa positiivisesti opetuksen toiminnallisuuteen, oppituntien rakenteeseen ja sisältöihin, turvallisuu-teen sekä tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Koulutuksen tuomista hyödyistä tutkielmassa nousi esille sen tuoma ammatillisuus toimintaan, koiran hyvinvoinnin huomioiminen ja koiran soveltuvuus työhön sekä käytännön ohjeet toimintaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]