Teknologian käyttö ala-aste opetuksessa
Saarinen, Jesse (2023-12-13)
Saarinen, Jesse
J. Saarinen
13.12.2023
© 2023 Jesse Saarinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312133735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312133735
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa keskeinen tavoite on pyrkiä arvioimaan teknologian roolia ja sen käytön vaikutusta ala-aste opetuksessa. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään, millä tavalla teknologian liittäminen opetusprosessiin vaikuttaa oppilaiden oppimistuloksiin ja osallistumiseen ja opettajien pedagogiseen lähestymistapaan. Tutkimuksessa pyritään myös löytämään mahdollisimman hyvä ja kaikille osapuolille toimiva tapa integroida teknologian käyttö osaksi ala-asteen opetusta. Tutkimuksen taustalla on se, että Suomessa opetussuunnitelmaan (2016) kuuluu laaja-alainen oppiminen, joka sisältää muun muassa monilukutaidon ja tieto- ja viestintäteknologisten laitteiden käytön osaamisen. Kouluissa tulee opettaa lapsille teknologian käytön lisäksi myös sen etiikasta ja millä tavalla sitä on turvallista käyttää. On myös tärkeää, että opettajankoulutuksessa mahdollisestaan kyseisen aiheen opiskelu ja teknologian käyttöä pohditaan jo opintojen aikana.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa etsittiin tietoa useista eri opetustavoista ja -tyyleistä käyttää teknologiaa osana opetusta. Rajaavana tekijänä käytettiin tutkimuksen kohteena olevien lasten ikää, tässä tutkimuksessa tutkittiin ala-aste ikäisten lasten oppimista. Tutkimuksessa perehdyttiin myös kasvatustieteen alan oppikirjoihin ja Suomen opetussuunnitelmaan, jotta voidaan todeta, miten Suomessa opettajia ohjeistetaan hyödyntämään teknologiaan osana kasvatusta ja opetusta.
Teknologiaa voi hyödyntää ala-aste opetuksessa useilla eri tavoin, kuten esimerkiksi pelillistäminen tai robotiikka. Pelillistäminen teknologian avulla tarkoittaa opetettavan aiheen muokkaamista pelin kaltaiseksi hyödyntäen esimerkiksi valmista pelimoottoria. Joissain tapauksissa, pelillistäminen on nostanut oppilaiden oppimismotivaatiota. Oppimismotivaation lisääminen auttaa oppilaita omaksumaan opetettavia asioita paremmin, koska silloin heillä itsellään on halu ja into oppia. Pelillistämisen ongelmana nähdään usein se, että markkinoilla on useita opetuskäyttöön luotuja sovelluksia ja pelejä, mutta todellisuudessa niistä ei välttämättä ole juurikaan hyötyä opetuksen tukena. Toinen hyvä tapa hyödyntää teknologiaa opetuksen ja oppimisen tukena ala-asteella on robotiikka. Robotiikka tarjoaa ala-asteen opetuksessa innovatiivisen tavan tukea oppimista. Sen avulla voidaan lähestyä opetusta mielenkiintoisella ja innostavalla tavalla, tarjoten vaihtoehdon perinteiselle kirjasta lukemiselle, joka saattaa tuntua oppilaista tylsältä. Vaikka teknologian hyödyntämistä opetustarkoituksessa on tutkittu laajalti, on tärkeää jatkaa tutkimusta edelleen. Kasvatustieteellisen kentän monimuotoisuus tekee yleispätevien ratkaisumallien löytämisestä haastavaa tai jopa mahdotonta, mutta tarkempi tutkimus opetuskäyttöön suunnitellun teknologian vaikutuksista erilaisille oppijatyypeille voi tarjota arvokasta tietoa, miten tukea oppilaita. Suuremmilla oppilasmassoilla tehtävät tutkimukset voivat auttaa ymmärtämään, miten teknologia voi tukea erilaisten oppijoiden tarpeita.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa etsittiin tietoa useista eri opetustavoista ja -tyyleistä käyttää teknologiaa osana opetusta. Rajaavana tekijänä käytettiin tutkimuksen kohteena olevien lasten ikää, tässä tutkimuksessa tutkittiin ala-aste ikäisten lasten oppimista. Tutkimuksessa perehdyttiin myös kasvatustieteen alan oppikirjoihin ja Suomen opetussuunnitelmaan, jotta voidaan todeta, miten Suomessa opettajia ohjeistetaan hyödyntämään teknologiaan osana kasvatusta ja opetusta.
Teknologiaa voi hyödyntää ala-aste opetuksessa useilla eri tavoin, kuten esimerkiksi pelillistäminen tai robotiikka. Pelillistäminen teknologian avulla tarkoittaa opetettavan aiheen muokkaamista pelin kaltaiseksi hyödyntäen esimerkiksi valmista pelimoottoria. Joissain tapauksissa, pelillistäminen on nostanut oppilaiden oppimismotivaatiota. Oppimismotivaation lisääminen auttaa oppilaita omaksumaan opetettavia asioita paremmin, koska silloin heillä itsellään on halu ja into oppia. Pelillistämisen ongelmana nähdään usein se, että markkinoilla on useita opetuskäyttöön luotuja sovelluksia ja pelejä, mutta todellisuudessa niistä ei välttämättä ole juurikaan hyötyä opetuksen tukena. Toinen hyvä tapa hyödyntää teknologiaa opetuksen ja oppimisen tukena ala-asteella on robotiikka. Robotiikka tarjoaa ala-asteen opetuksessa innovatiivisen tavan tukea oppimista. Sen avulla voidaan lähestyä opetusta mielenkiintoisella ja innostavalla tavalla, tarjoten vaihtoehdon perinteiselle kirjasta lukemiselle, joka saattaa tuntua oppilaista tylsältä. Vaikka teknologian hyödyntämistä opetustarkoituksessa on tutkittu laajalti, on tärkeää jatkaa tutkimusta edelleen. Kasvatustieteellisen kentän monimuotoisuus tekee yleispätevien ratkaisumallien löytämisestä haastavaa tai jopa mahdotonta, mutta tarkempi tutkimus opetuskäyttöön suunnitellun teknologian vaikutuksista erilaisille oppijatyypeille voi tarjota arvokasta tietoa, miten tukea oppilaita. Suuremmilla oppilasmassoilla tehtävät tutkimukset voivat auttaa ymmärtämään, miten teknologia voi tukea erilaisten oppijoiden tarpeita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]