”Seisoo niinku kalliolla, ja se ei haittaa, vaikka tuuli vähän heiluttaa” : luokanopettajien kertomuksia positiivisesta pedagogiikasta ammatillisen kasvun näkökulmasta
Isoaho, Roosa (2023-12-11)
Isoaho, Roosa
R. Isoaho
11.12.2023
© 2023 Roosa Isoaho. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312113657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312113657
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta kasvusta osana positiivisen pedagogiikan omaksumista ja toteuttamista. Lisäksi selvitetään vaiheita, joiden kautta he ovat päätyneet hyödyntämään positiivista pedagogiikkaa. Positiivinen pedagogiikka on positiiviseen psykologiaan perustuva pedagoginen suuntaus, jonka keskeisenää ajatuksena on keskittyä vahvistamaan oppilaan vahvuuksia, ja tätä kautta edistää hyvinvointia sekä oppimista. Sekä positiivisen pedagogiikan käytännön toteutus että tutkimus aiheesta on viime vuosikymmenen aikana yleistynyt, mutta opettajan ammatillisen kasvun näkökulmasta aihetta on tutkittu vähemmän.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka metodologinen näkökulma on narratiivinen. Teemahaastatteluissa kuusi luokanopettajaa kertoivat matkastaan positiivisen pedagogiikan toteuttajiksi sekä kokemastaan ammatillisesta kasvusta. Luokanopettajien ammatillisen kasvun tarkastelussa aineistoa analysoitiin narratiivista juonianalyysiä soveltaen. Lisäksi aineistolähtöistä teema-analyysiä hyödynnettiin selvittäessä luokanopettajien polkuja positiivisen pedagogiikan toteuttajiksi.
Luokanopettajan positiivisen pedagogiikan omaksumisen ja toteuttamisen myötä tapahtunutta ammatillista kasvua kuvaa kolme pääteemaa: 1) muutoksen kohteena opettaja, 2) muutoksen kohteena oppijakäsitys ja 3) muutoksen kohteena konkreettiset toimintatavat. Opettajat kokivat positiivisen pedagogiikan omaksumisen merkittävänä ammatillista identiteettiä ja kasvua määrittävänä kokemuksena. Suurimmat erot opettajien poluissa ilmenivät teorian ja käytännön välillä sekä siinä, miten paljon opettaja koki muuttaneensa omia ajattelumallejaan ja käytänteitään positiivisen pedagogiikan myötä. Näistä eroista luotiin kolme polkutyyppiä, joka ovat 1) teoriasta ajatusmallien ravistelun kautta käytäntöön, 2) teoriasta tukea omille ajatusmalleille ja käytännön toteutukseen ja 3) omien ajatusmallien käytännön toteutuksesta teoriaan. Positiivisen pedagogiikan käyttöön opettajia motivoi halu parantaa oppilaiden hyvinvointia ja oppimista, mutta myös halua kehittyä opettajana, ja työn kuormituksen vähentäminen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka metodologinen näkökulma on narratiivinen. Teemahaastatteluissa kuusi luokanopettajaa kertoivat matkastaan positiivisen pedagogiikan toteuttajiksi sekä kokemastaan ammatillisesta kasvusta. Luokanopettajien ammatillisen kasvun tarkastelussa aineistoa analysoitiin narratiivista juonianalyysiä soveltaen. Lisäksi aineistolähtöistä teema-analyysiä hyödynnettiin selvittäessä luokanopettajien polkuja positiivisen pedagogiikan toteuttajiksi.
Luokanopettajan positiivisen pedagogiikan omaksumisen ja toteuttamisen myötä tapahtunutta ammatillista kasvua kuvaa kolme pääteemaa: 1) muutoksen kohteena opettaja, 2) muutoksen kohteena oppijakäsitys ja 3) muutoksen kohteena konkreettiset toimintatavat. Opettajat kokivat positiivisen pedagogiikan omaksumisen merkittävänä ammatillista identiteettiä ja kasvua määrittävänä kokemuksena. Suurimmat erot opettajien poluissa ilmenivät teorian ja käytännön välillä sekä siinä, miten paljon opettaja koki muuttaneensa omia ajattelumallejaan ja käytänteitään positiivisen pedagogiikan myötä. Näistä eroista luotiin kolme polkutyyppiä, joka ovat 1) teoriasta ajatusmallien ravistelun kautta käytäntöön, 2) teoriasta tukea omille ajatusmalleille ja käytännön toteutukseen ja 3) omien ajatusmallien käytännön toteutuksesta teoriaan. Positiivisen pedagogiikan käyttöön opettajia motivoi halu parantaa oppilaiden hyvinvointia ja oppimista, mutta myös halua kehittyä opettajana, ja työn kuormituksen vähentäminen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]