Arviointiosaamisen vaikutus opettajien identiteettiin arvioijina
Nieminen, Asta; Seppälä, Iida (2023-12-11)
Nieminen, Asta
Seppälä, Iida
A. Nieminen; I. Seppälä
11.12.2023
© 2023 Asta Nieminen, Iida Seppälä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312113619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312113619
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tavoitteena oli tarkastella opettajien arviointiosaamista ja sen yhteyttä opettajien identiteettiin arvioijana. Tutkielman teossa keskeisessä roolissa oli kaksi tutkimuskysymystä: mitä opettajan arviointiosaaminen on ja millainen vaikutus arviointiosaamisella on opettajan identiteettiin arvioijana. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta.
Arviointiosaaminen ja arviointi ovat keskeisiä osia opettajan työssä. Arviointi siis linkittyy vahvasti arviointiosaamisen käsitteeseen. Arviointiosaaminen on kykyä tehdä arviointia hyödyntäen erilaisia tietoja, taitoja, erilaisia menetelmiä ja arviointikäytäntöjä. Arviointiosaavan opettajan tulee tiedostaa mitä arvioidaan, miten arvioidaan ja miksi arvioidaan. Arviointiosaamisen haasteina ovat puutteellinen tietoperusta, erilaiset arviointikäsitykset, kokemukset ja pelko arvioinnista. On kuitenkin tärkeää muistaa, että arviointiosaaminen on jatkuvasti kehittyvä taito. Se kehittyy omaa toimintaa reflektoimalla, oman ymmärryksen kasvattamisella sekä itsensä kouluttamisella.
Opettajalle kehittyy uransa aikana tietty ammatillinen identiteetti. Tähän ammatilliseen identiteettiin liittyy vahvasti arviointiosaamisen sekä arvioijaidentiteetin käsitteet. Arvioijaidentiteetti tukee opettajan käsitystä itsestään arvioijana ja se muodostuu arviointiosaamisen tapaan uskomuksista, käsityksistä ja kokemuksista liittyen arvioinnin toteuttamiseen. Arvioinnin tietoperustan, taitojen ja käytänteiden kehittyessä päästään loppujen lopuksi kohti arviointiosaamisen huippua eli arvioijaidentiteettiä.
Tutkielman luotettavuutta tukee erilaisten kansallisten ja kansainvälisten lähteiden käyttö sekä samankaltaisten tulosten esille tuominen niissä. Tutkimukset, joihin työssä viitataan ovat vertaisarvioituja, joka myös tukee tutkimuksen luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Haasteen arviointiosaamisen ja arvioijaidentiteetin yhteyden tutkimiseen on tuonut se, että vaikka arviointi aiheena on paljon tutkittu, niin siihen liittyvät käsitteet ovat hyvin vaihtelevia ja kontekstisidonnaisia.
Arviointiosaaminen ja arviointi ovat keskeisiä osia opettajan työssä. Arviointi siis linkittyy vahvasti arviointiosaamisen käsitteeseen. Arviointiosaaminen on kykyä tehdä arviointia hyödyntäen erilaisia tietoja, taitoja, erilaisia menetelmiä ja arviointikäytäntöjä. Arviointiosaavan opettajan tulee tiedostaa mitä arvioidaan, miten arvioidaan ja miksi arvioidaan. Arviointiosaamisen haasteina ovat puutteellinen tietoperusta, erilaiset arviointikäsitykset, kokemukset ja pelko arvioinnista. On kuitenkin tärkeää muistaa, että arviointiosaaminen on jatkuvasti kehittyvä taito. Se kehittyy omaa toimintaa reflektoimalla, oman ymmärryksen kasvattamisella sekä itsensä kouluttamisella.
Opettajalle kehittyy uransa aikana tietty ammatillinen identiteetti. Tähän ammatilliseen identiteettiin liittyy vahvasti arviointiosaamisen sekä arvioijaidentiteetin käsitteet. Arvioijaidentiteetti tukee opettajan käsitystä itsestään arvioijana ja se muodostuu arviointiosaamisen tapaan uskomuksista, käsityksistä ja kokemuksista liittyen arvioinnin toteuttamiseen. Arvioinnin tietoperustan, taitojen ja käytänteiden kehittyessä päästään loppujen lopuksi kohti arviointiosaamisen huippua eli arvioijaidentiteettiä.
Tutkielman luotettavuutta tukee erilaisten kansallisten ja kansainvälisten lähteiden käyttö sekä samankaltaisten tulosten esille tuominen niissä. Tutkimukset, joihin työssä viitataan ovat vertaisarvioituja, joka myös tukee tutkimuksen luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Haasteen arviointiosaamisen ja arvioijaidentiteetin yhteyden tutkimiseen on tuonut se, että vaikka arviointi aiheena on paljon tutkittu, niin siihen liittyvät käsitteet ovat hyvin vaihtelevia ja kontekstisidonnaisia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34329]