Matemaattiset haasteet elämänarratiivien keskiössä
Savikuja, Anni (2023-12-08)
Savikuja, Anni
A. Savikuja
08.12.2023
© 2023 Anni Savikuja. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312083601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312083601
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus on tutkia, millaista yksilön elämä matemaattisten haasteiden keskiössä on. Matemaattiset haasteet -termi on luotu kuvaamaan matemaattisia oppimisvaikeuksia ja matematiikka-ahdistusta. Tutkielman aineistona on yhdeksän aikuisen ihmisen teemahaastattelu. Teemahaastatteluita on käsitelty haastateltavien elämänarratiiveina. Elämänarratiiveista on temaattisen narratiivianalyysin avulla etsitty matemaattisia haasteita kuvaavia teemoja. Teemoista on muodostettu uudelleen tarinoita, jotka pyrkivät kuvamaan kattavasti elämää matemaattisten haasteiden kanssa.
Matemaattisten haasteiden lisäksi teoreettiseen viitekehykseen kuuluu matemaattinen minäpystyvyys ja minäkäsitys. Matemaattiset oppimisvaikeudet ovat eritasoisia akateemisia vaikeuksia oppia ja ymmärtää matematiikkaa ikätasoisesti ja keskitasoisesta tai sen ylittävästä älykkyysosamäärästä huolimatta. Matematiikka-ahdistuksen vuoksi matematiikkaan suhtau-tuminen on negatiivista ja sen seurauksena on usein matematiikan välttely. Nämä kaksi ma-temaattista haastetta esiintyvät usein yhdessä ja aiheuttavat yksilölle negatiivisen matemaattisen minäpystyvyyden ja minäkäsityksen.
Matemaattisen osaamisen arvostus on nyky-yhteiskunnassa yhä korostetumpaa ja jopa lukutaitoon verrattavissa. Samalla yhteiskunnassa on entistä enemmän yksilöitä, jotka eivät pärjää matematiikassa yhteiskunnan edellyttämällä tavalla. Matemaattiset haasteet aiheuttavatkin vaikeuksia kouluttautumiseen, työelämässä toimimiseen sekä moniin tärkeisiin arjen taitoihin. Näiden haasteiden vaikutuksia yksilön elämässä on tärkeä tutkia, koska pitkäaikaistutkimusta näiden haasteiden vaikutuksista on vähän. Lisäksi haasteiden ymmärtäminen auttaa kehittämään tukimuotoja ja interventioita, joiden avulla haasteiden negatiivisia vaikutuksia voitaisiin minimoida jo peruskoulussa.
Temaattisen narratiivianalyysin avulla tutkimuksen tuloksina rakentui kuusi tarinaa, jotka kertovat millaista elämä matemaattisten haasteiden kanssa on ollut lapsuudesta tähän hetkeen. Tarinat ovat: tarina heikosta matemaattisesta minäpystyvyydestä ja minäkäsityksestä, tarina välttelystä, kun matematiikan haasteet vaikeuttavat arkea -tarina, tarina opettajien osaamattomuudesta matemaattisten haasteiden kanssa, tarina selviytymisestä ja sinnikkyydestä sekä tarina diagnoosin tuomasta helpotuksesta. Purpose of this master thesis is to survey what is life with mathematical challenges. Mathematical challenges consist mathematical difficulties and math-anxiety. Material of this study is thematical interview of nine adults. These interviews are comprehended as interviewees’ thematical biographies. Analysis method is thematic narrative analysis and by that from biographies has been looked for themes that represent mathematical challenges. New stories have been formed from these themes. These stories try to extensively describe life with mathematical challenges.
Also, besides mathematical challenges, mathematical self-efficacy and mathematical self-concept are part of theoretical framework. Mathematical difficulties are academic difficulties to learn and understand mathematics despite one`s age and normal or above that intelligence quotient. Because of math-anxiety, stance for mathematics is negative and that causes avoidance of mathematics. These two mathematical challenges correlate and causes negative mathematical self-efficacy and selfconcept for individual.
Valuation of mathematical skills and knowledge is more valuable than ever in today’s society. Same time there are more and more individuals whose mathematical skills and knowledge are not enough for society`s requirements. Mathematical challenges bring troubles in education, work life and for many necessary skills in everyday life. Effects of these challenges are important to survey because there is little valid research of effects long-term significance. Besides understanding these challenges can help develop supports and interventions that can minimize the impacts as early as in comprehensive school.
Findings of these thesis are six stories by thematic narrative analysis that describe life with mathematical challenges from childhood to present. These stories are: story of weak mathematical self-efficacy and self-concept, story of avoidance, when mathematical challenges complicate everyday life- story, story of teachers been inept with mathematical challenges, story of surviving and resilience and story of diagnosis relief.
Matemaattisten haasteiden lisäksi teoreettiseen viitekehykseen kuuluu matemaattinen minäpystyvyys ja minäkäsitys. Matemaattiset oppimisvaikeudet ovat eritasoisia akateemisia vaikeuksia oppia ja ymmärtää matematiikkaa ikätasoisesti ja keskitasoisesta tai sen ylittävästä älykkyysosamäärästä huolimatta. Matematiikka-ahdistuksen vuoksi matematiikkaan suhtau-tuminen on negatiivista ja sen seurauksena on usein matematiikan välttely. Nämä kaksi ma-temaattista haastetta esiintyvät usein yhdessä ja aiheuttavat yksilölle negatiivisen matemaattisen minäpystyvyyden ja minäkäsityksen.
Matemaattisen osaamisen arvostus on nyky-yhteiskunnassa yhä korostetumpaa ja jopa lukutaitoon verrattavissa. Samalla yhteiskunnassa on entistä enemmän yksilöitä, jotka eivät pärjää matematiikassa yhteiskunnan edellyttämällä tavalla. Matemaattiset haasteet aiheuttavatkin vaikeuksia kouluttautumiseen, työelämässä toimimiseen sekä moniin tärkeisiin arjen taitoihin. Näiden haasteiden vaikutuksia yksilön elämässä on tärkeä tutkia, koska pitkäaikaistutkimusta näiden haasteiden vaikutuksista on vähän. Lisäksi haasteiden ymmärtäminen auttaa kehittämään tukimuotoja ja interventioita, joiden avulla haasteiden negatiivisia vaikutuksia voitaisiin minimoida jo peruskoulussa.
Temaattisen narratiivianalyysin avulla tutkimuksen tuloksina rakentui kuusi tarinaa, jotka kertovat millaista elämä matemaattisten haasteiden kanssa on ollut lapsuudesta tähän hetkeen. Tarinat ovat: tarina heikosta matemaattisesta minäpystyvyydestä ja minäkäsityksestä, tarina välttelystä, kun matematiikan haasteet vaikeuttavat arkea -tarina, tarina opettajien osaamattomuudesta matemaattisten haasteiden kanssa, tarina selviytymisestä ja sinnikkyydestä sekä tarina diagnoosin tuomasta helpotuksesta.
Also, besides mathematical challenges, mathematical self-efficacy and mathematical self-concept are part of theoretical framework. Mathematical difficulties are academic difficulties to learn and understand mathematics despite one`s age and normal or above that intelligence quotient. Because of math-anxiety, stance for mathematics is negative and that causes avoidance of mathematics. These two mathematical challenges correlate and causes negative mathematical self-efficacy and selfconcept for individual.
Valuation of mathematical skills and knowledge is more valuable than ever in today’s society. Same time there are more and more individuals whose mathematical skills and knowledge are not enough for society`s requirements. Mathematical challenges bring troubles in education, work life and for many necessary skills in everyday life. Effects of these challenges are important to survey because there is little valid research of effects long-term significance. Besides understanding these challenges can help develop supports and interventions that can minimize the impacts as early as in comprehensive school.
Findings of these thesis are six stories by thematic narrative analysis that describe life with mathematical challenges from childhood to present. These stories are: story of weak mathematical self-efficacy and self-concept, story of avoidance, when mathematical challenges complicate everyday life- story, story of teachers been inept with mathematical challenges, story of surviving and resilience and story of diagnosis relief.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37606]