"Aika on kortilla" : varajohtaja jaetun johtajuuden apuna varhaiskasvatusyksikön johtajan työssä
Linnamäki-Lumme, Satu; Mäntynenä, Heli (2023-12-01)
Linnamäki-Lumme, Satu
Mäntynenä, Heli
S. Linnamäki-Lumme; H. Mäntynenä
01.12.2023
© 2023, Satu Linnamäki-Lumme, Heli Mäntynenä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312013480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202312013480
Tiivistelmä
Viime vuosina varhaiskasvatuksen lainsäädännöllisten ja opetussuunnitelmallisten muutosten, sekä kasvaneiden johtamiskokonaisuuksien myötä, varhaiskasvatusyksikön johtajien työ on muuttunut vaativammaksi ja haasteellisemmaksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatusyksikön johtajien mielipide, millaisin keinoin jaettu pedagoginen johtajuus voitaisiin toteuttaa varhaiskasvatusyksikön johtajan ja varajohtajan kesken. Lisäksi meitä kiinnosti, mitkä tekijät rajoittavat varhaiskasvatusyksikön johtajan ja varajohtajan välistä jaettua pedagogista johtajuutta.
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys käsittelee johtajuutta varhaiskasvatuksen kontekstissa, tarkentuen jaettuun johtajuuteen ja pedagogiseen johtajuuteen. Tutkimuksemme on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus on tehty tilaustyönä tutkimuksemme kohteena olevalle pohjoissuomalaiselle kunnalle. Aineisto koostuu kyseisen kunnan varhaiskasvatusyksikön johtajille tehdystä Google Forms-kyselystä. Aineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä apuna käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatusyksikön johtajat toivoivat varajohtajilta eniten aikaa yhteisiin pedagogisiin keskusteluihin ja selkeitä rakenteita ja työnjakoa johtajan ja varajohtajan välille. Johtajan ja varajohtajan yhteisen ajan puute oli merkittävä tekijä jaetun johtajuuden toteutumattomuuteen. Varajohtajat olivat usein ainoita varhaiskasvatuksen opettajia ryhmässään nykyisessä henkilöstötilanteessa eikä heitä voinut vapauttaa tekemään varajohtajuuden tehtäviään. Tämä varajohtajan kaksoisrooli sekä johtajan työparina, että henkilöstön jäsenenä, koettiin ongelmalliseksi.
Tutkimuksemme perusteella varajohtajuus ilman lapsiryhmävastuuta selkeyttäisi varajohtajan roolia osana jaettua pedagogista johtajuutta. Lisäksi varajohtajan rooli virallisena esihenkilönä tulisi vahvistaa ja varajohtajan tehtävän pätevyysvaatimuksen tulisi vastata varhaiskasvatusyksikön johtajan pätevyysvaatimuksia. Koska pedagogiikan johtaminen on yksi johtajuuden tärkeimmistä tehtävistä päiväkodeissa ja tehtävän tärkeys tulee osoittaa edellyttämällä apulaisjohtajilta kasvatusalan koulutusta.
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys käsittelee johtajuutta varhaiskasvatuksen kontekstissa, tarkentuen jaettuun johtajuuteen ja pedagogiseen johtajuuteen. Tutkimuksemme on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus on tehty tilaustyönä tutkimuksemme kohteena olevalle pohjoissuomalaiselle kunnalle. Aineisto koostuu kyseisen kunnan varhaiskasvatusyksikön johtajille tehdystä Google Forms-kyselystä. Aineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä apuna käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatusyksikön johtajat toivoivat varajohtajilta eniten aikaa yhteisiin pedagogisiin keskusteluihin ja selkeitä rakenteita ja työnjakoa johtajan ja varajohtajan välille. Johtajan ja varajohtajan yhteisen ajan puute oli merkittävä tekijä jaetun johtajuuden toteutumattomuuteen. Varajohtajat olivat usein ainoita varhaiskasvatuksen opettajia ryhmässään nykyisessä henkilöstötilanteessa eikä heitä voinut vapauttaa tekemään varajohtajuuden tehtäviään. Tämä varajohtajan kaksoisrooli sekä johtajan työparina, että henkilöstön jäsenenä, koettiin ongelmalliseksi.
Tutkimuksemme perusteella varajohtajuus ilman lapsiryhmävastuuta selkeyttäisi varajohtajan roolia osana jaettua pedagogista johtajuutta. Lisäksi varajohtajan rooli virallisena esihenkilönä tulisi vahvistaa ja varajohtajan tehtävän pätevyysvaatimuksen tulisi vastata varhaiskasvatusyksikön johtajan pätevyysvaatimuksia. Koska pedagogiikan johtaminen on yksi johtajuuden tärkeimmistä tehtävistä päiväkodeissa ja tehtävän tärkeys tulee osoittaa edellyttämällä apulaisjohtajilta kasvatusalan koulutusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34512]