Luolavuoren koulu : kouluympäristö tukea tarvitseville
Virta, Stina (2023-11-30)
Virta, Stina
S. Virta
30.11.2023
© 2023, Stina Virta. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311303459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311303459
Tiivistelmä
Suunnitelmapainotteisen diplomityöni aiheena on Luolavuoren uusi koulurakennus Turun Luolavuoren kaupunginosaan. Työn tavoitteena on ollut löytää toimivia ratkaisuja oppimisympäristöön, jossa merkittävä osa oppilaista on erityisen tuen tarvitsijoita. Luolavuoren koulu on yksi Turun seudun keskitetyn palvelun kouluista, jossa tarjotaan yleisopetuksen lisäksi opetusta autismikirjon oppilaille sekä sellaisille oppilaille, jotka tarvitsevat apua arkisten toimintojen harjoittelussa.
Diplomityöni koostuu kahdesta osuudesta, joista ensimmäisessä perehdytään autismikirjolla olevien oppilaiden sekä kehitysvammaisten oppilaiden haasteisiin ja pohditaan, miten kouluarkea voitaisiin helpottaa arkkitehtuurin avulla. Työn toisessa osassa esitellään tutkitun teorian pohjalta toteutettu suunnitelma Luolavuoren koulun uudisrakennuksesta.
Työn pohjana on hyödynnetty Turun kaupungin teettämää tarveselvitystä sekä siinä listattuja vähimmäisvaatimuksia tilajärjestelystä ja toimintojen sijoittamisesta tontille. Erityistä tukea tarvitsevien lasten tarpeita olen pyrkinyt taustoittamaan perehtymällä autismikirjoa ja kehitysvammaisuutta käsittelevään kirjallisuuteen sekä invalidiliiton, autismiliiton sekä kehitysvammaliiton tarjoamaan informaatioon erityistarpeista. Lisäksi olen perehtynyt opetustiloja koskeviin Rakennustiedon ohjekortteihin sekä esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteisiin.
Diplomityöni koostuu kahdesta osuudesta, joista ensimmäisessä perehdytään autismikirjolla olevien oppilaiden sekä kehitysvammaisten oppilaiden haasteisiin ja pohditaan, miten kouluarkea voitaisiin helpottaa arkkitehtuurin avulla. Työn toisessa osassa esitellään tutkitun teorian pohjalta toteutettu suunnitelma Luolavuoren koulun uudisrakennuksesta.
Työn pohjana on hyödynnetty Turun kaupungin teettämää tarveselvitystä sekä siinä listattuja vähimmäisvaatimuksia tilajärjestelystä ja toimintojen sijoittamisesta tontille. Erityistä tukea tarvitsevien lasten tarpeita olen pyrkinyt taustoittamaan perehtymällä autismikirjoa ja kehitysvammaisuutta käsittelevään kirjallisuuteen sekä invalidiliiton, autismiliiton sekä kehitysvammaliiton tarjoamaan informaatioon erityistarpeista. Lisäksi olen perehtynyt opetustiloja koskeviin Rakennustiedon ohjekortteihin sekä esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteisiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]