Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Social media mining for affective and business cues

Bounab, Yazid (2023-09-14)

 
Avaa tiedosto
isbn978-952-62-3783-1.pdf (2.205Mt)
isbn978-952-62-3783-1_meta.xml (110.2Kt)
isbn978-952-62-3783-1_solr.xml (84.30Kt)
Lataukset: 


Bounab, Yazid
University of Oulu
14.09.2023
Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:9789526237831

Kuvaus

Academic dissertation to be presented with the assent of the Doctoral Programme Committee of Information Technology and Electrical Engineering of the University of Oulu for public defence in Lecture hall Lo107, Linnanmaa, on 21 September 2023, at 2 p.m.
Tiivistelmä

Abstract

Social media has become part of everyday life and significantly contributed to the emergence of new social behavior that impact individuals, communities and business industry.This thesis contributes to the development of new natural language processing modules to uncover new insights from user generated content. Specifically, the thesis tackles five key research objectives. First, it seeks to comprehend the role of multimedia objects in stimulating users' responses in tourism sector by mapping the image quality with user's engagement and sentiment polarity. Second, it contributes to automatic text summarization of story-telling documents by providing a new framework to handle named-entity and co-referencing while keeping track of the semantic role labelling. Third, it provides a new framework for extending word-level semantic similarity to sentence-level similarity that helps in paraphrasing detection. Fourth, it provides a new deep learning framework using BERT architecture for cause detection that is applied in a business application, consisting of trade-barrier identification. Fifth, it suggests a new deep learning based model for online radicalization detection utilizing ERG22+ ontology. The thesis takes the Feynman's three-step methodology (setting up hypothesis, collecting relevant data and testing the hypothesis through experiments) as the primary methodology to achieve each of the five goals.

The thesis delivers new dataset (Tourism48), new natural language processing modules, and algorithms, which are made publicly available to scientific community.

 

Tiivistelmä

Sosiaalisesta mediasta on tullut arkipäivän osa ja se on merkittävästi vaikuttanut uusien sosiaalisten käyttäytymistapojen syntyyn, jotka vaikuttavat yksilöihin, yhteisöihin ja liiketoimintaan. Tämä väitöskirja edistää uusien kielitieteellisten käsittelymoduulien kehittämistä käyttäjän luomaa sisältöä koskevien uusien näkökulmien paljastamiseksi. Erityisesti väitöskirja käsittelee viittä tärkeää tutkimustavoitetta. Ensinnäkin se pyrkii ymmärtämään monimediakohteiden roolin käyttäjien vastauksen herättämisessä matkailusektorilla kartoittamalla kuvanlaadun käyttäjän sitoutumisen ja tunteenpolariteetin kanssa. Toiseksi se edistää tarinankerronnallisten dokumenttien automaattista tiivistämistä tarjoamalla uuden raamin käsittelemään nimikkeitä ja viittauksia säilyttäen samalla semanttista roolimerkintää. Kolmanneksi se tarjoaa uuden raamin sanatasoisen semanttisen samankaltaisuuden laajentamiseksi lauseen tasoiseen samankaltaisuuteen, mikä auttaa parafrasoinnin havaitsemisessa. Neljänneksi se tarjoaa uuden syväoppimisraamin käyttäen BERT-arkkitehtuuria syiden havaitsemiseen, jota sovelletaan liiketoiminnan sovelluksessa, joka koostuu kaupan esteiden tunnistamisesta. Viidenneksi se ehdottaa uutta syväoppimisperustaista mallia verkko-radikaalisoinnin havaitsemiseen käyttäen ERG22+ ontologiaa. Väitöskirja käyttää Feynmanin kolmen vaiheen metodologiaa (hypoteesin asettaminen, relevanttien tietojen kerääminen ja hypoteesin testaaminen kokeiden avulla) päämetodologianaan saavuttaakseen jokaisen viidestä tavoitteesta.

Väitöskirja tarjoaa uuden datan (Tourism48), uusia kielitieteellisiä käsittelymoduuleja ja algoritmeja, joita on saatavilla tieteelliselle yhteisölle.

 

Original papers

Original papers are not included in the electronic version of the dissertation.

  1. Bounab, Y., Seppänen, J., Savusalo, M., Mäkynen, R., & Oussalah, M. (2019). Sentence to sentence similarity : a review. Proceedings of the FRUCT’25, 439–443.

    Self-archived version

  2. Bounab, Y., Adeegbe, J. M., & Oussalah, M. (2019). Towards storytelling automatic textual summerized. Proceedings of the FRUCT’25, 434–438.

    Self-archived version

  3. Bounab, Y., Oussalah, M., & Beddiar, D. R. (2020). Impact of quality of images on users behavior on social media. 2020 Tenth International Conference on Image Processing Theory, Tools and Applications (IPTA), 9286466. https://doi.org/10.1109/IPTA50016.2020.9286466

    Self-archived version

  4. Bounab, Y., Oussalah, M., & Ferdenache, A. (2020). Reconciling image captioning and user’s comments for urban tourism. 2020 Tenth International Conference on Image Processing Theory, Tools and Applications (IPTA), 9286602. https://doi.org/10.1109/IPTA50016.2020.9286602

    Self-archived version

  5. Bounab, Y., & Oussalah, M. (2022). A new knowledge discovery approach for mining business trade barriers. Journal of Intelligent Information Systems, 59(3), 567–590. https://doi.org/10.1007/s10844-022-00701-z

    Self-archived version

  6. Bounab, Y., & Oussalah, M. (2022). Radicalization and ERG22 in social media. Manuscript in preparation

 

Osajulkaisut

Osajulkaisut eivät sisälly väitöskirjan elektroniseen versioon.

  1. Bounab, Y., Seppänen, J., Savusalo, M., Mäkynen, R., & Oussalah, M. (2019). Sentence to sentence similarity : a review. Proceedings of the FRUCT’25, 439–443.

    Rinnakkaistallennettu versio

  2. Bounab, Y., Adeegbe, J. M., & Oussalah, M. (2019). Towards storytelling automatic textual summerized. Proceedings of the FRUCT’25, 434–438.

    Rinnakkaistallennettu versio

  3. Bounab, Y., Oussalah, M., & Beddiar, D. R. (2020). Impact of quality of images on users behavior on social media. 2020 Tenth International Conference on Image Processing Theory, Tools and Applications (IPTA), 9286466. https://doi.org/10.1109/IPTA50016.2020.9286466

    Rinnakkaistallennettu versio

  4. Bounab, Y., Oussalah, M., & Ferdenache, A. (2020). Reconciling image captioning and user’s comments for urban tourism. 2020 Tenth International Conference on Image Processing Theory, Tools and Applications (IPTA), 9286602. https://doi.org/10.1109/IPTA50016.2020.9286602

    Rinnakkaistallennettu versio

  5. Bounab, Y., & Oussalah, M. (2022). A new knowledge discovery approach for mining business trade barriers. Journal of Intelligent Information Systems, 59(3), 567–590. https://doi.org/10.1007/s10844-022-00701-z

    Rinnakkaistallennettu versio

  6. Bounab, Y., & Oussalah, M. (2022). Radicalization and ERG22 in social media. Manuscript in preparation

 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen