Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reason to believe : the prospects and limitations of critical thinking as an educational ideal

Pettersson, Henri (2023-03-16)

 
Avaa tiedosto
isbn978-952-62-3625-4.pdf (1.050Mt)
isbn978-952-62-3625-4_meta.xml (111.6Kt)
isbn978-952-62-3625-4_solr.xml (61.75Kt)
Lataukset: 


Pettersson, Henri
University of Oulu
16.03.2023
Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:9789526236254

Kuvaus

Academic dissertation to be presented with the assent of the Doctoral Programme Committee of Human Sciences of the University of Oulu for public defence in the Oulun Puhelin auditorium (L5), Linnanmaa, on 23 March 2023, at 2 pm.
Tiivistelmä

Abstract

The notion of critical thinking means the intellectual skills and propensities required to actively carry out reflective and evidence-based belief-formation, decision-making and judgment. This doctoral dissertation comprises of three studies with their self-contained lines of argumentation. Article I, The Conflicting Ideals of Democracy and Critical Thinking in Citizenship Education, assesses the dormant tensions between the two educational goals of critical thinking and democracy, arguing that we should prioritize the former in the cases where they pull in opposite directions. Article II, De-Idealising the Educational Ideal of Critical Thinking, argues that the philosophical accounts of an ideal critical thinker are excessively idealized in the light of current empirical research on human cognition. I then ruminate on what this might mean for our theoretical understanding and the pedagogical applications of critical thinking. Article III, From Critical Thinking to Criticality and Back Again, reviews in critical spirit certain recent proposals, which attempt to overcome the weaknesses of the two research programs of critical thinking and critical pedagogy in the form of a new and improved educational objective called criticality.

 

Tiivistelmä

Kriittisellä ajattelulla tarkoitetaan niitä yksilön henkisiä kykyjä ja taipumuksia, jotka saavat hänet harjoittamaan perusteisiin perustuvaa uskomustenmuodostusta ja päätöksentekoa. Tämä artikkeliväitöskirja sisältää kolme osatutkimusta, joilla on omat johtopäätöksensä. Artikkeli I, The Conflicting Ideals of Democracy and Critical Thinking in Citizenship Education, tarkastelee kriittisen ajattelun ja demokratiakansalaisuuden kasvatustavoitteiden välillä piileviä jännitteitä argumentoiden, että meidän tulee asettaa ensin mainittu etusijalle niissä tilanteissa, joissa nämä kasvatuspäämärät vetävät vastakkaisiin suuntiin. Artikkeli II, De-Idealising the Educational Ideal of Critical Thinking, argumentoi kriittisestä ajattelusta annettujen filosofisten kuvausten olevan kohtuuttoman idealisoituja, kun huomioimme ihmiskognitiosta tehdyt empiiriset tutkimukset. Pohdin tältä perustalta sitä, miltä kriittistä ajattelua koskeva teoreettinen ymmärryksemme ja sille rakentuvat pedagogiset sovellukset saattaisivat näyttää empiirisen tietämyksen valossa. Artikkeli III, From Critical Thinking to Criticality and Back Again, arvioi kriittisessä hengessä eräitä tuoreita puheenvuoroja, jotka yrittävät ylittää kriittisen ajattelun ja kriittisen pedagogiikan tutkimusohjelmiin sisältyviä heikkouksia kriitillisyydeksi nimetyn uuden ja paremman kasvatustavoitteen nimissä.

 

Original papers

Original papers are not included in the electronic version of the dissertation.

  1. Pettersson, H. (2019). The conflicting ideals of democracy and critical thinking in citizenship education. In K. Stemhagen (Ed.), Philosophy of Education, 75, 355–368. https://doi.org/10.47925/75.2019.355

  2. Pettersson, H. (2020). De-idealising the educational ideal of critical thinking. Theory and Research in Education, 18(3), 322–338. https://doi.org/10.1177/1477878520981303

    Self-archived version

  3. Pettersson, H. (2023). From critical thinking to criticality and back again. Manuscript submitted for publication.

 

Osajulkaisut

Osajulkaisut eivät sisälly väitöskirjan elektroniseen versioon.

  1. Pettersson, H. (2019). The conflicting ideals of democracy and critical thinking in citizenship education. In K. Stemhagen (Ed.), Philosophy of Education, 75, 355–368. https://doi.org/10.47925/75.2019.355

  2. Pettersson, H. (2020). De-idealising the educational ideal of critical thinking. Theory and Research in Education, 18(3), 322–338. https://doi.org/10.1177/1477878520981303

    Rinnakkaistallennettu versio

  3. Pettersson, H. (2023). From critical thinking to criticality and back again. Manuscript submitted for publication.

 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38358]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen