Mitä pinnat kertovat? : sisävärityksen ja koristemaalauksen historiaa Salomo Wuorion maalausliikkeen uusrenessanssi-interiööreissä 1880- ja 1890-luvuilla
Jousi, Jenni (2023-11-30)
Jousi, Jenni
J. Jousi
30.11.2023
© 2023 Jenni Jousi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311303453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311303453
Tiivistelmä
1800-luvulla käynnistynyt teollistuminen muokkasi vahvasti ajan yhteiskunnallisia suhteita, ajatus- ja elämäntapoja. Teollistuminen synnytti vauraan porvariston, joka rakennutti kaupunkeihin komeita liike- ja asuinpalatseja. Talouden kasvu kohotti elintasoa näkyen arjen aineellisessa kulttuurissa. Asumisen standardien kasvaessa myös tilojen koristelulta alettiin vaatia enemmän.
Koristekuvioiden käyttö laajeni Suomessa räjähdysmäisesti 1800-luvun lopulla. Taidehistoriallinen tutkimus tarjosi runsaasti esimerkkejä koristekuvioista ja värityksistä, jotka levisivät ympäri Eurooppaa suunnittelijoiden ja koristemaalareiden käyttöön saksalaisten, itävaltalaisten ja ranskalaisten mallikirjojen välityksellä. Pigmenttiteollisuuden kehittyminen lisäsi entisestään sisätilojen koristeluissa käytettyjä värejä. Rakennukset koristeltiin yltäkylläisesti kipsiornamentein, taidokkain koristemaalauksin ja materiaali-imitaatioin, mielikuvitusta ja rahaa säästämättä. Väreillä ja ornamenteilla viestittiin vallasta ja sen sisältämästä hierarkiasta.
Diplomityöni on tutkielma sisävärityksen ja koristemaalauksen historiasta koristemaalari Salomo Wuorion maalausliikkeen toteuttamissa uusrenessanssi-interiööreissä 1880- ja 1890-luvuilla. Työn alussa syvennyn kirjallisuuskatsauksen kautta ajankuvaan, vallineisiin tyyli-ihanteisiin, koristemaalausta yleisesti ohjanneisiin periaatteisiin sekä maalarin ammattiin. Wuorion tuotannosta poimittujen kohteiden avulla tarkastelen ajalle tyypillisiä interiöörien värityksiä ja koristeaiheistoa sekä Wuorion tuotannossa toistuvia piirteitä. Lisäksi tutkin mallikirjojen käyttöä vertailemalla toteutuneita kohteita maalausliikkeen käytössä olleeseen mallikirjakokoelmaan. Tarkastelen koristemaalausten roolia arkkitehtuurissa, sekä koristemaalareiden ja arkkitehtien keskinäistä työnjakoa koristemaalausten suunnittelussa. The industrialization that began in the 19th century had a profound impact on societal relations, thought patterns, and lifestyles of the era. Economic growth raised living standards and was evident in the material culture of everyday life. Industrialization gave rise to a prosperous bourgeoisie that constructed magnificent commercial and residential palaces in cities. As living standards increased, there was also a growing demand for more elaborate decorations.
The use of decorative patterns expanded explosively in Finland in the late 19th century. Art historical research provided numerous examples of decorative patterns and color schemes that spread across Europe and were adopted by designers and decorative painters through German, Austrian, and French pattern books. The development of the pigment industry further increased the variety of colors used in interior decorations. Buildings were lavishly adorned with plaster ornaments, decorative paintings, and material imitations, sparing neither imagination nor expense. Colors and ornaments communicated power and the hierarchy it contained.
My thesis is a study of the history of interior coloring and decorative painting within the context of the new Renaissance interiors executed by decorative painter Salomo Wuorio’s painting company in the 1880s and 1890s. At the beginning of my work, I delve into the contemporary context through a literature review, prevailing style ideals, principles that generally guided decorative painting, and the profession of the painter. Using selected examples from Wuorio’s production, I examine typical interior color schemes and decorative motifs of the era, as well as recurring features in Wuorio’s work. Additionally, I investigate the use of pattern books by comparing realized projects with the pattern book collection used by the painting workshop. I also contemplate the role of decorative paintings in architecture, as well as the division of labor between decorative painters and architects in the design of decorative paintings.
Koristekuvioiden käyttö laajeni Suomessa räjähdysmäisesti 1800-luvun lopulla. Taidehistoriallinen tutkimus tarjosi runsaasti esimerkkejä koristekuvioista ja värityksistä, jotka levisivät ympäri Eurooppaa suunnittelijoiden ja koristemaalareiden käyttöön saksalaisten, itävaltalaisten ja ranskalaisten mallikirjojen välityksellä. Pigmenttiteollisuuden kehittyminen lisäsi entisestään sisätilojen koristeluissa käytettyjä värejä. Rakennukset koristeltiin yltäkylläisesti kipsiornamentein, taidokkain koristemaalauksin ja materiaali-imitaatioin, mielikuvitusta ja rahaa säästämättä. Väreillä ja ornamenteilla viestittiin vallasta ja sen sisältämästä hierarkiasta.
Diplomityöni on tutkielma sisävärityksen ja koristemaalauksen historiasta koristemaalari Salomo Wuorion maalausliikkeen toteuttamissa uusrenessanssi-interiööreissä 1880- ja 1890-luvuilla. Työn alussa syvennyn kirjallisuuskatsauksen kautta ajankuvaan, vallineisiin tyyli-ihanteisiin, koristemaalausta yleisesti ohjanneisiin periaatteisiin sekä maalarin ammattiin. Wuorion tuotannosta poimittujen kohteiden avulla tarkastelen ajalle tyypillisiä interiöörien värityksiä ja koristeaiheistoa sekä Wuorion tuotannossa toistuvia piirteitä. Lisäksi tutkin mallikirjojen käyttöä vertailemalla toteutuneita kohteita maalausliikkeen käytössä olleeseen mallikirjakokoelmaan. Tarkastelen koristemaalausten roolia arkkitehtuurissa, sekä koristemaalareiden ja arkkitehtien keskinäistä työnjakoa koristemaalausten suunnittelussa.
The use of decorative patterns expanded explosively in Finland in the late 19th century. Art historical research provided numerous examples of decorative patterns and color schemes that spread across Europe and were adopted by designers and decorative painters through German, Austrian, and French pattern books. The development of the pigment industry further increased the variety of colors used in interior decorations. Buildings were lavishly adorned with plaster ornaments, decorative paintings, and material imitations, sparing neither imagination nor expense. Colors and ornaments communicated power and the hierarchy it contained.
My thesis is a study of the history of interior coloring and decorative painting within the context of the new Renaissance interiors executed by decorative painter Salomo Wuorio’s painting company in the 1880s and 1890s. At the beginning of my work, I delve into the contemporary context through a literature review, prevailing style ideals, principles that generally guided decorative painting, and the profession of the painter. Using selected examples from Wuorio’s production, I examine typical interior color schemes and decorative motifs of the era, as well as recurring features in Wuorio’s work. Additionally, I investigate the use of pattern books by comparing realized projects with the pattern book collection used by the painting workshop. I also contemplate the role of decorative paintings in architecture, as well as the division of labor between decorative painters and architects in the design of decorative paintings.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]