Interaktion, soziale Präsenz und Lehrer-Präsenz im Fernunterricht : Eine Untersuchung unter Fremdsprachstudierenden der Universität Oulu
Kääriä, Laura (2023-11-28)
Kääriä, Laura
L. Kääriä
28.11.2023
© 2023, Laura Kääriä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311283406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311283406
Tiivistelmä
Das Thema dieser Pro-Gradu-Arbeit ist Interaktion, soziale Präsenz und Lehrer-Präsenz im Fernunterricht, das aus der Perspektive von Fremdsprachenstudierenden der Universität Oulu untersucht wird. Wegen der Corona-Pandemie im Jahr 2020 wurden Schulen und Universitäten der ganzen Welt, auch die Universität Oulu, zum sogenannten Notfall-Fernunterricht gezwungen. Interaktion, soziale Präsenz und Lehrer-Präsenz im Online-Fernunterricht sind schon vor der Corona-Pandemie ein Forschungsinteresse unter den Pädagogen gewesen, aber der plötzliche Notfall-Fernunterricht unterscheidet sich stark vom geplanten Fernunterricht. Dieser Umstand wirft die Frage auf, wie gut diese drei Faktoren während des Notfall-Fernunterrichts funktioniert haben.
Die Erfahrungen der Fremdsprachenstudierenden werden anhand von vier Forschungsfragen untersucht. Diese sind: 1. Wie erfolgreich fanden die Studierenden die Lerner-Lehrer-, Lerner-Lerner- und Lerner-Inhalt -Interaktion während des Fernunterrichts? 2. Wie haben die Studierenden die soziale Präsenz ihrer selbst, der anderen Studierenden und der Lehrenden während des Fernunterrichts wahrgenommen? 3. Wie haben die Studierenden die Lehrer-Präsenz im Fernunterricht wahrgenommen? und 4. Wie haben die Interaktion, soziale Präsenz und Lehrer-Präsenz die Lernmotivation und die Gefühle der Studierenden während des Fernunterrichts beeinflusst? Die drei Typen von Interaktion, Lerner-Lehrer-, Lerner-Lerner- und Lerner-Inhalt-Interaktion stehen oft in der Interaktionsforschung im Mittelpunkt und auch diese Pro-Gradu-Arbeit konzentriert sich auf diese Typen. Der Begriff der sozialen Präsenz ist eng mit der Interaktion verbunden und bezeichnet die Wahrnehmung von anderen Personen in einer Kommunikationssituation. Lehrer-Präsenz ist ein weiterer zentraler Begriff und hat mit der Planung und Gestaltung des Unterrichts zu tun.
Die Daten bestehen aus einem Fragebogen, der von 42 Fremdsprachenstudierenden beantwortet wurde und 25 geschlossene Fragen und 5 offene Fragen beinhaltet. Die offenen Fragen wurden mithilfe einer thematischen Analyse analysiert. In der Analyse wird deutlich, dass die Studierenden es schwierig gefunden haben, die soziale Präsenz der anderen Studierenden wahrzunehmen. Die geringe Verwendung von Kameras und Mikrofonen kann als der wichtigste Grund dafür genannt werden. Die soziale Präsenz der Lehrenden war einfacher zu bemerken und mit der Lehrer-Präsenz war die Mehrheit der Studierenden zufrieden. Die Ergebnisse dieser Untersuchung können genutzt werden, wenn man Online-Fernunterricht plant, der viel üblicher nach der Corona-Pandemie geworden ist. Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on vuorovaikutus, sosiaalinen läsnäolo ja ohjauksellinen läsnäolo etäopetuksessa. Tutkimus perustuu Oulun yliopiston vieraiden kielten opiskelijoiden kokemuksiin. Vuonna 2020 koulut ja yliopistot ympäri maailman joutuivat koronaviruspandemian vuoksi etäopetukseen. Tilannetta voidaan kutsua myös niin sanotuksi hätäetäopetukseksi, johon myös Oulun yliopisto joutui siirtymään. Vuorovaikutus, sosiaalinen läsnäolo ja ohjauksellinen läsnäolo verkkoetäopetuksessa ovat kiinnostaneet pedagogiikan alan tutkijoita jo ennen koronaviruspandemiaa, mutta yhtäkkinen hätäetäopetus eroaa paljon suunnitellusta etäopetuksesta. Tämä seikka herättää kysymyksen siitä, miten hyvin nämä kolme tekijää ovat hätäetäopetuksen aikana toimineet.
Vieraiden kielten opiskelijoiden kokemuksia tutkitaan neljän tutkimuskysymyksen avulla. Ne ovat: 1. Miten onnistuneena opiskelijat pitivät opiskelijan ja opettajan välistä, opiskelijoiden välistä ja opiskelijan ja sisällön välistä vuorovaikutusta etäopetuksen aikana? 2. Miten opiskelijat havaitsivat oman, toisten opiskelijoiden sekä opettajien sosiaalisen läsnäolon etäopetuksen aikana? 3. Miten opiskelijat havaitsivat ohjauksellisen läsnäolon etäopetuksen aikana? ja 4. Miten vuorovaikutus, sosiaalinen läsnäolo ja ohjauksellinen läsnäolo vaikuttivat opiskelijoiden opiskelumotivaatioon ja tunteisiin etäopetuksen aikana? Kolme vuorovaikutustyyppiä eli opiskelijan ja opettajan välinen, opiskelijoiden välinen ja opiskelijan ja sisällön välinen vuorovaikutus ovat usein vuorovaikutustutkimuksen keskiössä ja myös tässä pro gradu -tutkielmassa keskitytään näihin kolmeen tyyppiin. Sosiaalisen läsnäolon käsite on tiukasti yhteydessä vuorovaikutukseen ja se tarkoittaa toisten ihmisten havaitsemista kommunikointitilanteessa. Ohjauksellinen läsnäolo on myös tämän tutkimuksen keskeinen käsite ja se liittyy opetuksen suunnitteluun.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, johon 42 vieraan kielen opiskelijaa on vastannut ja joka sisältää 25 suljettua kysymystä ja 5 avointa kysymystä. Avointen kysymysten analysoinnissa on noudatettu teema-analyysin periaatteita. Analyysissä käy ilmi, että opiskelijat ovat kokeneet toisten opiskelijoiden sosiaalisen läsnäolon havaitsemisen vaikeana. Kameroiden ja mikrofonien vähäinen käyttö voidaan nähdä tärkeimpänä syynä tähän. Opettajien sosiaalinen läsnäolo oli helpompi havaita, ja suurin osa opiskelijoista olivat tyytyväisiä ohjaukselliseen läsnäoloon. Tutkimuksen tulokset voivat olla hyödyllisiä suunnitellessa verkkoetäopetusta, josta on tullut koronaviruspandemian myötä yhä yleisempi opetusmuoto.
Die Erfahrungen der Fremdsprachenstudierenden werden anhand von vier Forschungsfragen untersucht. Diese sind: 1. Wie erfolgreich fanden die Studierenden die Lerner-Lehrer-, Lerner-Lerner- und Lerner-Inhalt -Interaktion während des Fernunterrichts? 2. Wie haben die Studierenden die soziale Präsenz ihrer selbst, der anderen Studierenden und der Lehrenden während des Fernunterrichts wahrgenommen? 3. Wie haben die Studierenden die Lehrer-Präsenz im Fernunterricht wahrgenommen? und 4. Wie haben die Interaktion, soziale Präsenz und Lehrer-Präsenz die Lernmotivation und die Gefühle der Studierenden während des Fernunterrichts beeinflusst? Die drei Typen von Interaktion, Lerner-Lehrer-, Lerner-Lerner- und Lerner-Inhalt-Interaktion stehen oft in der Interaktionsforschung im Mittelpunkt und auch diese Pro-Gradu-Arbeit konzentriert sich auf diese Typen. Der Begriff der sozialen Präsenz ist eng mit der Interaktion verbunden und bezeichnet die Wahrnehmung von anderen Personen in einer Kommunikationssituation. Lehrer-Präsenz ist ein weiterer zentraler Begriff und hat mit der Planung und Gestaltung des Unterrichts zu tun.
Die Daten bestehen aus einem Fragebogen, der von 42 Fremdsprachenstudierenden beantwortet wurde und 25 geschlossene Fragen und 5 offene Fragen beinhaltet. Die offenen Fragen wurden mithilfe einer thematischen Analyse analysiert. In der Analyse wird deutlich, dass die Studierenden es schwierig gefunden haben, die soziale Präsenz der anderen Studierenden wahrzunehmen. Die geringe Verwendung von Kameras und Mikrofonen kann als der wichtigste Grund dafür genannt werden. Die soziale Präsenz der Lehrenden war einfacher zu bemerken und mit der Lehrer-Präsenz war die Mehrheit der Studierenden zufrieden. Die Ergebnisse dieser Untersuchung können genutzt werden, wenn man Online-Fernunterricht plant, der viel üblicher nach der Corona-Pandemie geworden ist.
Vieraiden kielten opiskelijoiden kokemuksia tutkitaan neljän tutkimuskysymyksen avulla. Ne ovat: 1. Miten onnistuneena opiskelijat pitivät opiskelijan ja opettajan välistä, opiskelijoiden välistä ja opiskelijan ja sisällön välistä vuorovaikutusta etäopetuksen aikana? 2. Miten opiskelijat havaitsivat oman, toisten opiskelijoiden sekä opettajien sosiaalisen läsnäolon etäopetuksen aikana? 3. Miten opiskelijat havaitsivat ohjauksellisen läsnäolon etäopetuksen aikana? ja 4. Miten vuorovaikutus, sosiaalinen läsnäolo ja ohjauksellinen läsnäolo vaikuttivat opiskelijoiden opiskelumotivaatioon ja tunteisiin etäopetuksen aikana? Kolme vuorovaikutustyyppiä eli opiskelijan ja opettajan välinen, opiskelijoiden välinen ja opiskelijan ja sisällön välinen vuorovaikutus ovat usein vuorovaikutustutkimuksen keskiössä ja myös tässä pro gradu -tutkielmassa keskitytään näihin kolmeen tyyppiin. Sosiaalisen läsnäolon käsite on tiukasti yhteydessä vuorovaikutukseen ja se tarkoittaa toisten ihmisten havaitsemista kommunikointitilanteessa. Ohjauksellinen läsnäolo on myös tämän tutkimuksen keskeinen käsite ja se liittyy opetuksen suunnitteluun.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, johon 42 vieraan kielen opiskelijaa on vastannut ja joka sisältää 25 suljettua kysymystä ja 5 avointa kysymystä. Avointen kysymysten analysoinnissa on noudatettu teema-analyysin periaatteita. Analyysissä käy ilmi, että opiskelijat ovat kokeneet toisten opiskelijoiden sosiaalisen läsnäolon havaitsemisen vaikeana. Kameroiden ja mikrofonien vähäinen käyttö voidaan nähdä tärkeimpänä syynä tähän. Opettajien sosiaalinen läsnäolo oli helpompi havaita, ja suurin osa opiskelijoista olivat tyytyväisiä ohjaukselliseen läsnäoloon. Tutkimuksen tulokset voivat olla hyödyllisiä suunnitellessa verkkoetäopetusta, josta on tullut koronaviruspandemian myötä yhä yleisempi opetusmuoto.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34304]