Koulutus investointina : mahdollisuudet ja haasteet
Helekoski, Emmi (2023-11-27)
Helekoski, Emmi
E. Helekoski
27.11.2023
© 2023, Emmi Helekoski. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311273378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311273378
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus on tarkastella koulutusta investointina kasvatustieteellisestä ja koulutusekonomisesta näkökulmasta. Koulutusinvestointiin voidaan nähdä liittyvän sekä mahdollisuuksia että haasteita teorian ja käytännön tasolla. Käytössämme on välineitä, kuten inhimillisen pääoman teoria ja tuotantofunktio, jotka mahdollistavat koulutusinvestoinnin tutkimisen. Molempiin myös liittyy omat haasteensa. Suorat markkinahyödyt, ulkoisvaikutukset ja kulutushyödyt taas luovat mahdollisuuksia yksilölle ja yhteisölle. Myös niidenkin ympärille muodostuu kuitenkin omat haasteensa. Kasvatustieteellisestä näkökulmasta kasvatus ja koulutus ymmärretään aineettomana, ellei mittaamattomana voimavarana, sivistyksenä ja kehityksenä, taloudellinen näkökulma taas huomioi koulutuksen moninaiset taloudelliset aspektit, jotka määrittävät sen asemaa yhteiskunnassa.
Tutkielman keskiössä on inhimillisen pääoman teoria, koulutuksen tuotantofunktio ja koulutuksen moninaiset vaikutukset investointituottoina, joiden ympärille käsittelykappaleet rakentuvat. Koulutusinvestoinnin mahdollisuudet ja haasteet tulevat esille näihin liittyen. Nämä kolme aihetta jakautuvat edelleen pienempiin osioihin, joita käsitellään kasvatustieteellisen ja koulutusekonomisen kirjallisuuden ja tutkimusmateriaalin avulla. Tutkimusteeman käsittely ja jatkuvasti tuotettu tutkimus lisäävät sekä kasvatustieteen että taloustieteen ymmärrystä koulutuksen moninaisista ekonomisista vaikutuksista ja merkityksistä. Täten myös koulutuspoliittinen ja -rahoituksellinen päätöksenteko saa tarpeellista tietoa käyttöönsä. Tämä on erityisen tärkeää sillä koulutukseen liittyvän päätöksenteon tulee nojata tutkimustietoon, koulutuksen rahoituksen allokaatio vaatii tarkkuutta, ymmärrystä, sekä ennakointikykyä. Välineitä näiden toimien tueksi löytyy, inhimillisen pääoman teoria auttaa ymmärtämään koulutuksen yksilö- ja yhteisötasoisia vaikutuksia, kun taas koulutuksen tuotantofunktio selvittää koulutuksen tuotokseen vaikuttavia tekijöitä, sekä sitä miten osaamista ja koulutusta tuotetaan. Talouden ollessa tasapainossa koulutusta kehitetään ja siihen investoidaan, kun taas kriisitilanteissa koulutuksen julkinen rahoitus usein kärsii. Saattaa kestää vuosia ennen kuin koulutukseen kohdistuneet leikkaukset alkavat näkyä. Lisäksi koulutuksen rahoituksen kehitys on vaikeasti ennakoitavaa, on vaikea ennakoida miltä taloudellinen tilanne vuosien päästä näyttää ja mihin valtiolla on vara panostaa milloinkin. Vaihtelevuus koulutuksen rahoituksessa voi johtaa siihen, että ensin uusia kehitystoimia aloitetaan ja sitten ne jäävät taka-alalle, kun taloudellinen tilanne taas heikkenee.
Työn on puhtaasti teoreettinen aiempaan tutkimukseen ja omaan pohdintaani perustuva tutkimus. Tehdyt johtopäätökset perustuvat tiedon tuottamiseen jo tiedetyn hahmottamisen ja koostamisen kautta, minkä vuoksi aiheen empiirinen määrällinen tai laadullinen tutkimus on jätetty kokonaan pois. The goal of this master’s thesis is to look at education as an investment. The theoretical premise for this research stems from educational sciences and the economics of education. Investment in education has both possibilities as well as challenges related to it, both on theoretical level and in practice. How education is seen as an investment, what economic effects it has, and how those are being studied and discussed, are at the heart of the matter. Educational sciences see education as an immaterial resource that sustains development, culture and society. However, an economic viewpoint is also necessary to understand the various financial aspects of education.
The core of this thesis builds around human capital theory, educational production function, and the numerous benefits and implications of educational investments, which create the main chapters of this paper. These three themes are divided into smaller subjects and subsections, which are examined through studying literature and research material on education economics. Opening new discussions and creating updated research on the matter of educational investments is important for both the field of education as well as economics, so that we have all the correct tools and necessary means to validate the public financing of education. Not only that, but it is also essential to inform policymakers about any adjustments that are required to keep the education system up to date. This is vital since any decision-making should rely on valid research data, financing education is meticulous work. Where the available resources are being allocated is of the utmost importance, which requires understanding, precision, and the ability to foresee the future. As mentioned, there are many tools that help make responsible conclusions, human capital theory helps to understand the multilayer impacts education has on both the individual and society. Educational production function on the other hand determines what inputs have an effect on the outputs of education, how they correlate with each other, and what exactly happens between the beginning and the end of the process. While the economy is at balance, education receives both the resources and attention it needs. The flip side of this is that when the economy is in crisis, education loses interest. This is problematic because it can take years before the negative effects of any actions taken, or the lack of action, are seen. Also, financing education is difficult because of the lack of foreseeing the future, this can lead to fluctuations in funding. Which furthermore makes creating a stable educational system more complicated.
This thesis is purely theoretical and it is based upon existing research and my reflections on the matter at hand. Any conclusions made have been established through interpreting what is already presumed or known, which is why this thesis does not utilise empirical research in the form of qualitative or quantitative methods.
Tutkielman keskiössä on inhimillisen pääoman teoria, koulutuksen tuotantofunktio ja koulutuksen moninaiset vaikutukset investointituottoina, joiden ympärille käsittelykappaleet rakentuvat. Koulutusinvestoinnin mahdollisuudet ja haasteet tulevat esille näihin liittyen. Nämä kolme aihetta jakautuvat edelleen pienempiin osioihin, joita käsitellään kasvatustieteellisen ja koulutusekonomisen kirjallisuuden ja tutkimusmateriaalin avulla. Tutkimusteeman käsittely ja jatkuvasti tuotettu tutkimus lisäävät sekä kasvatustieteen että taloustieteen ymmärrystä koulutuksen moninaisista ekonomisista vaikutuksista ja merkityksistä. Täten myös koulutuspoliittinen ja -rahoituksellinen päätöksenteko saa tarpeellista tietoa käyttöönsä. Tämä on erityisen tärkeää sillä koulutukseen liittyvän päätöksenteon tulee nojata tutkimustietoon, koulutuksen rahoituksen allokaatio vaatii tarkkuutta, ymmärrystä, sekä ennakointikykyä. Välineitä näiden toimien tueksi löytyy, inhimillisen pääoman teoria auttaa ymmärtämään koulutuksen yksilö- ja yhteisötasoisia vaikutuksia, kun taas koulutuksen tuotantofunktio selvittää koulutuksen tuotokseen vaikuttavia tekijöitä, sekä sitä miten osaamista ja koulutusta tuotetaan. Talouden ollessa tasapainossa koulutusta kehitetään ja siihen investoidaan, kun taas kriisitilanteissa koulutuksen julkinen rahoitus usein kärsii. Saattaa kestää vuosia ennen kuin koulutukseen kohdistuneet leikkaukset alkavat näkyä. Lisäksi koulutuksen rahoituksen kehitys on vaikeasti ennakoitavaa, on vaikea ennakoida miltä taloudellinen tilanne vuosien päästä näyttää ja mihin valtiolla on vara panostaa milloinkin. Vaihtelevuus koulutuksen rahoituksessa voi johtaa siihen, että ensin uusia kehitystoimia aloitetaan ja sitten ne jäävät taka-alalle, kun taloudellinen tilanne taas heikkenee.
Työn on puhtaasti teoreettinen aiempaan tutkimukseen ja omaan pohdintaani perustuva tutkimus. Tehdyt johtopäätökset perustuvat tiedon tuottamiseen jo tiedetyn hahmottamisen ja koostamisen kautta, minkä vuoksi aiheen empiirinen määrällinen tai laadullinen tutkimus on jätetty kokonaan pois.
The core of this thesis builds around human capital theory, educational production function, and the numerous benefits and implications of educational investments, which create the main chapters of this paper. These three themes are divided into smaller subjects and subsections, which are examined through studying literature and research material on education economics. Opening new discussions and creating updated research on the matter of educational investments is important for both the field of education as well as economics, so that we have all the correct tools and necessary means to validate the public financing of education. Not only that, but it is also essential to inform policymakers about any adjustments that are required to keep the education system up to date. This is vital since any decision-making should rely on valid research data, financing education is meticulous work. Where the available resources are being allocated is of the utmost importance, which requires understanding, precision, and the ability to foresee the future. As mentioned, there are many tools that help make responsible conclusions, human capital theory helps to understand the multilayer impacts education has on both the individual and society. Educational production function on the other hand determines what inputs have an effect on the outputs of education, how they correlate with each other, and what exactly happens between the beginning and the end of the process. While the economy is at balance, education receives both the resources and attention it needs. The flip side of this is that when the economy is in crisis, education loses interest. This is problematic because it can take years before the negative effects of any actions taken, or the lack of action, are seen. Also, financing education is difficult because of the lack of foreseeing the future, this can lead to fluctuations in funding. Which furthermore makes creating a stable educational system more complicated.
This thesis is purely theoretical and it is based upon existing research and my reflections on the matter at hand. Any conclusions made have been established through interpreting what is already presumed or known, which is why this thesis does not utilise empirical research in the form of qualitative or quantitative methods.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37254]