Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aikuisena diagnosoidun ADHD:n merkitys korkeakouluopiskelijoille

Rasimus, Miia (2023-11-24)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202311243326.pdf (939.6Kt)
nbnfioulu-202311243326_mods.xml (13.01Kt)
nbnfioulu-202311243326_pdfa_report.xml (275.6Kt)
Lataukset: 


Rasimus, Miia
M. Rasimus
24.11.2023
© 2023, Miia Rasimus. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311243326
Tiivistelmä
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö ADHD on yleistymässä lasten lisäksi myös aikuisilla. ADHD:ta on tutkittu perinteisesti erityisesti lasten ylivilkkauden vuoksi, mutta viime aikoina on myös havaittu ADHD:n vaikutukset aikuisten elämänlaadulle. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö aiheuttaa poikkeavuutta aivojen rakenteessa, jonka vuoksi ADHD-häiriöstä kärsivä kokee erilaisia haasteita toimintakyvyssä elämän eri osa-alueilla. Vaikka ADHD:ta erityisesti aikuisilla tutkitaan enenevissä määrin lisää, on julkisessa keskustelussa pohdittu diagnoosin tarpeellisuutta niin median kuin asiantuntijoidenkin keskuudessa.

Diagnosoimaton ja hoitamaton ADHD on riskitekijä yksilön hyvinvoinnille, mutta samaan aikaan keskustellaan, voiko diagnooseja olla liikaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää aikuisena ADHD-diagnoosin saaneilta itseltään, mitä diagnoosi heille merkitsee. Kohderyhmä on aikuisena ADHD-diagnoosin saaneet korkeakouluopiskelijat, sillä diagnoosin yleisen merkityksen lisäksi tutkimuksessa selvitetään diagnoosin merkitystä korkeakouluopintojen kontekstissa ja korkeakoulun tuen näkökulmasta.

Tutkimus on toteutettu kasvatuspsykologisena laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty verkkokyselyllä maalis-huhtikuussa 2023. Kyselykutsu julkaistiin Facebookin suljetussa ryhmässä “ADHD-korkeakoulutetut”, johon kuuluu yli 3 700 jäsentä. Kyselyyn vastasi kuukauden sisällä 37 henkilöä, joista 35 otettiin tutkimukseen mukaan. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.

Tulokset osoittivat, että useimmat vastaajat kokivat ADHD-diagnoosilla olleen useita eri elämän osa-alueisiin liittyviä merkityksiä, joissa merkittävämmiksi tekijöiksi muodostuivat erityisesti ymmärrys ja lääkitys. Ymmärryksen kautta aikuisena ADHD-diagnoosin saaneet pystyivät saamaan esimerkiksi selitystä erilaisuudelleen, kun taas lääkityksellä oli vaikutusta niin ADHD-oireiden kuin esimerkiksi psyykkisten oireiden helpottumiselle. Opintojen kontekstissa suurin osa vastaajista oli menestynyt opinnoissaan, mutta diagnosoimaton ADHD aiheutti esimerkiksi ylisuorittamista ja psyykkistä oireilua, kuten uupumista. Diagnoosin jälkeen moni oli pystynyt opiskelemaan johdonmukaisemmin ja pitkäjänteisemmin sekä eteni opinnoissaan aiempaa nopeammin. Korkeakoulujen tuesta oli erilaisia kokemuksia, sillä osa oli selkeästi saanut tukea, kun taas osa ei ollut saanut. Tutkimus osoitti erityisesti, että tukea ei ole kaikille saatavilla ja tuen muodot ovat erilaiset eri korkeakouluissa. Tutkimuksessa on jäsennetty osallistujien kuvauksia siitä, millä tavalla korkeakouluopiskeljoita voitaisiin tukea opinnoissaan.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38823]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen