Millä tavoin opettaja voi vaikuttaa oppilaiden matematiikkakuvaan?
Ohtamaa, Elli (2023-11-23)
Ohtamaa, Elli
E. Ohtamaa
23.11.2023
© 2023 Elli Ohtamaa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311233317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311233317
Tiivistelmä
Matematiikan opetuksen ja oppimisen kehittämisessä yksi keino on huomion kiinnittäminen matematiikkakuvaan. Myönteinen matematiikkakuva lisää esimerkiksi motivaatiota ja kiinnostusta matematiikan opiskelua kohtaan, kun taas kielteinen matematiikkakuva vähentää niitä. Lisäksi matematiikkakuva vaikuttaa oppilaan tulevaisuuteen muun muassa jatkokouluttautumisen kannalta. Kandidaatin tutkielman tavoitteena on selvittää mitä matematiikkakuvalla tarkoitetaan ja miten opettaja voi vaikuttaa oppilaidensa matematiikkakuvaan. Tutkimuksen tavoitteena on olla hyödyllinen niin luokan- ja matematiikanopettajiksi opiskeleville kuin myös valmiille opettajille.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa aiempien tutkimusten pohjalta on pyritty vastaamaan tutkimuskysymyksiin selkeästi. Tutkimuskysymykset ovat ”Mikä on matematiikkakuva?” ja ”Millä tavoin opettaja voi vaikuttaa oppilaiden matematiikkakuvaan?”. Tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen sisältyvät mahdollisimman tuoreet ja vertaisarvioidut lähteet.
Oppilaan matematiikkakuva kertoo hänen suhtautumisestaan matematiikkaan, sen opiskeluun ja oppimiseen. Matematiikkakuva muodostuu oppilaalle tämän saamien kokemusten kautta. Matematiikkakuvan eri osa-alueita ovat uskomukset, motivaatio, tunteet, tieto ja asenteet. Matematiikkakokemukset vaikuttavat näihin osa-alueisiin ja osa-alueet muodostavat lopulta yhtenäisen kuvan matematiikasta eli matematiikkakuvan. Osa-alueisiin vaikuttamalla voidaan vaikuttaa oppilaan matematiikkakuvaan. Koska matematiikkakuva rakentuu oppilaan saamien kokemusten kautta, on erityisen tärkeää tarjota oppilaille aitoja onnistumisen kokemuksia mahdollisimman paljon. Ne auttavat oppilasta ylläpitämään ja rakentamaan myönteistä matematiikkakuvaa. Samalla myös esimerkiksi motivaatio kasvaa ja tunteet matematiikkaa kohtaan säilyvät positiivisina.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa aiempien tutkimusten pohjalta on pyritty vastaamaan tutkimuskysymyksiin selkeästi. Tutkimuskysymykset ovat ”Mikä on matematiikkakuva?” ja ”Millä tavoin opettaja voi vaikuttaa oppilaiden matematiikkakuvaan?”. Tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen sisältyvät mahdollisimman tuoreet ja vertaisarvioidut lähteet.
Oppilaan matematiikkakuva kertoo hänen suhtautumisestaan matematiikkaan, sen opiskeluun ja oppimiseen. Matematiikkakuva muodostuu oppilaalle tämän saamien kokemusten kautta. Matematiikkakuvan eri osa-alueita ovat uskomukset, motivaatio, tunteet, tieto ja asenteet. Matematiikkakokemukset vaikuttavat näihin osa-alueisiin ja osa-alueet muodostavat lopulta yhtenäisen kuvan matematiikasta eli matematiikkakuvan. Osa-alueisiin vaikuttamalla voidaan vaikuttaa oppilaan matematiikkakuvaan. Koska matematiikkakuva rakentuu oppilaan saamien kokemusten kautta, on erityisen tärkeää tarjota oppilaille aitoja onnistumisen kokemuksia mahdollisimman paljon. Ne auttavat oppilasta ylläpitämään ja rakentamaan myönteistä matematiikkakuvaa. Samalla myös esimerkiksi motivaatio kasvaa ja tunteet matematiikkaa kohtaan säilyvät positiivisina.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]