Opettajien asenteet autismikirjolla olevia oppilaita ja heidän inkluusiotaan kohtaan
Kivikangas, Jonna (2023-11-23)
Kivikangas, Jonna
J. Kivikangas
23.11.2023
© 2023, Jonna Kivikangas. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311233308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311233308
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää opettajien asenteita autismikirjolla olevia oppilaita ja heidän inkluusiotaan kohtaan. Lisäksi tarkoituksena on selvittää syitä näille asenteille. Opettajien asenteilla on vaikutusta siihen, miten hän kohtaa oppilaan ja millaisia opetusmenetelmiä hän työssään käyttää. Sekä autismikirjon diagnoosien määrä että inklusiivinen opetusmuoto ovat yleistymässä. Inklusiivisessa luokassa opetus on pääasiassa luokanopettajan vastuulla. Inkluusion onnistuminen on tutkitusti kiinni opettajien asenteista. Päädyimme tutkimaan aihetta näiden syiden sekä omakohtaisen kiinnostuksen vuoksi. Tutkielmamme keskittyy peruskoulun kontekstiin, tutkimuksen ulkopuolelle on jätetty varhaiskasvatuksen opettajat.
Opettajilla on vaihtelevia asenteita autismikirjolla olevia oppilaita sekä heidän inkluusiotaan kohtaan. Autismikirjon häiriön piirteet vaikuttavat lapsen oppimiseen ja koulunkäyntiin monella tapaa. Autismikirjon häiriöstä johtuvat laaja-alaiset haasteet ovat yksi vaikuttava tekijä opettajien asenteisiin. Merkittäviksi syiksi negatiivisille asenteille nousevat opettajien kokemukset koulutuksen ja resurssien puutteista. Mitä enemmän tietoa ja kokemusta opettajalla on autistisista lapsista, sitä positiivisempi asenne on.
Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa käsittelemme aihetta aiempien tutkimuksien pohjalta. Tarkastelemme tutkimuksessamme autismikirjoa kehityksellisenä häiriönä, ja sen tunnusomaisten piirteiden ilmenemistä koulussa. Luotettavuus ja eettisyys on pyritty huomioimaan tutkimuksessa. Tutkimusta varten aineistoa on kerätty eri puolilta maailmaa tehdyistä tutkimuksista. Aineistoina olemme käyttäneet sekä kotimaisia että kansainvälisiä. Tutkielmamme on toteutettu hyviä tieteellisen käytännön eettisiä periaatteita noudattaen.
Opettajilla on vaihtelevia asenteita autismikirjolla olevia oppilaita sekä heidän inkluusiotaan kohtaan. Autismikirjon häiriön piirteet vaikuttavat lapsen oppimiseen ja koulunkäyntiin monella tapaa. Autismikirjon häiriöstä johtuvat laaja-alaiset haasteet ovat yksi vaikuttava tekijä opettajien asenteisiin. Merkittäviksi syiksi negatiivisille asenteille nousevat opettajien kokemukset koulutuksen ja resurssien puutteista. Mitä enemmän tietoa ja kokemusta opettajalla on autistisista lapsista, sitä positiivisempi asenne on.
Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa käsittelemme aihetta aiempien tutkimuksien pohjalta. Tarkastelemme tutkimuksessamme autismikirjoa kehityksellisenä häiriönä, ja sen tunnusomaisten piirteiden ilmenemistä koulussa. Luotettavuus ja eettisyys on pyritty huomioimaan tutkimuksessa. Tutkimusta varten aineistoa on kerätty eri puolilta maailmaa tehdyistä tutkimuksista. Aineistoina olemme käyttäneet sekä kotimaisia että kansainvälisiä. Tutkielmamme on toteutettu hyviä tieteellisen käytännön eettisiä periaatteita noudattaen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]