Eriyttäminen peruskoulun vieraiden kielten opetuksessa
Hägerström, Sofia (2023-09-07)
Hägerström, Sofia
S. Hägerström
07.09.2023
© 2023 Sofia Hägerström. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202309073004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202309073004
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee eriyttämistä, sen muotoja ja merkitystä peruskoulun vieraiden kielten opetuksen kontekstissa. Tutkielmassa käsitellään sekä eriyttämistä että vieraiden kielten opetusta ensin erillisinä ilmiöinä ja aiheina, ja lopuksi niitä käsitellään yhdessä yhteen koottuna kokonaisuutena. Tämä tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.
Eriyttäminen on opetusalalla laajalti tunnettu käsite, joka tarkoittaa opetuksen yksilöllistämistä ja kohdentamista erilaisten oppijoiden tarpeisiin. Hyvin ja tarkoituksellisesti toteutetun eriyttämisen tavoitteena on mahdollistaa jokaisen oppilaan yksilöllinen eteneminen sekä antaa tasavertainen mahdollisuus kehittymiseen ja oppimiseen. Eriyttäminen tuo opetukseen myös mahdollisia haasteita; rajalliset resurssit, riittämätön aika tai liian suuret ryhmäkoot hankaloittavat eriyttämisen toteuttamista, eikä opettajilla usein ole riittävästi konkreettista tietoa eriyttämisen keinoista ja sen toteutustavoista. Vieraiden kielten opiskelu koskettaa jokaista suomessa koulua käyvää oppilasta, ja sen oppiaineellisiin vaatimuksiin ei jokainen oppija pysty vastaamaan yhtäläisesti. Vieraat kielet on oppiaineena erityisen moniulotteinen, käsittäen kaikki kielen osa-alueet. Tämä asettaa haasteita sekä opetuksen suunnitteluun että itse opiskeluun, kun yksilölliset erot oppimisen tavoissa ja valmiuksissa vaihtelevat suuresti.
Tutkielman perusteella voidaan todeta, että eriyttämisen vaikutukset vieraiden kielten opetuksessa ovat yleisesti ottaen erittäin positiiviset ja kauaskantoiset. Eriyttäminen vahvistaa oppijan itsetuntoa, minäpystyvyyden tunnetta sekä ehkäisee käytöshäiriöiden ilmenemistä kouluarjessa. Eriyttämisen merkitys vieraiden kielten opetuksessa korostuu erityisellä tavalla; se käsittää kaikki kielen osa-alueet, joiden välillä yksilölliset erot ovat todella yleisiä. Eriyttämistä vieraiden kielten opetuksessa voidaan lähestyä viiden osa-alueen kautta. Nämä osa-alueet ovat opetusjärjestelyt, oppimisympäristö, opetusmenetelmät, oppimisen tukimateriaali ja oppimisen arviointi.
Eriyttäminen on opetusalalla laajalti tunnettu käsite, joka tarkoittaa opetuksen yksilöllistämistä ja kohdentamista erilaisten oppijoiden tarpeisiin. Hyvin ja tarkoituksellisesti toteutetun eriyttämisen tavoitteena on mahdollistaa jokaisen oppilaan yksilöllinen eteneminen sekä antaa tasavertainen mahdollisuus kehittymiseen ja oppimiseen. Eriyttäminen tuo opetukseen myös mahdollisia haasteita; rajalliset resurssit, riittämätön aika tai liian suuret ryhmäkoot hankaloittavat eriyttämisen toteuttamista, eikä opettajilla usein ole riittävästi konkreettista tietoa eriyttämisen keinoista ja sen toteutustavoista. Vieraiden kielten opiskelu koskettaa jokaista suomessa koulua käyvää oppilasta, ja sen oppiaineellisiin vaatimuksiin ei jokainen oppija pysty vastaamaan yhtäläisesti. Vieraat kielet on oppiaineena erityisen moniulotteinen, käsittäen kaikki kielen osa-alueet. Tämä asettaa haasteita sekä opetuksen suunnitteluun että itse opiskeluun, kun yksilölliset erot oppimisen tavoissa ja valmiuksissa vaihtelevat suuresti.
Tutkielman perusteella voidaan todeta, että eriyttämisen vaikutukset vieraiden kielten opetuksessa ovat yleisesti ottaen erittäin positiiviset ja kauaskantoiset. Eriyttäminen vahvistaa oppijan itsetuntoa, minäpystyvyyden tunnetta sekä ehkäisee käytöshäiriöiden ilmenemistä kouluarjessa. Eriyttämisen merkitys vieraiden kielten opetuksessa korostuu erityisellä tavalla; se käsittää kaikki kielen osa-alueet, joiden välillä yksilölliset erot ovat todella yleisiä. Eriyttämistä vieraiden kielten opetuksessa voidaan lähestyä viiden osa-alueen kautta. Nämä osa-alueet ovat opetusjärjestelyt, oppimisympäristö, opetusmenetelmät, oppimisen tukimateriaali ja oppimisen arviointi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]