Opettajien kokemuksia työpaikkaostrakismista ja sen vaikutuksista työhyvinvointiin
Luokkala, Annastiina (2023-09-05)
Luokkala, Annastiina
A. Luokkala
05.09.2023
© 2023 Annastiina Luokkala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202309052995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202309052995
Tiivistelmä
Työpaikkaostrakismi on työhyvinvointia heikentävää käytöstä, jossa työntekijä jätetään huomioimatta tavoilla, jotka olisivat yhteenkuuluvuuden vahvistamiseksi toivottuja. Tällaisia ovat esimerkiksi tervehtimättä jättäminen, katsekontaktin puute, kutsumatta jättäminen yhteisiin tilaisuuksiin sekä keskusteluista ulossulkeminen. Ostrakismia voi esiintyä tahallisesti tai tahattomasti. Se on subjektiivinen kokemus, jolloin havaitseminen ja siihen puuttuminen on haastavaa.
Tässä tutkimuksessa selvitin opettajien (N=16) kokemuksia työpaikkaostrakismista sekä kokemusten vaikutuksesta työhyvinvointiin. Opettajien työpaikkaostrakismitutkimusta ei ole tehty Suomessa. Opettajan työ on ihmissuhdetyötä, jolloin työyhteisön vuorovaikutuksen ja hyvinvoinnin tutkiminen on tärkeää. Keräsin aineiston keväällä 2023 opettajille suunnatuista Facebook–ryhmistä. Aineisto koostuu varhaiskasvatuksen opettajien, luokanopettajien, aineenopettajien, erityisopettajan sekä YTO-opettajan kirjoitelmista heidän kokemastaan työpaikkaostrakismista. Analysoin aineiston Polkinghornen (1995) narratiivien analyysina sekä Lieblichin ym. (1998) kategorisena sisällönanalyysina. Sisältökategoriat muodostin ja tulokset esittelen Williams’n (2007) ostrakismin mallin mukaisesti.
Tulosten mukaan työpaikkaostrakismi näyttäytyy fyysisenä ostrakismina, jolloin opettajia vältellään, heidän kanssaan ei keskustella tai heitä ei kutsuta työyhteisön illanviettoihin. Tämä haastaa tiedon kulkua sekä yhteisopettajuutta. Opettajat kokevat psyykkistä ostrakismia silloin, kun heihin ei kohdisteta katsetta, eikä heitä tervehditä. Opettajat kokevat työyhteisön ilmapiirin sulkeutuneeksi. Opettajat kokevat kyberostrakismia silloin, kun heidät syrjäytetään verkossa tapahtuvista toiminnoista. Kokemukset vaikuttavat työhyvinvointiin. Opettajat tuntevat negatiivisia tunteita sekä heidän stressinsä kasvaa. Opettajat vetäytyvät työyhteisöistä ja hakevat voimaa oppilaista sekä hyvin kohtelevista kollegoistaan. Työpaikkaostrakismi on osasyynä työuupumukseen ja saa useat opettajat vaihtamaan työpaikkaa. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää organisaatioiden kehittämistyössä.
Tässä tutkimuksessa selvitin opettajien (N=16) kokemuksia työpaikkaostrakismista sekä kokemusten vaikutuksesta työhyvinvointiin. Opettajien työpaikkaostrakismitutkimusta ei ole tehty Suomessa. Opettajan työ on ihmissuhdetyötä, jolloin työyhteisön vuorovaikutuksen ja hyvinvoinnin tutkiminen on tärkeää. Keräsin aineiston keväällä 2023 opettajille suunnatuista Facebook–ryhmistä. Aineisto koostuu varhaiskasvatuksen opettajien, luokanopettajien, aineenopettajien, erityisopettajan sekä YTO-opettajan kirjoitelmista heidän kokemastaan työpaikkaostrakismista. Analysoin aineiston Polkinghornen (1995) narratiivien analyysina sekä Lieblichin ym. (1998) kategorisena sisällönanalyysina. Sisältökategoriat muodostin ja tulokset esittelen Williams’n (2007) ostrakismin mallin mukaisesti.
Tulosten mukaan työpaikkaostrakismi näyttäytyy fyysisenä ostrakismina, jolloin opettajia vältellään, heidän kanssaan ei keskustella tai heitä ei kutsuta työyhteisön illanviettoihin. Tämä haastaa tiedon kulkua sekä yhteisopettajuutta. Opettajat kokevat psyykkistä ostrakismia silloin, kun heihin ei kohdisteta katsetta, eikä heitä tervehditä. Opettajat kokevat työyhteisön ilmapiirin sulkeutuneeksi. Opettajat kokevat kyberostrakismia silloin, kun heidät syrjäytetään verkossa tapahtuvista toiminnoista. Kokemukset vaikuttavat työhyvinvointiin. Opettajat tuntevat negatiivisia tunteita sekä heidän stressinsä kasvaa. Opettajat vetäytyvät työyhteisöistä ja hakevat voimaa oppilaista sekä hyvin kohtelevista kollegoistaan. Työpaikkaostrakismi on osasyynä työuupumukseen ja saa useat opettajat vaihtamaan työpaikkaa. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää organisaatioiden kehittämistyössä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34343]